به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد علی حسن زاده در مراسم آغاز به کار پنجمین اجلاس سران سازمانهای مرجع دریایی کشورهای عضو اکو، افزود: پرداختن به موضوع حمل و نقل و ترانزیت به صورت خاص در حوزه سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) آن هم با رویکرد توسعهای امری زیر بنایی و بسیار ضروری است.
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به مشترکات اعضای اکو خاطر نشان کرد: سازمان همکاریهای اقتصادی اکو با ۱۰ کشور عضو و دارا بودن جمعیتی بالغ بر ۴۶۰ میلیون نفر، مشترکات دینی، اجتماعی، تاریخی و تمدنی از قابلیتها و استعدادهای فراوانی جهت توسعه همه جانبه و احراز موقعیت ممتاز در منطقه و جهان برخوردار است.
حسن زاده گفت: وجود منابع عظیم انرژی و ذخایر متنوع معدنی و مواد اولیه در برخی از کشورهای عضو از جمله مزایای با ارزشی است که میتواند از طریق تأمین نیازهای سایر کشورهای عضو، موجب تقویت و گسترش روابط داخلی اعضاء اکو با یکدیگر شده و حضور مؤثر کشورهای عضو در بازارهای جهانی و پیوستگی هر چه بیشتر اکو با تجارت و اقتصاد جهانی را فراهم کند.
حسن زاده توضیح داد: مردم کشورهای واقع در حوزههای آسای میانه، قفقاز و خاورمیانه از گذشتههای دور نقش مهمی را در توسعه تجارت و مبادلات تجاری منطقهای و بین المللی داشته اند.
به گفته وی، در شرایط حاضر نیز با توسعه بازارها و اتحادیههای منطقهای میتوان بخشی از اقدمات انجام شده در چارچوب سازمان همکاریهای اقتصادی اکو را در همین راستا و با هدف بزرگتر ایجاد بازار مشترک اسلامی تلقی کرد با این تفاوت که در دوران حاضر رویکرد جهانی شدن نیز در احیا و بازآفرینی جایگاه این منطقه در اقتصاد و تجارت جهانی اثر گذار باشد.
معاون امور بندری سازمان بنادر با بیان اینکه توسعه تجارت و گسترش همکاریهای اقتصادی مستلزم توسعه امکانات حمل و نقلی به خصوص در زمینه زیرساختها است اظهار داشت: براساس برنامه عمل آلماتی طی دوره ده ساله از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۷ برنامههای مختلفی جهت توسعه زیرساختهای جاده ای، ریلی و بندری در کشورهای عضو اکو از جمله در چارچوب طرحهای توسعه زیرساختهای حمل و نقلی اسکاپ به ویژه در قالب AH (Asian Highway) و TAR (Trans-Asian Railway) به اجرا در آمده که کشورهای عضو را از نظر زیرساختهای حمل و نقلی به مراتب نسبت به گذشته در وضعیت بهتری قرار داده است که کافی نیست.
بنابر اعلام معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، در اجلاس پنجم اکو به میزبانی ایران، همچون اجلاسهای قبلی، کشورهای ساحلی عضو اکو ضمن بیان اقدامات گذشته و معرفی امکانات و تسهیلات موجود دریایی و بندری خود، برنامههای آتی خود برای توسعه امکانات بندری و دریایی را نیز تشریح خواهند کرد.
حسن زاده در ادامه با اشاره به اینکه در زمینه حمل و نقل دریایی و توسعه زیرساختهای بندری اقدامات بسیار موثری در بنادر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته به نحوی که امروزه ظرفیت بنادر تجاری ما به بیش از ۲۳۰ میلیون تن رسیده است، افزود: در چنین شرایطی ما قادر هستیم تا سالانه حداقل بیش از ۵۰ میلیون تن از ظرفیت بنادر کشور را برای کالاهای نفتی و غیرنفتی کشورهای همسایه اختصاص دهیم که متاسفانه به رغم این آمادگی، کمتر از ۵۰ درصد چنین ظرفیتی مورد استفاده قرار میگیرد.
وی با ابراز امیدواری بر گسترش و توسعه همکاریهای کشورهای عضو اکو و فراهم شدن بیش از پیش امکان استفاده از بنادر ایران خصوصاً برای کشورهای محصور در خشکی، برنامههای متعدد در دست مطالعه و اجرای دیگر برای توسعه ظرفیت بنادر ایران خبر داد.
وی با بیان اینکه اکثر کشورهای عضو اکو در حال حاضر از زیرساختهای مناسب در زمینه حمل و نقل و ترانزیت برخوردار هستند، اضافه کرد: به رغم این، شیوههای حمل و نقلی موجود در این حوزه از انسجام و رویه منطقی مناسبی تبعیت نکرده و در نتیجه حمل و نقل در این حوزه با نابسامانیها وناکاراییهای عدیدهای مواجه است و ضرورت دارد راهکارهای مناسبی به منظور رفع موانع و مشکلات موجود، تصمیمات جدی جهت ایجاد شرکتهای چند ملیتی متشکل از ملیتهای موجود در حوزه اکو اتخاذ و سیاستهای تشویقی و حمایتی در این خصوص توسط کشورهای عضو اتخاذ شود.
حسن زاده تصریح کرد: قطعاً بستر سازی جهت ایجاد و فعال سازی چنین شرکتهایی منجر به تولید ثروت و ایجاد ارزش افزوده، رونق و تسهیل تجارت در منطقه، ایجاد اشتغال و افزایش سطح کلی GDP کشورهای منطقه اکو خواهد شد.
معاون امور بندری دربخش دیگری از سخنان اش در اجلاس پنجم اکو گفت: حضور موفق در صحنه جهانی، با صعود از سکوی بازارها و اتحادیههای قوی منطقهای صورت میپذیرد.
به گفته حسن زاده، از دیگر موضوعات مهمی که قطعاً در راستای نیل به اهداف پیش گفته موثر است، انجام سرمایه گذاریهای مشترک و فراهم کردن زمینههای قانونی و ارائه تسهیلات تشویقی برای انجام سرمایه گذاری بخشهای خصوصی هر یک از کشورهای عضو در دیگر کشورهای عضو است.
بر اساس این گزارش هادی سلیمان پور در مراسم پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو، افزود: بیش از ۴۰ سال است که کشور های عضو اکو سرمایه گذاری های گسترده ای در زمینه گسترش زیرساخت های مختلف حمل و نقلی در منطقه داشته اند؛ اما تلاش ها برای رفع موانع گوناگون مانند گمرک و سایر مواردی که سرعت ترانزیت را می گیرد باید ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه " حمل و نقل دریایی از موارد کلیدی در توسعه اقتصادی کشورهای اکو قلمداد می شود" ، افزود: اتصال بنادر به کشور های محصور در خشکی جهت انتقال حجم بالای کالاها از اولویت های سازمان همکاری های اقتصادی اکو است.
وی با تاکید بر " رفع موانع بزرگ و جهانی از طریق همکاری های نزدیک بین اعضای اکو " خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، تخمین زده می شود که تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از شهروندان و ساکنان کشورهای عضو اکو به خطوط ترانزیتی و ارتباطی نظیر ریلی و جاده ای دسترسی داشته باشند.
به گفته دبیرکل اکو، در حال حاضر بنادر و سواحل خزر ، وضعیت بسیار مناسبی دارد. بنابراین نیاز اتصال بنادر سواحل خزر به آب های آزاد بیش از گذشته احساس می شود و می تواند بر رونق اقتصادی منطقه تاثیر گذار باشد.
دبیرکل اکو گفت: هدف اصلی پنجمین اجلاس سران سازمان های مرجع دریایی کشورهای عضو اکو، گسترش همکاری بین کشورهای عضو در زمینه دریانوردی و ارتباط و اتصال کشور های محصور در خشکی به دریا از طریق کشورهای ساحلی است.
سازمان همکاری اقتصادی (اکو ) یک سازمان اقتصادی منطقهای است که برای نخستین بار با ابتکار سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه پایهریزی شد.اکو با هدف بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو و حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.
انتهای پیام/