به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شهریار زرشناس، پژوهشگر و استاد دانشگاه در برنامه سه شنبه شب رو در رو از شبکه چهار سیما در خصوص گام دوم انقلاب رهبر انقلاب، گفت: این بیانیه یک بیانیه تئوریک است که چند فصل و بخش دارد، علیرغم عمق تئوری که خود علیرغم عمق تاریخی و تئوریک یک بیان ساده و همه فهم، شیوا دارد و یک انسجام ساختاری دارد و ظاهر روایی و همه فهم دارد و یک سیر تاریخی ساده دارد و به مسئله چرایی انقلاب پرداخته است و فلسفه وجوب انقلاب، سیری که انقلاب طی کرده است در این بیانیه مطرح شده است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه ماموریتهای انقلاب چه بوده است مورد توجه رهبرمعظم انقلاب در این بیانیه بوده و این بیانیه کاملاً تئوریک دارد و خاص است و چشم انداز و ظرفیتهای موجود بیان شده و اینکه باید در ادامه چه مسیری طی شود مطرح شده است و یک بیانیه جامع است و یک هنر است که بتوان ظاهر شیوا و روان آن را با محتوای تئوریک ارائه کرد.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه ادامه داد: انقلاب ما توانسته است حالت جنبشی خود را حفظ کند اگر بخواهید مقایسه کنید که ۴۰ سالگی انقلاب ما با دیگر انقلابها چه تفاوتهایی دارد باید گفت که به عنوان مثال انقلاب فرانسه انقلاب در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹ رخ داد و باید ببینیم که چهل سال بعد این انقلاب کجاست چهل سال بعد از انقلاب فرانسه در سال ۱۸۲۹ میلادی خاندان بوربونها که علیه آنها انقلاب رخ داده به قدرت برگشتند در واقع ارتجاع با محوریت مترونیک و الکساندر اول برگشته است و هیچ چیزی از شعار و شعور انقلاب باقی نمانده است.
وی ادامه داد: پس از ۴۰ سال از گذشت انقلاب فرانسه هیچ اثری از آن در کادر رهبری فرانسه وجود ندارد همچنین در بدنه اجتماعی ردی از انقلاب فرانسه که میتوانست حامی انقلاب باشد دیده نمیشود.
زرشناس با مقایسه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب روسیه تصریح کرد: در اکتبر ۱۹۱۷ انقلاب روسیه رخ داد و چهل سال بعد یعنی در ۱۹۵۷ خروش او در قدرت است و او خودش مدعی در تئوری دولت خلق را جایگزین دولت طبقاتی پورتوریا کرد که همزیستی مسالمت آمیز است چهل سال بعد انقلاب روسیه کاملا استحاله شد چرا که دیگر بدنه اجتماعی فعال انقلابی در روسیه وجود ندارد در کادر رهبری و ساختار قدرت هم چنین چیزی دیده نمیشود.
وی با اشاره به انقلاب چین و چهل سال پس از آن افزود: انقلاب چین به رهبری مائو رخ داده است در ۱۹۸۹ و چهل سال بعد از آن در کادر رهبری چین تحول ایدئولوژیک رخ داده است و استحاله ایدئولوژیک در بدنه اجتماعی انقلاب روسیه رخ داد و انقلاب روسیه از بین رفت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه میتوان انقلاب الجزایر و دیگر انقلابها را نیز با انقلاب اسلامی ایران و ۴۰ سالگی این انقلابها مقایسه کرد، تاکید کرد: بعد از انقلاب شاهد این هستیم که هسته رهبری انقلاب و کادر رهبری انقلاب کاملا آرمانها پایبند است و مقام ولایت فقیه تجسم آرمان گرای انقلابی است و بدنه اجتماعی فعالی به صورت انقلابی و کاملاً متعهد همچنان به آرمان گرای انقلاب پایبند است.
وی ادامه داد: جاذبههای ایدئولوژیک انقلاب همچنان برقرار است و همچنان که در کیلومتر آن طرفتر بشار اسد را سر قدرت نگه میدارد همچنان که جاذبههای ایدئولوژیک انقلاب ما ۴۰ سال بعد معادلات سیاسی آمریکا و نظام جهانی را در عراق برهم میزند.
زرشناس گفت: جاذبههای ایدئولوژیک انقلاب ایران ۴۰ سال بعد در یمن معادلات طراحی شدهای را که امارات، عربستان، اسرائیل و آمریکا در مقابل آن اتاق جنگ تشکیل دادهاند را بر هم میریزد و این در شرایطی است که عده و عده نظامی و اقتصادی دو طرف کاملا نا برابر است و این نشان میدهد جاذبه ایدئولوژیک انقلاب میتواند این معادلات را برهم بزند در واقع انقلاب ایران نشان میدهد که اسیر بروکراسی نفس گیر نشده است البته گروههایی هستند که میخواهند انقلاب را استفاده کنند و هنوز نتوانستند در حالی که انقلاب حالت جنبشی و نهضتی خود را حفظ کرده است نهاد سازی کرده است و این یک معجزه است.
وی یادآور شد: با آنگاه به انقلاب فرانسه و جنبش دوم باید توجه داشت که از نظر ماهیت ادامه همان سیزده حرکت ارتجاعی و ضد انقلابی است که و ادامه مسیر سرمایه داری است و این بحث را نمیتوان به ماهیت انقلاب اسلامی و دوم خرداد نسبت داد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سال ۱۳۶۸ کنترل اقتصاد ایران توسط مدل نئولیبرالی شکل گرفت از ۱۳۷۶ نقطه عطف این جناح شکل گرفت، اما ماهیت انقلاب تغییر نکرد و انقلاب خصوص آرمانی و مردمی خود را حفظ کرده قبول برای خود فضاسازی کرد نظام رسانهای قدرتمند دارد.
زرشناس با اشاره به اینکه عدهای در داخل میخواهند هویت عدالت خواهی و آرمانگرایی انقلاب را بگیرند، گفت: آنها میخواهند جمهوری اسلامی را به یک حکومت متصلب و دموکراتیک تبدیل کنند هنوز میگویند که جمهوری اسلامی عادی نشده و پروژه آنها ادامه دارد و آنها میخواهند که ما غلام حلقه به گوش استکبار جهانی باشیم.
وی تصریح کرد:انقلاب ما حفظ شده توانستیم جلوی قدرتها در منطقه ایستادگی کنیم این نشان میدهد که انقلاب ما پابرجاست.
این استاد دانشگاه وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی رستاخیزی علیه استکبار بود، افزود: انقلاب اسلامی در یک گذار تاریخ قرار دارد در موقعیتی مدرن است و آنهایی که میخواهند ما را با خط کش نئولیبرالیسم و مدرن محصول کنند میخواهند شعارهای عدالت خواهانه را از ما بگیرند و استقلال ما را سلب کنند.
زرشناس گفت: متاسفانه مدیریت فرهنگی توسط تکنوکراتها انجام میشود و بر این موضوعات مسلط شدند و در ادامه حرکت از اینکه بخواهیم آرمان گرایی عدالت خواهانه را محقق کنیم باز میمانیم.
وی نسبت به ظهور نولیبرالیسم در ایران بیان کرد: اینکه انقلاب اسلامی اسیر نئولیبرالیسم نشده است ساخت اصلی مدیریت قوه مجریه را برعهده نئولیبرالها قرار داشته و یک حلقه روشنفکری در درون ساخت نظام سیاسی جمهوری اسلامی شکل گرفت و محور تئوریک و ایدئولوژیک آن از دهه شصت به نحوی بود که بدون تابلو بودند بسیاری از شخصیتهای چهره سیاسی دست پروردههای این حلقه هستند.
این استاد دانشگاه گفت: در دهه شصت یک نئو لیبرالیسم ایرانی طراحی شد و روشنفکری دینی یک موضوعی کلانتر از آن است و صورت ایدئولوژیک روشنفکری دینی با جریان نئولیبرالیسم متفاوت است.
زرشناس تصریح کرد: روشنفکری دینی صورتهای مختلفی دارد و یک صورت آن نولیبرالیسم است که جریان تامین اجتماعی با مدیریت استعمار از نولیبرالیسم بیرون آمد.
وی افزود: لیبرالیسم رقصهای مختلفی دارد از دوران قاجار تاکنون و شاخههای مذهبی و غیرمذهبی دارند و عموماً تو مدرنیسم هستند و صورت ایدئولوژیک نولیبرال پر و بال میگیرد میگیرد از آنجایی که انقلابهای مردمی دارد اسیر ساختارها نشده است نو لیبرالها نتوانستند پیروز شوند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آرمان گرایی انقلابی علت مشکلات امروز جامعه ما نیست بلکه مدیران رانت خوار و متکبر و نور چشمی و نولیبرال علت مشکلات امروز جامعه هستند.
زرشناس تاکید کرد: مدیران نولیبرال میگویند که باید تسلیم شویم و نسخه غلط آنها علت مشکلات اقتصادی امروز است.
وی ادامه داد: تیمی که مدیریت دهه ۶۰ را برعهده داشت به لحاظ هویتی در تبارشناسی میتوان متوجه علاقهمندیهای آنها میشوید به آنها در اقتصاد سیاست و فرهنگ گرایشهای خود را قالب میکنند.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: ساخت اقتصادی و فرهنگی را نمیتوان مانند ساخت سیاسی با آمدن در خیابانها در هم شکست تلخی به تئوری پردازی و نهادسازی نیاز است و اینها را نمیتوان با آمدن به خیابانها شکست.
زرشناس تصریح کرد: تصور کنید که در مسائل فرهنگی درونتان نفوذ میکنند و انواع فریبها را پیش میکشند و جنگ را هم به وجود میآورند با وجود آنکه ساخت سیاسی در هم شکسته است، اما ساخت فرهنگی به سختی از هم میشکند و فرایندی بسیار زمانبر است.
وی ادامه داد: برای آنکه بتوان افراد را جایگزین نولیبرالهای فرهنگی کرد باید پاکسازی کرد و افرادی را تربیت کرد.
این استاد دانشگاه اشاره به اینکه عبدالکریم سروش نماینده خط نفوذ نولیبرالها در جمهوری اسلامی است خاطرنشان کرد: دیگران آمدند و خط نفوذ را دامن زدند و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای خواب آلود و ناکارآمد شده است.
زرشناس وی با اشاره به اینکه این نفوذ نو لیبرالها یکی از خطاهای انقلاب اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی زنده است در حالی که تمام فرآیندهای خاورمیانه و غرب آسیا توسط امپریالیسم رقم زده میشد باید توجه کرد که کارآمدی بزرگترین ارتش دنیا توسط انقلاب اسلامی گرفته شد و نفس این ارتش توسط ایران گرفته شد و این نشان کارآمدی انقلاب است.
وی افزود: جوانهای ایران با یک فرمانده و روحیه انقلابی به توانی رسیدند که در سوریه هم مقابل استکبار ایستاده اند و البته با این وجود باید گفت که مدیریت نولیبرالها بر امور فرهنگی ایران خطای جمهوری اسلامی است.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید تفکیک صورت بگیرد که مشکلات اقتصادی امروز و معیشت مردم به دلیل مدیریت اشتباه نولیبرال است و باید این تفکیک با انقلاب اسلامی صورت بگیرد.
زرشناس گفت: رهبر انقلاب فرمودند که انقلاب خطاهای خود را جبران میکند و باید نسخه انقلابی توسط اندیشکدهها و پژوهشکدهها تبیین شود لازم است نویسندهها بر روی این مهم کار کنند و روشنگری صورت گیرد تا در فرایند سیاسی با متن مردم سالاری رخ دهد.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی قلب مشکلات نولیبرال را در اقتصاد کشور هدف قرار داده است و مسئله بازطراحی عدالت محور اقتصاد را در گام اول مطرح میکند و باید ساختار بیمار اقتصاد اصلاح شود.
این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: گام دوم اقتصاد مقاومتی این است که وقتی محصول خود را تولید میکند به امپریالیسم جهانی نفرستد و در داخل کشور مورد بهرهبرداری قرار دهد.
زرشناس خاطر نشان کرد: مردم باید متوجه باشند تا زمانی که فریب رسانههای مدیران نولیبرال را میخورند وضعیت بهبود نمییابد و جامعه باید متوجه باشد که دنبال آدرس غلط نرود و تقابل دو جریان و جناح در پیش است که یکی دنبال استقلال است و یکی نمیخواهد این استقلال وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه افزود: برخی از این افراد که تفکر خود را از نولیبرالیسم میگیرند میگویند عدالت یک وهم است و استقلال دوران گذشته است و برای دوران جنگ سرد بود.
زرشناس افزود: نتیجه تفکر نولیبرال در اقتصاد این است که وقتی هواپیما سقوط میکند عذرخواهی نمیکنند و وقتی که حقوقهای ۶۰ میلیونی میگیرند میگویند سهم ما از سفره انقلاب است و یا ما ژن خوب هستیم.
وی تاکید کرد: به همین دلیل است که کارگر حقوق یک میلیونی هم نمیتواند بگیرد و فقر در جامعه بیداد میکند.
زرشناس ادامه داد: گام دوم انقلاب بیانیه است که باید به یک نسخه تبدیل شود و با تفکر نو لیبرالی محال است که بتوان بیانیه گام دوم انقلاب را محقق کرد و این تفکر نولیبرال سد اجرای بیانیه گام دوم است.
وی اظهار کرد: مولفههای انقلاب اسلامی که همچنان پر جاذبه است بعد از ۴۰ سال میتواند صد نولیبرال را بشکند و این مهم با آمدن به کف خیابانها نمیشکند و باید بر اساس روشنگری گسترده جامعه مدیران انقلاب را انتخاب کند.
این استاد دانشگاه همچنین گفت: بیانی از رئیس جمهور میگوید که ۷۰ درصد مشکلات جامعه ما سوءمدیریت است در حالی که ما اگر مدیران انقلابی داشته باشیم میتوانیم از این پیچ تاریخی بگذریم همچنان که در دوران جنگ از مخاطرات جنگ تحمیلی گذشتیم، انقلاب ما قویتر از مدیران تکنوکرات است.
انتهای پیام/