مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: سالانه ۲هزار و ۳۷۰ تن انواع ماهیان سردآبی، گرم‌آبی و خاویاری در این شهرستان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان عزت‌الله نباتی گفت: ۳۸ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در این شهرستان وجود دارد که سالانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن ماهی قزل‌آلا تولید می‌کنند.

وی عنوان کرد: همچنین دو مزرعه ماهی گرم‌آبی در بروجرد فعال است که تولید سالانه آن‌ها حدود ۱۲۰ تن ماهی کپور است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد خاطرنشان کرد: یک مزرعه نیز به عنوان اولین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری لرستان در این شهرستان وجود دارد که سالانه حدود ۵۰ تن گوشت ماهی خاویاری تولید می‌کند.

نباتی بیان کرد: دو مرکز تکثیر ماهیان سردآبی فعال است که سالانه ۷ میلیون قطعه بچه ماهی سردآبی تولید می‌کند.

وی افزود: به این ترتیب سالانه ۲ هزار و ۳۷۰ تن انواع ماهیان سردآبی، گرم‌آبی و خاویاری در بروجرد تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد ادامه داد: ۳۰ درصد مجموع تولید مزارع پرورش ماهی در این شهرستان مصرف شده و ۷۰ درصد دیگر به تهران، همدان و دیگر شهر‌های اطراف صادر می‌شود.

نباتی تأکید کرد: در مناطقی مانند آبسرده، چنارستان و هر جایی که چشمه‌ها و قنات‌های دائمی داشته باشد، می‌توان نسبت به ایجاد مزارع پرورش ماهی اقدام کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی سیاست کاری ما افزایش تولید انواع ماهی با استفاده از ابزارآلات مکانیزاسیون است، به این معنا که تولید در سطح واحد موجود افزایش می‌یابد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: به این ترتیب به جای افزودن استخر‌های جدید، تولید در سطح واحد و با استفاده از استخر‌های موجود افزایش پیدا می‌کند.

نباتی در بخش دیگری از سخنان خود از نبود نقدینگی به عنوان مهمترین مشکل مزرعه‌داران یاد و بیان کرد: با توجه به بالا بودن تورم به دنبال این هستیم که با اعطای تسهیلات ارزان قیمت به مزرعه‌داران تا حدودی مشکل نقدینگی آن‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت خوراک ماهی افزود: از سویی بالا بودن هزینه‌های دیگر در کنار عامل یاد شده منجر به افزایش قیمت انواع ماهی در بازار شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد از صادرات ماهیان جنوب به خارج از کشور و بالا رفتن استقبال مردم به خرید ماهیان پرورشی به عنوان دیگر دلایل افزایش قیمت ماهی یاد کرد.

نباتی در ادامه سرانه سالانه مصرف ماهی در بروجرد را هفت کیلوگرم عنوان و اظهار کرد: حال آنکه سرانه مصرف در دیگر نقاط لرستان حدود ۴ تا ۴ کیلو و ۲۰۰ گرم بوده و به این ترتیب بروجرد رتبه‌دار سرانه مصرف در استان است.

وی خاطرنشان کرد: از عوامل بالا بودن سرانه مصرف ماهی در بروجرد نسبت به سایر نقاط لرستان می‌توان به وجود ۳۴ مرکز فروش ماهی گرم و منجمد در این شهرستان اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد افزود: سرانه مصرف سالانه ماهی در کشور ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم است.

انتهای پیام/د

تولید سالانه ۲ هزار و ۳۷۰ تن ماهی در بروجرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.