طیبه سیاووشی شبکه‌های برون مرزی را عامل مهمی در توسعه گردشگری می‌داند.

شبکه‌های برون مرزی عامل موثری در توسعه گردشگری هستندبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، طیبه سیاووشی عنایتی چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، شبکه‌های برون مرزی را عامل مهم در توسعه گردشگری و خنثی سازی پیام‌های ایران هراسی و اسلام هراسی رسانه‌های غربی می‌داند. وی همچنین بر لزوم ساخت برنامه‌هایی برای اشاعه فرهنگ ایرانی- اسلامی در سطح جهان تاکید دارد و معتقد است باید از رسانه‌های برون مرزی صداوسیما حمایت شود.

در ادامه گفتگوی ما در این باره با او را بخوانید؛

• شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران به خصوص پرس تی وی چه کارکرد‌هایی می‌توانند داشته باشند؟

این شبکه بیش از یک دهه است که شروع به فعالیت نموده و نیز نقش بسیار مهم و موثری در دنیای ارتباطات دارد؛ لذا رسانه‌ای بین المللی است که می‌تواند رسانه‌ای منطقه‌ای نیز باشد و در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی فعالیت‌های ارزنده‌ای داشته باشد.

• فضای فرهنگی حاکم بر جمهوری اسلامی آیا این قابلیت را دارد که به عنوان الگویی از اسلام در این شبکه به جهانیان معرفی شود؟

این شبکه می‌تواند کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی را با رویکرد گردشگری انجام دهد و با استفاده از جذابیت‌های تاریخی و باستانی و خرده فرهنگ‌های بومی در جهت آگاه ساختن مخاطبان گام بردارد. کشور ما قابلیت‌های فراوانی در این زمینه‌ها دارد، اما متأسفانه تبلیغاتی که علیه جمهوری اسلامی توسط قدرت‌های رسانه‌ای صورت گرفته باعث شده در سطح جهان ترسی برای برخی از گردشگران وجود داشته باشد و آن‌ها نتوانند از جاذبه‌های توریستی کشورمان بهره‌مند شوند.

• در شرایط فعلی که رقابت شدیدی بین رسانه‌ها در دنیا حکمفرماست، به نظر شما شبکه‌های برون مرزی و بخصوص پرس تی وی چه اولویت‌هایی را در تولید محتوا و برنامه سازی باید درنظر بگیرند تا پا به پای آن رسانه‌ها حرکت کنند؟

رسانه‌های بین المللی در جهت تخریب فرهنگ اسلامی ایرانی، در ابعاد حقوق بشر فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند؛ لذا فعالیت رسانه‌ای برون مرزی باید در جهت شناساندن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی معطوف شده و مسائل حقوق بشری را مد نظر قرار دهند. در این راستا نیز بهره بردن از شیوه‌های نوین رسانه‌ای و ایجاد جذابیت‌های بصری کمک می‌کند تا پیام به نحو احسن منتقل شود.

• شبکه پرس تی وی تا چه میزان توانسته در کاهش ایران هراسی و اسلام هراسی که شبکه‌های معاند به مخاطبان خود القا می‌کنند، نقش داشته باشد؟

این شبکه در زمینه ایران هراسی و اسلام هراسی موفقیت نسبی داشته است، ولی با توجه به امکانات منابع و زیر ساخت‌های محدود در مقایسه با طرف مقابل تا وضعیت مطلوب فاصله معناداری وجود دارد.

• پرس تی وی چقدر توانسته در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه موفق عمل کند؟

از آنجایی که شعار اصلی شبکه پرس تی وی، «خبر از نگاه جدید» است و هدف اصلی آن شکستن سلطه رسانه‌های گروهی غربی است، به نظر می‌رسد در این زمینه موفق عمل کرده است

• با توجه به رویکردی که شبکه‌های برون مرزی به ویژه پرس تی وی اتخاذ کرده اند چه چشم اندازی برای آینده این شبکه‌ها متصور هستید؟

با توجه به سند چشم انداز بیست ساله، ایران باید قدرت اول منطقه باشد؛ بنابراین باید در بخش رسانه‌ای نیز ظرفیت لازم ایجاد شود. لذا با توجه به اقدامات خوب و ارزنده این شبکه و با فراهم آوردن امکانات و تجهیزات لازم و حمایت همه جانبه از این شبکه می‌توان آینده خوبی را برای آن پیش بینی کرد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صدا و سیما ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار