ترکیب تولید محوری و گردشگری، زمینه اقتصاد پایدار روستا‌های مازندران ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  فرزانه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت:گردشگری روستایی فرصت مضاعف برای اقتصاد تولیدی در روستا است. ما نمی‌توانیم روستایی را داشته باشیم و بگوییم صرفا در آن گردشگری رونق گیرد، این رویکرد به روستا، تصمیمی فاجعه بار است.

وی افزود: روستا بر اساس هویت تاریخی خود باید بر مدار تولید بگردد، اقتصاد روستا تولید محور است و گردشگری می‌تواند فرصت مضاعف در زمینه رونق تولید در روستا باشد.

فرزانه گفت: اینکه بخواهیم فقط با توسعه گردشگری روستایی، مهاجرت معکوس را به روستا‌ها داشته باشیم اشتباه استراتژیک است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: بسیاری از روستاییانی که به دلیل کمبود امکانات در روستا‌ها به شهر مهاجرت کردند، امروز به زندگی شهری عادت کرده اند و سرپرست خانوار از منظر اجتماعی، توان بازگرداندن خانواده به روستا را ندارد.

وی گفت: باید مدل جدیدی برای مهاجرت معکوس به روستا اتفاق افتد تا این مدل بتواند زمان ماندگاری بومیان مهاجر را معکوس کند.

وی افزود: این اتفاق زمانی می‌افتد که هر فرد بومی بتواند در روستا منبع اقتصادی داشته باشد و این فرصت اقتصادی منجر به ماندگاری فرد در روستا شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: در بخش دودانگه ساری این اتفاق با مدل کاشت گل محمدی و فرصت جشنواره گل محمدی با رویکرد توسعه گردشگری به وجود آمده است.

فرزانه افزود: این رویکرد باعث شده سطح زیر کشت گل محمدی در بخش دودانگه ساری از پنج هکتار به ۲۰۰ هکتار افزایش یابد و در مدت یکی دو سال آینده پیش بینی می‌شود به ۵۰۰ هکتار برسد.

وی گفت: این یک مدل، کارا است و جامعه محلی که گل محمدی می‌کارد در زمان کاشت، داشت و برداشت در روستا می‌ماند که زمان مانگاری در روستا را افزایش می‌دهد.

وی افزود: زمانی که بتوانیم رونق اقتصادی را در روستا افزایش دهیم، بر اساس ظرفیت‌های آن روستا، اقتصاد را شناسایی کرده و توسعه یابد و بتوانیم تعریف گردشگرانه از اقتصاد بومی داشته باشیم، آن وقت است که می‌شود در قالب بسته‌های مختلف سفر، گردشگری با علاقه‌های خاص را به روستا‌ها کشاند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: گردشگرانی که اعتقاد به فرهنگ تولید در روستا داشته و میراث معنوی و مادی روستا را محترم بشمارند؛ در این شکل از گردشگری، روستا هم دچار آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود و سود برد-برد برای روستاییان و گردشگران است.

فرزانه گفت: این فرصت می‌تواند آینده روستا‌های مازندران را که اکنون به سرعت در معرض مهاجرت بومیان قرار گرفته و تحت تاثیر جوامعی قرار گرفته که قرابت فرهنگی نزدیک ندارند، دگرگون کند.

وی افزود:روستا فقط به این نیست که با برخورداری از معماری خاص و غذای محلی که به گردشگر می‌دهد بخواهد ماندگاری را حفظ کند این نوع رویکرد که روستا را فقط به شکل اقامتگاه ببینیم رویکرد نادرستی است که حکم خانه مسافر را تداعی می‌کند که با روح فرهنگ روستا در تضاد است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: برای عبور از این فضا و رسیدن به گردشگری عالمانه در روستا باید ظرفیت‌های خاص شناسایی شده و بر اساس آن مدل گردشگری برنامه ریزی شود.

فرزانه افزود: بهترین مدل، مدل ترکیبی تولید محور بر پایه کشاورزی و ظرفیت‌های فرهنگی و میراثی و صنایع دستی با بسته‌های گردشگری فرهیخته روستایی است که می‌تواند در کنار هم آینده روستا‌ها را تضمین کند و همه دستگاه‌ها در این مسیر باید پای کار باشند.

 

بیش از ۲ میلیون گردشگر در مازندران اقامت کردند


سیف الله فرزانه دبیر اجرایی ستاد خدمات سفر مازندران از اقامت ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار نفر گردشگر در مازندران خبر داد و گفت: از ۲۷ اسفند تا کنون ۲میلیون و ۳۷۰ هزار نفر گردشگر مقیم در مازندران داشتیم و مازندران در رتبه نخست کشوری قرار دارد.

وی با بیان اینکه درصد چادرخوابی در شهر‌ها به شدت کاهش یافته است، گفت: بیش از ۸۰ درصد از واحد‌های رسمی اسکان استفاده کردند.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفر مازندران با اشاره به اینکه ۱۶۹۳ بازدید نظارتی داشتیم، گفت: این واحد‌ها ۲۵ مورد تذکر دریافت کردند.

فرزانه افزود: گردشگران خارجی از کشور فنلاند و آلمان از موزه کلبادی در ساری بازدید کردند.

وی ادامه داد: یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری مازندران بازدید کردند.

انتهای پیام/آ

برچسب ها: نوروز ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.