مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از تغییر و تحولات در فرایند هدایت تحصیلی خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام جامع راهنمایی و مشاوره در حال تدوین است به دنبال این موضوع تحولاتی را در هدایت تحصیلی شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: اکنون نظام جامع راهنمایی و مشاوره در کمیسیونهای تخصصی شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی است و پیشبینی میکنیم هفته آینده در این کمیسیونها به تصویب برسد تا برای نهایی شدن به صحن علنی شورا برود.
حمیدرضا حاجیبابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان با اشاره به اینکه نظام رتبه بندی به یکباره اجرا نمیشود، گفت: آموزش و پرورش باید هر چه سریعتر قانون نظام رتبه بندی را به مجلس بیاورد و کار را پیش ببرد چرا که اکنون منابع مالی وجود دارد و فقط نیازمند قانون است.
حاجی بابایی درباره استفاده از بخش خصوصی برای جبران خلاهای اعتباری آموزش و پرورش، بیان کرد: در ماده ۲۵ قانون برنامه ششم توسعه تمام وزارت خانهها باید ۱۵ درصد از ساختار خود را کاهش دهند که این موضوع شامل ساختار وزارت آموزش و پرورش هم میشود، اما در این میان مدارس استثنا هستند.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به هموار کردن مسیر تربیتی گفت: برخی موانع سر راه قرار دارد که اجازه نمیدهد تربیت رخ دهد و تا زمانی که موانع سر راه ما باشد هرچند منابع زیادی صرف کنیم و مربیان و معلمان زحمتکش داشته باشیم، تربیت اتفاق نمیافتد؛ یعنی ویژگیهایی که انتظار داریم در فارغ التحصیلان رخ دهد، ایجاد نمیشود، پس اول باید موانع کنار گذاشته شود و این سرآغاز استراژی است که در سند تحول بنیادین در دولت دوازدهم دنبال میکنیم.
بطحایی تصریح کرد: اگر مدرسه باید تبدیل به محیطی با نشاط برای بچهها باشد، اکنون این مدرسه مانعی برای تربیت و به ضد خودش تبدیل شده است، اگر مدرسهای داشته باشیم که بچهها با سختی صبحها بیایند این مدرسه نه تنها تسهیل گر نیست بلکه به ضد خودش تبدیل شده است.
فریبرز حمیدی سرپرست مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره سیاستهای این مرکز برای اجرای دورههای آموزشی ویژه معلمان و مدیران اظهار کرد: با توجه به اجرای سیاست مدرسه محوری و به منظور تفویض اختیار به مدارس، برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت مدرسه محور میشود و هر مدرسه متناسب با نیاز و برنامهریزی آموزشی دورههایی را برای معلمان اجرا خواهد کرد.
وی ادامه داد: سال گذشته هم ۳۰ ساعت از ساعت درس پژوهی به مدارس واگذار شد تا تدابیر لازم را برای برگزاری این دوره داشته باشند.
مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اظهار کرد: با توجه به برنامهریزیهایی که انجام دادیم در سال ۹۸ بیش از ۱۰ هزار کلاس درس جدید را تحویل خواهیم داد البته در نظر داشتیم که این تعداد حدود ۱۵ هزار کلاس درس برسد، اما با توجه به شرایط انتظار نمیرود این تعداد کلاس درس محقق شود.
وی با اشاره به اینکه از ۱۰ هزار کلاس درس تحویلی سال آینده ۸۰ درصد آن احداثی خواهد بود، بیان کرد: یعنی مثلاً در بخش مسکن مهر توسعه جمعیتی وجود داشته، اما مدرسهای نداشتیم بنابراین توسعه فضای آموزشی را در دستور کار قرار دادیم همچنین در شهرهایی که نرخ مهاجرت افزایش یافته مدارس فعلی پاسخگوی نیاز جامعه نبوده است پس در این مناطق هم احداث مدارس جدید را در دستور کار قرار دادیم.
انتهای پیام/