رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چالداران گفت: این شهرستان با برگزاری 14 برنامه نوروزی به استقبال مسافران و سال نو می رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،محرم عبدالله پور، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چالدران گفت: ۱۴ برنامه نوروزی در بخش دشتک و بخش مرکزی شهرستان چالدران از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین برگزار می‌شود.

او افزود: با توجه به اینکه در هر شهرستان آیین خاص آن منطقه برگزار می‌شود برگزاری این آیین‌ها زمینه آشنایی بیشتر مردم محلی و مسافران با آداب و رسوم بومی آن شهرستان را فراهم می‌آورد.

عبدالله پور تصریح کرد: با توجه به استقبال گرم مسافران و مردم از برنامه‌ها نوروزی سال گذشته برنامه‌های آتش افروزی، آب پاشی، اجرای مراسم موسیقی سنتی، مسابقه نقاشی آثار طبیعی، مسابقه نقاشی آثار تاریخی، عرفا (حلواپذی)، کوسا گلین، سایاچی محمد، مراسم سو سپمه، آت چاپ باخ، تکم این شهرستان غنی‌تر برگزار خواهد شد.

او با بیان اینکه مراسم نوروزگاه در بخش دشتک چالدران (شیرین بولاغ آواجیق) برگزار می‌شود، عنوان کرد: در مراسم نوروزگاه، آئین و رسوم محلی و بومی شهرستان از قبیل: بازی‌های بومی ـ. محلی، رسوم محلی پیشواز از نوروز، اجرای موسیقی بومی، شعر و آواز خوانی به اجرا در می‌آید.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چالدران گفت: روستا‌های سعدل، شیرین بولاغ آواجیق، گل اشاقی، سیه چشمه، عرب دیزج، قرنقو، اداره میراث فرهنگی شهرستان چالدران از محل اجرا‌های مراسم نوروزی در این شهرستان است.

این مقام مسوول ادامه داد: چالدران به دلیل داشتن هوای سرد در فصل زمستان و خنک در فصل گرما، یکی از مناطق گردشگری استان بوده و این شهر یکی از مرتفع‌ترین شهر‌های کشور است.

گفتنی است؛ چالدران یکی از شهر‌های زیبای استان آذربایجان غربی بوده که در شمال غرب آن واقع شده است. خانه‌های این شهر همه فاقد کولر بوده چرا که واقع شدن در سلسه کوه‌های زاگرس، هوای خنکی را برای مردم و گردشگران این شهر رقم زده است و این شهر بعنان شهر بدون کولر در کشور می‌نامند.

 

انتهای پیام/م

 

 

چالدران آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.