به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصفهان از دیرباز با پل های تاریخی و زاینده رود جاریش ، میدان نقش جهان و معماری بی نظیر عالی قاپویش، مساجد با شکوه و گنبدهای فیروزه ای اش در میان شهرهای تاریخی ایران وجهان شناخته شده بوده و همواره مقصد گردشگران ایرانی و توریست های فرنگی از غرب و شرق بوده؛ اما شهرت اصفهان تنها در قدمت تاریخ و فرهنگ این شهر خلاصه نمیشود.
شهر اصفهان به واسطه تغییر شرایط اقلیمی و خشکسالی هایی که چند دهه ای است مردم این شهر و استان را نگران کرده است، دیگر امکان رشد کشاورزی که به عنوان رکن اقتصاد در کشور محسوب میشود را ندارد؛ به علاوه به واسطه وجود آلودگی و ناسالم شدن هوای شهر برای گروه های مختلف مجال توسعه صنایع سنگین برای این کلان شهر وجود ندارد؛در سال های اخیر برای رشد اقتصادی در کشور، صنایع خلاق یا گردشگری خلاق به عنوان محور خلق ثروت مطرح شده است و برنامه های مختلف محرک توسعه که باعث افزایش جذب سرمایه گذار و در نهایت افزایش گردشگر در شهر اصفهان میشود، آغاز شده که پیاده راه سازی چهارباغ یکی از این برنامه ها است.
پیاده راه سازی چهارباغ منجر به توسعه و رونق کسب و کار شده و در چندماه اخیر گردشگران زیادی به این خیابان سر زده اند و از پیاده روی، دوچرخه سواری، خرید و یا لذت وعده غذایی دلچسب در کنار خانواده و یا دوستان را در زیر درختان سربه فلک کشیدهی این خیابان تجربه کرده اند.
پیاده راه سازی چهارباغ یکی از طرح هایی است که با عنوان طرح های محرک توسعه شناخته میشود؛ این طرح ها که با نام طرح پرچم نیز شناخته میشود در مدیریت شهری و در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است ؛ در واقع شلیک اول از این طرح محرک توسعه آغاز شده و به صورت دومینو حرکت های بعدی شکل می گیرد، به نحوی که منجر به جذب سرمایهگذاران و رونق محدوده میشود.
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان از ویژگی های این طرح و نتایجی که می تواند برای توسعه شهر داشته باشد برای ما میگوید.
کورش خسروی رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با بیان اینکه طرح هایی با عنوان طرح محرک توسعه مغفول مانده است، اظهار کرد: این طرح ها، طرح هایی هستند که مدیریت شهری با اجرا کردن آن یا ایجاد زمینه آن در هر کجای شهر،آن منطقه شهرت ملی یا بین المللی پیدا میکند و باعث شکل گیری و جذب سرمایه گذاری در اطراف آن طرح میشود.
خسروی در ادامه به دیگر ویژگی این طرح ها اشاره کرد و گفت: در منطقه ای که طرح محرک اجرا شده، دارای تفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منحصر به فردی نسبت به قبل از اجرای آن طرح می شود.
خسروی به چند طرح اجرایی شده در اصفهان که با موفقیت انجام شده اشاره کرد و گفت: پیاده راه سازی میدان جلفا تا کلیسای وانک در منطقه ۵ با بودجه ای کم که در چند سال قبل انجام شد، علاوه بر مشهور شدن آن منطقه،سرمایه گذاری در آن منطقه با راه اندازی رستوران و کافی شاپ و مراکز تجاری رونق کسب در بقیه مشاغل شدت گرفت.
وی افزود: بازسازی حمام سنتی و در کنار آن ارائه خدماتی که برای مردم تداعی کننده خاطرات قدیم میتواندطرح های محرک توسعه باشد و باعث جذب گردشگر شود.
وی با بیان اینکه یکی از معیار های تعریف طرح محرک توسعه طراحی با مشارکت مردم است، اظهار کرد: مردم میتوانند با ارائه ایده های خود به مدیریت شهری در رونق بخشیدن و توسعه محلهی خود سهیم باشند
رییس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان به دیگر معیارهای این طرح ها اشاره کرد و گفت: طرح های محرک توسعه باید دارای تاثیرات اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی در محیط اطرافش داشته باشد و همچنین با تاثیرات مثبت اقتصادی باعث جذب سرمایهگذار شود.
خسروی با بیان اینکه ایجاد تحول در این طرح ها به عنوان اصل است، مطرح کرد: این تحول به خصوص برای مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند، باید مورد توجه قرار گیرد و طرح محرک توسعه باعث تغییر و تحول و ایجاد رونق در منطقه شود.
تاثیرات طرح پیاده راه سازی چهارباغ در رونق منطقه را از شهردار اصفهان جویا شدیم تا آینده ترسیم شده این گذر را بررسی کنیم.
قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در گفت و گوی اختصاصی گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با اشاره به نامگذاری چهارباغ عباسی به نام گذر فرهنگ و هنر اظهار کرد: نام گذاری چهارباغ با این هدف صورت گرفته که هر گردشگری که در اصفهان حضورپیدا میکند، یکی از مکان های دیدنی که انتخاب میکند چهارباغ باشد.
وی ادامه داد: لازمه جذب گردشگر در این گذر این است که زیر ساختهای آن مانند پیاده راه و فضای سبز ساخته شود و هر مغازه ای بخشی از هنر اصفهان را به نمایش درآورد.
شهردار اصفهان در خصوص نمایش هنرهای مختلف اصفهان در چهارباغ عنوان کرد: این هنر میتواند در حوزه تغذیه و با راه اندازی رستوران هایی با غذاهای سنتی باشد، می تواند صنایع دستی و یا خلاقیت ها و نوآوری های جدید و کاربردی کردن صنایع دستی، برپایی پاتوق ها و نمایش تئاتر باشد.
نوروزی بیان کرد: این رویایی است که مجموعه شهرداری برای آینده چهارباغ ترسیم کرده که البته به چهارباغ هم ختم میشود.
وی با اشاره به اجرای چنین برنامه هایی در خیابان سپاه در سال آینده تصریح کرد: برای میدان امام حسین(ع) نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده که با خیابان سپاه به میدان نقش جهان متصل شده و سپس میدان امام علی هم به گذر فرهنگ و هنر تبدیل خواهد شد، این مسیر به گونه ای خواهد بود که هنر و اصالت اصفهان را به نمایش بگذارد.
شهردار اصفهان با اشاره به آماده کردن زیر ساخت ها اظهار کرد: این عرصه هم اکنون آماده است تا هنرمندان با حمایت های معنوی و شورای شهر با حمایت های مادی در تعامل با مجموعه شهرداری به صحنه بیایند؛کمااینکه آیین نامه ای برای حمایت از هنرمندان در مدیریت شهری در حال تدوین است.
نوروزی با بیان اینکه طرح پیاده راه سازی چهار باغ منتج به جذب سرمایه گذاری و ایده های نو میشود عنوان کرد: وقتی چهارباغ با استقبال گردشگر روبه رو میشود به این معنا است که زیر ساخت ها و زمینه هایی ایجاد شده که این مکان و مغازه ها پاسخگوی نیاز گردشگران شده و افراد آن را به عنوان محل تفریح جمعی و انفرادی می کنند که علاوه بر تفریح از سایر امکانات فرهنگی نیز بهره میبرند.
وی افزود: بخش هایی از تغییرات به عهده کسبه و واحدهای صنفی مستقر در چهارباغ است که با تغییر شغلها و استقبال از کسب و کارهای جدید و ایده پردازی استارتاپ ها جلوه ای نو به این گذر تاریخی دهند؛این فرایند آغازی داشت که در تابستان شاهد استقبال و حضور پر رنگ شهروندان و مسافران بودیم و این آغاز باید سرعت گرفته و با سرمایه گذاری و ایده پردازی مردم در حوزه های مختلف اهداف رویایی محقق شود.
با قرار گرفتن کشور در شرایط اقتصادی کنونی می شود به اجرای چنین طرح هایی در مناطق مختلف شهری که منجر به ارز آوری و تحول در منطقه و رونق کسب و کار از یک سو و از سوی دیگر موجب افزایش نشاط و شادابی شهروندان میشود، امیدوار بود که البته با تعامل تمامی بخش های مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهر و همکاری مردم امکان پذیر خواهد بود.
انتهای پیام /س