رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: قریب به ۳ هزار راس دام سنگین در فهرج علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در فهرجبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی بماندشتی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین شهرستان فهرج تحت نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان و اداره کل دامپزشکی استان کرمان آغاز شد.

وی افزود: این بیماری یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تهدید کننده صنعت دامپروری است و از جمله علائم رایج این بیماری می‌توان به وجود زخم یا تاول در دهان، ریزش بزاق، زخم‌های بین سم، لنگش، تب، بی اشتهایی و ... اشاره کرد.

بماندشتی تصریح کرد: در گوساله‌ها به واسطه حساسیت بالا آن‌ها نسبت به دام بالغ، هنگام بروز بیماری با تلفات بالا به دلیل ابتلای آن‌ها به فرم قلبی بیماری مواجه هستیم و گاهی شدت بیماری و سرعت ابتلای گوساله‌ها بقدری سریع است که دام بدون بروز علائم ظاهری بیماری، در اثر ابتلاء به فرم حاد قلبی تلف می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش انتقال و انتشار این بیماری انتقال به روش مستقیم یعنی تماس دام آلوده با دام حساس است و از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مسری گاو‌ها است که موجب خسارت اقتصادی قابل توجهی می‌شود.

بماندشتی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری بسیار مشکل است، ادامه داد: مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل این بیماری واکسیناسیون و به کارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است به نحوی که از ورود ویروس در یک گله و یا جمعیت جلوگیری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تاکید کرد: خودداری از خرید و جلوگیری از ورود دام‌ها با منشا نامشخص به دامداری، گزارش موارد مشکوک بیماری در صورت مشاهده، جداسازی دام‌های بیمار و دام جدید خریداری شده از بقیه دام‌ها و از بین بردن لاشه دام مبتلا به تب برفکی از جمله راهکار‌ها و توصیه‌های دامپزشکی به دامداران برای جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی است.

انتهای پیام/ح

واکسیناسیون تب برفکی فهرج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.