رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان مهاباد گفت: تولید فرش دستباف در مهاباد ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، چیا قربانی اقدم رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون شش هزار مترمربع فرش دستباف در این شهرستان تولید شده است که در مقایسه با پارسال ۵۰ درصد افزایش دارد.

وی افزود: سه نوع فرش در مهاباد تولید می‌شود که تابلو فرش با ۵۰ درصد، فرش هوشیار (افشار) با ۳۰ درصد و فرش درشت بافت افشان با ۲۰ درصد به ترتیب بیشترین فراوانی تولیدات فرش این شهرستان را تشکیل می‌دهد.

قربانی اقدم، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز موجب سودآوری صادرات فرش دستباف و رونق تقاضا برای تولید این محصول در سطح کشور شده است، گفت: ۵۰ درصد تولیدات فرش این شهرستان در بازار‌های داخلی از جمله شهر‌های تبریز، همدان و اصفهان به فروش می‌رسد و مابقی از طریق تجار به کشور‌های اروپایی و عربی صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون یکهزار و ۵۰۰ قالیباف در مهاباد فعالیت می‌کنند که به صورت فصلی در نیمه دوم هر سال این تعداد به بیش از دوهزار نفر افزایش می‌یابد.

قربانی اقدم افزود: بافندگان در قالب کارگاه‌های متمرکز، غیرمتمرکز، طرح‌های پشتیبان، شرکت‌های تعاونی و قالیبافان مستقل خانگی مشغول تولید فرش دستباف هستند.

رئیس اتحادیه بافندگی فرش دستباف شهرستان مهاباد اضافه کرد: یکهزار و ۹۰۰ بافنده هم اکنون زیر پوشش بیمه قالیبافی هستند و افراد دیگر نیز می‌توانند از طریق بیمه عشایر و روستایی خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند و از مزایای آن استفاده کنند.

انتهای پیام/ج

افزایش تولید ۵۰ درصدی فرش دستباف در شهرستان مهاباد

برچسب ها: صنایع دستی ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.