وحید جباری بازیگر نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» گفت: در این نمایش ساموئل باید برای بازگرداندن هویت از دست رفته‌اش بجنگد.

به گزارش حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید جباری بازیگر نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» درباره این نمایش گفت: داستان این نمایش درباره مردی است که بعد از چندین سال که از جنگ جهانی دوم می‌گذرد، به دهکده اش برمی گردد که زندگی گذشته اش را از سر بگیرد؛ اما وقتی به اولین مکان در محل زندگی‌اش مراجعه می‌کند می‌فهمد که مردم دهکده سال‌ها پیش به تصور اینکه او در جنگ کشته شده است، برای او بنای یادبودی ساخته اند. همسرش مجدد ازدواج کرده و اندک اموال مختصری که داشته هم تصرف شده است. این نقطه عطف نمایش است که داستان با آن آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: مردی که این بلا برسرش آمده است، شخصی به نام ساموئل کیفر است که از آن لحظه تلاش می‌کند تا اثبات کند، در جنگ نمرده است و می‌خواهد زندگی کند؛ اما از آنجایی که نمی‌توانسته اثبات کند که او شخص واقعی ساموئل کیفر است؛ با شناسنامه جعلی شخص دیگری که در جنگ مرده است، به زندگی ادامه می‌دهد و همین مسئله باعت پدید آمدن موقعیت بغرنجی در زندگی ساموئل می‌شود. ساموئل کیفر برای اینکه یک نام به دست بیاورد تمام تلاشش را می‌کند؛ اما موفق نمی‌شود.

وی درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی ابراز داشت: ما با متنی روبرو هستیم که قصه گو است و توالی داستانی دارد. اگر زیاد در متن دخل و تصرف کنی، توالی داستانی آن از بین می‌رود. ما تمام تلاشمان را کردیم تا چه در کارگردانی و چه در بازی این روایت را حفظ کنیم. نکته اساسی که متن دارد، فقدان‌های متعددی است که در جای جای متن نهفته است. فقدان هویت یک امر بدیهی است، اما در این متن ساموئل باید برای این هویت از دست رفته با توجه به شرایطی که جنگ پدید آورده است، بجنگد. ما در این متن تمرکزمان را بر همین فقدان گذاشتیم.

بازیگر نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» درباره نگرشی که نسبت به شخصیت‌های این نمایش دارد، تصریح کرد: ساموئل شخصیت محوری این نمایش، نیازی دارد که برای به دست آوردن آن تلاش می‌کند؛ اما نیاز او همراه با عجز و ناتوانی است. ما تمرکز را روی همین مسئله گذاشته‌ایم که چقدر دردناک است انسان نتواند اثبات کند، کیست؟ ساموئل کیفرهیچ چیز دیگری نمی‌خواهد جز نام خودش. تا جایی پیش می‌رود که می‌گوید تمام اموالی که من داشته ام مال شما.

جباری درباره نگاه نویسنده و نگرش او نسبت به لایه‌های نهفته شده در متن نمایش گفت: چیز دیگری که در این متن نهفته است، نگاه کاملاً تمثیلی به هستی شناسی است. یک نگاه کاملاً وجودشناختی نسبت به اینکه من کیستم و از کجا آمده ام و به کجا می‌خواهم بروم. یک آن نویسنده همه چیز را کنار می‌گذارد و به یک موضوع کاملا جدی‌تر می‌پردازد. موضوع اینکه ما حقیقتاً که هستیم؟ مبادا که برخی از ما از جای دیگری آمده ایم و به اینجا تعلق نداریم. به خاطر همین است که با آدم‌ها غریبه هستیم. نویسنده تم اصلی نمایش را کنار می‌گذارد و به یک جهان شمولی می‌رسد که من اسم آن را وجودشناختی یا همان هستی شناختی می‌گذارم. این موضوع در متن خیلی پررنگ است و در جای جای متن به آن اشاره می‌شود.

گفتنی است نمایش «آیا می‌شناسید راه شیری را؟» نوشته کارل ویتلینگر و به کارگردانی محمدعلی زمانی تا ۲۴ اسفند ماه ۹۷ هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.