موافق قدیری گفت: چون اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر بازار نهاده‌های دامی ندارد، بخش خصوصی موافق حذف آن از واردات است.

بخش خصوصی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات نهاده‌های دامی استمجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال آینده ۱۴ میلیارد دلار ارز به کالا‌های اساسی اختصاص داده است، اظهار کرد: نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی معتقدند که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌ها و نهاده‌ها تاثیری در کاهش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نداشته است که از این رو نمایندگان مجلس پیشنهاد ارائه واردات کالا‌های اساسی همچون گوشت با ارز دولتی و یا پرداخت مستقیم یارانه به حساب مصرف کنندگان را داده اند.

وی افزود: دولت هر سه ماه یکبار موظف است که حسن اجرای این کار و عملکرد برنامه‌های خود را به کمیسیون کشاورزی، صنایع، اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گزارش دهد.

موافق قدیری ادامه داد: گزارش های سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی موید این موضوع است که سال ۹۶ حدود ۸۰۰ میلیون بشکه نفت صادر شده است که در سال ۹۷ به ۵۰۰ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه گزارش ها نشان می دهد که در سال ۹۸ حدود ۳۵۰ میلیون بشکه صادر خواهد شد. حال با توجه به قیمت نفت، تخفیف ناشی از تحریم و البته سهم ۱۴/۵% شرکت ملی نفت، حتی اگر سهم صندوق توسعه ملی به دولت داده شود، بیشتر از بشکه‌ای ۴۰ دلار نصیب دولت نخواهد شد که با یک حساب سرانگشتی می توان گفت مجموع ۳۵۰ میلیون بشکه ۴۰ دلاری به ۱۴ میلیارد دلار می رسد که این امر بیانگر آن است که کل درآمد حاصل از نفت با پیش بینی‌های دولت تناسبی ندارد.


بیشتر بخوانید: آيا با حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی تامين نهاده های دامی با مشكل مواجه می شود؟


رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در ادامه افزود: با توجه به آنکه پیشنهادات دولت مبنی بر اختصاص ارز به کالا‌های اساسی با درآمد‌های نفتی همخوانی ندارد، از این رو دلار در سال آینده نباید کمتر از ۱۰ هزار تومان باشد یا دولت برای تامین این میزان پول ناگریز است که اقدام به چاپ پول اقدام کند که این امر بر افزایش تورم دامن می‌زند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر واردات نهاده‌های دامی و عدم دخالت دولت در قیمت گذاری کالاهاست، بیان کرد: البته برای جلوگیری از تورم و آسیب به اقشار و دهک‌های ضعیف جامعه مابه التفاوت قیمت ارز دولتی و نیمایی به صورت یارانه به حساب خانوار ها باید واریز شود.

قدیری در پایان با اشاره به اینکه میزان واردات و تامین نهاده‌های دامی تولید خوراک دام در کشور از شرایط مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: با وجود آنکه نهاده‌های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود، اما با قیمت ارز آزاد در بازار عرضه می‌شود که این امر بیانگر اختلاف فاحش نرخ مصوب دولتی نهاده‌های دامی با بازار است و همین امر نگرانی، نابسامانی و بلاتکلیفی را در تولیدکنندگان شیر، گوشت و تخم مرغ بوجود آورده است.

انتهای پیام/

اختصاص ارز ۱۴ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
هم خوراک دام قاچاق می شود و هم خود دام و از همه بدتر صادرات بی برنامه مواد پروتئینی هست که کمر مردم را شکست. اگر بخش خصوصی حاضر به همکاری نیست چرا دولت خود مرغداری و دامپروری احداث نمی کند و و برای خود خوراک دام وارد نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
قیمت این کالاها را قاچاق و صادرات بدون برنامه خراب کرده است نه ارز 4200 تومانی!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار