حجت الاسلام قمی: باید امر به معروف از مسئولان آغاز شود / آغاز کمپین پذیرش انتقاد های مردم از مسئولان

ششمین مجمع دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

قمی: باید امر به معروف از مسئولان آغاز شود / آغاز کمپین پذیرش انتقاد های مردم از مسئولانبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ششمین مجمع دبیران شورای امر به معروف و نهی از منکر صبح امروز در ساختمان مرکزی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین علی دارابی معاون امور مجلس و استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدا بخشی از برنامه‌های سازمان تبلیغات را بیان کرد و گفت: خوشبختانه دور هم جمع شدن نهاد‌های گوناگون، امری میمون است و امیدوارم این تلاشی که در تمامی نقاط ایران وجود دارد، به بهترین شکل ادامه پیدا کند.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: همه دستگاه‌های مرتبط به حاکمیت، وظیفه‌ سنگینی در باب امر به معروف و نهی از منکر دارند، اما برخی از سازمان‌ها مثل سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه بیشتری نسبت به سایرین دارند.

وی افزود: امام (ره) با ایجاد این نهاد موافقت کردند، در حکم سازمان تبلیغات اسلامی آورده اند که این نهاد وظیفه ترسیم خوبی‌ها، تشویق به انجام آن، ترسیم بدی‌ها و نهی از انجام آن‌ها را بر عهده دارد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این عبارت مرحوم امام یعنی باید آنجایی که به شکل ستادی فرماندهی می‌کند، ضرورتش واضح باشد. سازمان تبلیغات اسلامی شاید بیش از دیگر سازمان‌ها این مسئولیت را بر عهده دارد.

حجت الاسلام و المسلمین قمی ادامه داد: امر به معروف مراتب دارد و مقام معظم رهبری فرمودند حفظ نظام اسلامی در بالاترین مرتبه امر معروف و بالاترین مرتبه نهی از منکر، صیانت از آرمان‌های انقلاب در برابر آسیب‌هاست.

وی افزود: معروف اهم در مخاطب قرار دادن مسئولان است و هم عهدی ما یک اتفاق بزرگ در نقد مسئولان است که باید مسئولان را هدایت کرد. خوش به حال مسئولی که این موضوع را بپذیرد. بسیاری از علما گفتند تا زمانی که اثر بخشی اتفاق نیفتد بر همه امر به معروف واجب است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: یکی از نشانه‌های درستی جناب آقای صدیقی در امر به معروف، انتخاب آدم‌های درست در این مسیر بود و  باید همه کمک کنند که این ایده‌ها را به شکل اجتماعی خلق کنند و باید طرح‌ها فراگیر باشد. برای اربعین هم باید برنامه ریخت؛ هر چند اتفاق بزرگی از سوی خود خداست، اما ما باید برای بهتر شدنش تلاش کنیم.

قمی: باید امر به معروف از مسئولان آغاز شود / آغاز کمپین پذیرش انتقاد های مردم از مسئولان

اگر کسی رئیس خود را امر به معروف کرد،  مطمئنا رزقش قطع نمی‌شود

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه میان او و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی توافقی مبنی بر آغاز کمپین «از ما شروع کنید» شکل گرفته است، اظهار کرد: من و آقای قمی تصمیم گرفتیم از همه مردم دعوت کنیم تا ما و همه مسئولان جمهوری اسلامی را صریح و بدون لکنت زبان، مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند.

حجت‌الاسلام جلیل محبی بر ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه تأکید کرد و گفت: امروز باید این امر مهم در میان همه آحاد مردم، به‌ویژه مسئولان به‌صورت جدی دنبال شود. من و آقای قمی از امروز خودمان و سازمان خودمان شروع می کنیم و از سایر مسئولان میخواهیم به این کمپین بپیوندند.

دبیر ستاد احیاء امر به معروف با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن گفت: امروز باید مردم به‌خوبی لمس کنند که صاحبان این انقلاب هستند و از آن حفاظت کنند زیرا حفظ انقلاب امر معروف بزرگی به شمار می‌آید.

وی با تاکید بر امر به معروف کردن مسئولان و کارگزاران کشور افزود: تاکنون در کشور این‌گونه استنباط شده است که فقط مردم باید مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرند، در حالی که امروز بیش از هر زمان دیگری به این نیاز داریم تا مردم بتوانند به طور صریح و بدون لکنت زبان، مسئولان را مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار دهند.

وی در ادامه گفت: باید با فرهنگ‌سازی، تبیین صحیح و ایجاد فضای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، هر کسی از مردم بتواند در محل کار و هر ساحتی از جامعه، بالادستی‌ها و مسئولان را مورد امر به معروف قرار دهد و نسبت به اشتباه آنان تذکر دهد. به این منظور تغییراتی ساختاری در ستاد ایجاد کردیم و تحولات بزرگ‌تری نیز در راه است.

حجت‌الاسلام محبی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، فریضه الهی برای برپا شدن امنیت و فرایض در جامعه است، تصریح کرد: آمر به معروف در یک اداره که رئیس خود را مورد امر به معروف قرار می‌دهد، باید مطمئن باشد که رزقش قطع نمی‌شود چون رزق به دست خداست.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور به سختی‌های احتمالی در این راه اشاره کرد و گفت: در راه دین و در راه عمل به تکلیف الهی، همه سختی‌ها را می‌توان تحمل کرد و هزینه‌های آن را پرداخت، این سختی‌ها گذراست اما نتیجه‌‌ای که باقی می‌ماند، اعتلای جامعه، کشور و نظام است. حتی اگر به قیمت جان مؤمن هم تمام شود مؤمن نباید هراسی داشته باشد چرا که شهادت باید آرزوی هر مؤمن باشد. در حدیث شریف آمده است کسی که در دلش، شوق مرگ در راه مجاهدت را نداشته باشد، منافق است.

این حقوقدان و استاد دانشگاه در تشریح کمپین «از ما شروع کنید» گفت: من و آقای قمی، شروع کننده این جریان هستیم و میخواهیم بقیه مسوولان نیز به این جریان معروف بپیوندند. هر کدام از کارمندان و روحانیون ستاد امر به معروف یا سازمان تبلیغات می‌توانند مستقیم با ما و دفتر محل کار تماس بگیرند یا به شکل حضوری مراجعه کنند و انتقاد خود را مطرح کنند. ما این کار را از خودمان شروع می‌کنیم و سعی می‌کنیم به کل کشور تعمیم دهیم. من شماره تلفن همراه خودم را اعلام میکنم تا هرکسی هرجا موردی از ما دید سریعا و بدون ترس به ما تذکر دهد.

وی در پایان تأکید کرد: اگر در کشور شفافیت تقویت شود و مدیران همه پاسخگو باشند، فساد کم می‌شود و با کم‌تر شدن فساد، دیگر ناهنجاری‌های زیادی را در خیابان شاهد نخواهیم.

 

قمی: باید امر به معروف از مسئولان آغاز شود / آغاز کمپین پذیرش انتقاد های مردم از مسئولان

اگر این امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما اجرا می‌شد، امروز مسئول رانت‌خوار نداشتیم

آیت الله صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در نشست دبیران این ستاد در دستگاه‌های اجرایی گفت: اگر این دو فریضه الهی را ترک کنیم اشرار بر ما مسلط می‌شوند؛ اگر این امر به معروف و نهی از منکر در کشور ما اجرا می‌شد، امروز مسئول رانت‌خوار نداشتیم. یکی از رویکردهای ما مبارزه با قانون‌شکنی است، هیچ‌کس نباید جرئت کند در مقابل قانون بایستد. آقای رئیس جمهور نباید بتواند در مقابل قانون بایستد، ایشان تاکنون قانون امر به معروف را ابلاغ نکرده است.

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر کشور اظهار داشت: باید از امر به معروف همچون یک دژ برای حفظ جامعه استفاده کرد. آیات بسیاری از قرآن کریم و احادیثی پرشمار بر اهمیت این فریضه و زیربنایی‌بودن آن تأکید دارند.

امام جمعه موقت تهران افزود: جناب لقمان که یکی از معلمان ما در قرآن است، به فرزند خود می‌گوید: «نماز بخوان، به معروف امر کن و از منکر، بازدار»، همچنین یکی از برجستگی‌های پیامبر آخرالزمان در کتاب‌های پیشینیان این بود که رسول خاتم اهل امر به معروف و نهی از منکر خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر مبارزه و مقابله با فساد در کشور گفت: بر طبق حدیث شریف اگر این فریضه الهی را ترک کنیم اشرار بر ما مسلط می‌شوند، اگر این فریضه در کشور ما اجرا می‌شد، امروز مسئول رانت‌خوار نداشتیم. اگر این فریضه همگانی می‌شد امروز مسئولی جرئت نمی‌کرد به جای توجه به ظرفیت‌های داخلی به خارج از مرزهای کشور چشم بدوزد. جامعه ساکت، خاموش و بی‌تفاوت، بدکاران را بر مردم مسلط می‌کند و انسان را از چشم خدا می‌اندازد.

آیت الله صدیقی خاطرنشان کرد: به فرموده پیامبر اکرم(ص) مؤمنی که حساسیت خود را از دست بدهد، مؤمن بی‌دین است.

وی با اشاره به اینکه امر به معروف، هزینه‌هایی دارد که مؤمن باید پرداخت کند، گفت: اگر هدف ما راضی کردن مردم باشد، هیچوقت کار درست نمی‌شود اما اگر بین خود و خدا را اصلاح کنیم خدا خودش میان مردم، رضایت برقرار می‌کند. امام راحل(ره) در زمینه قائم مقامی رهبری به حرف احدالناسی از اطرافیان خود توجه نکرد و خود تصمیم گرفت، چون مصلحت الهی را در نظر می‌گرفت.

امام جمعه موقت تهران با انتقاد از زمینه‌سازی ترویج برخی ناهنجاری‌ها در جامعه گفت: وقتی شبکه‌هایی که لجن منتشر می‌کنند، هنوز مورد حمایت محکم برخی مسئولان هستند، معلوم است که در زمینه پوشش و رفتار مردم جامعه ناهنجاری به وجود می‌آید.

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر در ادامه گفت: امر به معروف یک انرژی است که بقیه فریضه‌ها را بر می‌انگیزاند. امر به معروف رشته ای است که مصالح عام را تأمین می‌کند، باید فرهنگ و فضای عمومی را به گونه‌ای تغییر داد تا کسی جرئت نکند منکر انجام دهد و کسی از این که کار خیر انجام ندهد، خجالت بکشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از رویکردهای ما مبارزه با قانون‌شکنی است، هیچ‌کس نباید جرئت کند در مقابل قانون بایستد. آقای رئیس جمهور نباید بتواند در مقابل قانون بایستد، ایشان تاکنون قانون امر به معروف را ابلاغ نکرده است.

آیت الله صدیقی در پایان درباره انتقاد یکی از حاضران در جلسه که از امام جمعه تهران خواست تا مثل بقیه مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کند و محافظان را کنار بگذارد، گفت: بسیار عالی و به جا است که همه بتوانند همینقدر صریح نظر خود را بیان کنند و با دلسوزی به یکدیگر تذکر دهند، محافظ و این‌ها مسئله مهمی نیست، من بارها سماجت کردم که محافظ و راننده نداشته باشم اما به من تحمیل می‌شود و می‌گویند که نظام برای امثال حقیر خرج کرده است و دیگر متعلق به خودت نیستم. من محافظ‌ داشتن را شأنیت نمی‌دانم و خدا را شاهد می‌گیرم که از آن راضی نیستم.

رئیس ستاد امر به معروف در پایان تاکید کرد: من یک روضه‌خوان بوده‌ام و هنوز هم هستم، به شدت با اشرافی‌گری مخالف هستم و مسئولی که اشرافی زندگی کند، نمی‌تواند به خوبی به مردم خدمت کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
درود بر شما دمتون گرم
آخرین اخبار