جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی شاعر و داستان‌سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزهٔ تمدن ایرانی در سده ششم هجری است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در فرهنگ و سنت ما هر کاری از جمله سخن گفتن با نام و یاد خدا شروع می‌شود و سرآغاز هر نوشته‌مان از جمله کتاب، نامه، انشا، حکم اداری و... «به نام خدا» است.

نظامیِ سخنران را بیشتر بشناسید

نظامی گنجوی یکی از کسانی است که سخنش را با زیباترین شیوه آغاز می‌کند و مطلع آثارش از زیباترین‌ «تحمیدیه»‌ها در ادبیات فارسی است. تحمیدیه به اشعاری که حاوی مضمون ستایش خداوند هستند و در سرآغاز سخن می‌آیند، گفته می‌شود. برای نظامی تفاوتی ندارد که اثری عرفانی مانند مخزن الاسرار را به نظم در می‌آورد یا منظومه‌ای عاشقانه همچون «خسرو و شیرین» را می‌آفریند. او برای آغاز گفتار با عشق و شوری مثال‌زدنی به نام خداوند متوسل می‌شود و اظهار بندگی می‌کند.

نظامی داستان عشق افسانه‌ای «لیلی و مجنون» را با بیتی آغاز می‌کند که شاید مشهورترین و خاطره‌انگیزترین بیت اوست: «ای نام تو بهترین سرآغاز/ بی نام تو نامه کی کنم باز». منظومه مخزن الاسرار نیز که اولین گنج نظامی است با بیت زیبای «بسم ا... الرحمن الرحیم/ هست کلید در گنج حکیم» آغاز می‌شود که سرآغاز بسیاری از سخنان است. آشنایی نظامی با موسیقی موجب شده که او از بحرهایی به شدت آهنگین استفاده کند و همین به شعرش از جمله تحمیدیه‌ها غنایی خاص بخشیده است.

کسانی که حرفه‌شان با اجرا در ارتباط است، سعی می‌کنند سخنشان را طوری آغاز کنند که هم به دل مخاطب بنشیند و هم در لحظه‌های آغازین شنونده را جذب کند و از این رو همیشه به دنبال نوشته‌ها و اشعار جذاب و دلنشین برای شروع سخنشان هستند. ابیات مطلع آثار نظامی گنجوی یکی از منابعی است که این افراد می‌توانند از آن بهره بگیرند و سخنشان را به این زیورهای درخشان بیارایند. پیشنهاد می‌کنیم اهالی اجرا حتما به پنج گنج نظامی مراجعه کنند و از این گنجینه ناب فارسی برخوردار شوند.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

سالروز بزرگداشت «نظامی»

برچسب ها: سخن بزرگان ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار