دالوندی گفت: شاید تعرفه «هوم‌کر» در روستاها ایده‌آل باشد اما این تعرفه در شهرهای بزرگی مثل تهران جوابگوی هزینه‌ها نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری صبح امروز در مراسم نشست خبری که در ساختمان مرکزی این سازمان انجام شد، اظهار کرد: پرستاران در طول سال گذشته و در حوادث مختلف به دلیل ماهیت شغلی دچار مشکلات متعددی شده‌اند.
 
وی افزود: در سال آینده انتخابات دوره پنجم برگزار می‌شود؛ این رویداد در حرکت روبه رشد سازمان موثر است و مکاتباتی با وزیر بهداشت در این خصوص داشته‌ایم.
 

عضویت پرستاران در نظام پرستاری باید اجباری شود

 
رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد:  سال بعد بحث اصلاح قانون را در پیش داریم که طی آن عضویت پرستاران در سازمان نظام پرستاریباید اجباری شود،  این  طرح  با امضای۶۲ نماینده قرار است به صحن علنی مجلس برود.

زنان ۸۰ درصد از جمعیت پرستاران را تشکیل می‌دهند

دالوندی بیان کرد: زنان ۸۰ درصد از جمعیت پرستاران را تشکیل می‌دهند، در همین راستا بحث‌ دوران بارداری، زایمان از بهره وری نیرو‌های ما می‌کاهد؛ سالیانه ۵۰۰۰ نفر از پرستاران بازنشسته می‌شوند.
 
وی  افزود: در حال حاضر تعداد ۱۲۵ هزار تخت فعال در بیمارستان‌ها داریم و به همین تعداد پرستار نیازمندیم.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: متاسفانه  برخی در وزارت بهداشت نشسته‌اند و رشته های من درآوردی برای ما خلق می کنند و در ایجاد طرح‌های مختلف از ما مشورت نمی‌گیرند.
 
دالوندی بیان کرد: تعرفه هوم‌کر شاید در روستاهای کشور جواب بدهد اما این تعرفه در شهرهای بزرگی مثل تهران جوابگوی هزینه‌ها نیست، متاسفانه بخش خصوصی، سرپایی و خدمات در منزل رها شده است.

۱۷۰۰ مرکز هوم‌کر مجوز فعالیت دارند 

وی افزود: در حال حاضر ۱۷۰۰ مرکز هوم کر مجوز دارند و ۱۰۰۰ مرکز در این زمینه فعال هستند اما وزیر در جلسه رای اعتماد و افتتاح بیمارستان فرهنگیان بحث بهیاری و کاردان پرستار را مطرح کرده است؛ سازمان نظام پرستاری طی دو نامه  تذکر لازم را در این مورد به وزیر بهداشت داده است.

بیش از ۴ هزار نیروی طرحی آماده به خدمت داریم

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه امروزه ۱۹۰ دانشکده در کشور مشغول به تربیت نیروی پرستاری هستند، افزود: در حال حاضر بیش از ۴ هزار نیروی طرحی آماده به خدمت داریم اما نسبت متوسط کشوری تعداد پرستاران به جمعیت ۰.۸ است اما کف استاندارد برای کشور باید ۱.۸ باشد.
 
دالوندی ادامه داد: در حال حاضر سالیانه ۱۰ هزار نفر در رشته پرستاری فارغ التحصیل می‌شوند اما وزیر بهداشت قول جذب تنها ۲۰۰۰ نفر را داده است که به دلیل شرایط کشور ما این مطلب را قبول کردیم اما واقعیت این است که تا سال ۱۴۰۴ باید بیش از این‌‌ها نیروی پرستار جذب شود‌.
 
وی افزود: مسئولان به تازگی طرح کاردان پرستار و بهیار را مطرح کرده‌اند و بهانه ایجاد این طرح‌ها راکمک به پرستار می‌دانند، این درحالیست که این طرح در زمان جنگ پیاده سازی شده بود؛ همچنین در اقدامی دیگر وزارت بهداشت طرح تربیت پرستار در بیمارستان ها را مطرح کرده بود، زمان زیادی صرف کردیم تا مسئولان را قانع کنیم که این طرح اجرایی نشود.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: به جای تربیت پرستاری باید فرصت بورس به پرستاران مقطع ارشد داده شود.

وزارت بهداشت باید سازمان نظام پرستاری را به رسمیت بشناسد

دالوندی با اشاره به اینکه ما ۱۲ رشته را به پرستاران آموزش می‌دهیم، وزارت بهداشت باید سازمان نظام پرستاری را به رسمیت بشناسد، ادامه داد: جدیدا بحث ایجاد رشته آموزش از راه دور بوسیله وزارت بهداشت مطرح شده است اما باید بگویم ماهیت شغل پرستاری آموزش است و ۸۰ درصد از کار پرستاران به نوعی آموزش محسوب می شود.

صدور صلاحیت حرفه‌ای باید بر عهده سازمان نظام پرستاری باشد

وی افزود: براساس قانون، صدور صلاحیت حرفه‌ای باید بر عهده سازمان نظام پرستاری باشد و به نظرم پرستاران در حوزه‌های تخصصی این ظرفیت را دارند که به جامعه کمک کنند.
 
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در بسیاری از استان‌های کشور که پزشک عمومی ندارند پرستاران می‌توانند خدمات قابل قبولی را ارائه بدهند ولی ما اصرار نداریم که جاپای درمان بگذاریم.
 
دالوندی با اشاره به اینکه امروزه کلینیک های تخصصی مثل زخم و درد راه‌اندازی شده است و باید گسترش پیدا کند، افزود: امروزه ۹.۳ جمعیت جامعه به سمت پیری و سالمندی می‌رود و به دلیل اینکه نگهداری سه نسل در یک خانه سخت است و خانه‌ها کوچک شده‌اند؛ پرستاران می‌توانند به خوبی در منزل از سالمندان  مراقبت کنند.

وی افزود: نظام پرداختی DRG مبتنی بر بیمه است و اگر بیمه‌ها به خوبی عمل نکنند پرداختی‌ها با مشکل روبه رو می‌شود،  روش DRGپرداخت مبتنی بر عدالت است و بسیاری از مشکلات قابلیت حل دارد.

باید دست از نظام پرداخت کالیفرنیا برداریم

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه ما باید دست از نظام پرداخت کالیفرنیا برداریم، افزود: اگر سیستم نظام حقوقی مشخص باشد، نظام ارجاع سبب کاهش هزینه‌های حوزه سلامت می‌شود و ما در پایه نظام ارجاع می توانیم به تعادل برسیم.

نظام پرداختی باید به سمت «فی فور سرویس» برود

در ادامه مراسم محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستاران ایران گفت: سیستم نظام پرداختی «فی فور سرویس» که مبتنی بر حقوق ثابت است، شان و کرامت بیمار را ارتقا می‌دهد؛ پیشنهاد می‌کنم که نظام پرداختی به این سمت برود.

وی افزود: سال ۹۷ سالی سخت برای جامعه پرستاری بود و تحت فشار‌های مختلفی قرار گرفته بودند.

شریفی مقدم بیان کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را در کشور اجرا کند که متاسفانه تا به امروز این امر محقق نشده است.

 دبیر کل خانه پرستاران ایران تاکید کرد: از سال ۷۵ با اجرای طرح خودگردانی بیمارستان‌ها نظام پرداختی تغییر پیدا کرده است.

وی گفت: سهم حوزه سلامت از تولید ناخالص ملی ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و به نظرم طرح تحول سلامت هزینه‌های زیادی را بر این حوزه تحمیل می‌کند.

شریفی مقدم یادآوری کرد: متاسفانه مطالبات پرستاران یکساله شده است و از نظر مالی با مشکلات مختلفی روبه رو هستند.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار