به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین نعمتی مدیرعامل شرکت ملی پست ایران در گفتگو با خبرنگار مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات، با اشاره به اقدامات انجام شده این شرکت در سال ۹۷ و برنامههای شرکت ملی پست برای سال ۹۸، گفت: با توجه به تحولاتی که در حوزه پست دنیا و تغییر تکنولوژی و استفاده از فناورییها افتاده است، رویکرد پست نیز از پستنامه به بسته و امانت تغییر یافته است.
وی به افزایش شاخص کیفی عملکرد مرسولات خارجه در آزمونی که از سوی UPU برگزار میشود از ۷۵ درصد به ۸۷ درصد امتیازات در سال ۹۷ اشاره کرد و افزود: بهره گیری از نرم افزار جامع مدیریت کیفیت برای رصد برخط کیفیت خدمات پستی، و تعیین ۱۵ شاخص جدید برای کنترل و ارزیابی کیفی خدمات پستی از دیگر اقدامات سال ۹۷ شرکت ملی پست است.
نعمتی، با اشاره به این نکته که اگر چه ترافیک مرسولات پستنامه نه تنها در ایران، بلکه در کل پستهای جهان به شدت کاهش یافته است، تاکید کرد: در بخش سرویسهای بسته و امانت رشد چشمگیری داشته ایم به نحوی که ترافیک این مرسولات در سال جاری بالغ بر ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته داشته است.
افزایش ۵۰ درصدی درآمد در سرویس خرید و فروش اینترنتی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رشد چشمگیر در سرویسهای خاص اشاره کرد و گفت: در سرویس خرید و فروش اینترنتی، با محدودیتهایی که در این حوزه به سبب شرایط اقتصادی کسب و کارها به وجود آمد، نزدیک به ۵۰ درصد رشد درآمد داشته ایم، این موضوع در سرویس پس کرایه بیش از ۹۰ درصد بوده است، اما بطور کلی حدود ۸ درصد در سال ۹۷ افزایش درآمد داشته ایم.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر تغییر نیاز بازار و مشتریان و رویکرد پستها به سمت بستههای پستی، گفت: در گذشته بستههای پستی نیز حجم و وزن قابل توجهی نداشتند، اما شرایط فعلی بازار تغییرات بسیاری دارد که این مسئله ضرورت برنامه ریزی گسترده برای آینده و طراحی و اجرای زیرساختهای مورد نیاز برای پاسخگویی به این نیاز را ایجاب میکتد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران به تجهیز نامه رسانان به دستگاه m-pos اشاره کرد و گفت: در این حوزه از ۱۶ درصد نامه رسانانی که به این دستگاه مجهز بودند، در سال ۹۷ این رقم به ۶۷ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: در سال ۹۷، توجه و تمرکز بر افزایش کیفیت خدمات پستی بصورت جدی در دستور کار بوده و اقبال مشتریان به استفاده از خدمات پستی، نشان دهنده رشد و موفقیت نسبی در این حوزه بوده است.
نعمتی افزایش کیفیت در شاخصهای کلیدی نظیر توزیع به موقع مرسولات در همه سرویسهای ثبتی را دستاوردهای سال ۹۷ دانست و گفت: توزیع به موقع در سرویس امانت از ۸۶ درصد به ۹۳ درصد رسیده است، همچنین میانگین تعیین تکلیف مرسولات خرید و فروش اینترنتی از ۹.۷ روز به کمتر از ۷ روز رسیده است.
وی راه اندازی سرویس پست تجاری، سرویس توزیع روز قبول از طریق توسعه شبکه خطوط و استفاده از ظرفیت پایانههای اتوبوس رانی، سرویس محصولات استراتژیک بومی، توسعه خدمات پستی در حوزه بانکی و بیمهای و راه اندازی سرویس پیش فروش محصولات فرهنگی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال ۹۷ عنوان کرد.
درآمد شرکت پست نسبت به سال گذشته بین ۷ تا ۸ درصد افزایش داشته است
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران درآمد ۳۶۲ روزه سال ۹۷ را ۹۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این درآمد بین ۷ تا ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد و در چند روز آتی نیز به رقم بی سابقه هزار میلیارد تومان نزدیک میشویم.
نعمتی تاکید کرد: این درآمد در صورتی به دست آمده که نرخنامه خدمات پستی از سال ۱۳۹۵ تغییری نداشته است.
وی افزایش سرویسهای ارزش افزوده و مدیریت بهینه قراردادها را یکی از دلایل رشد درآمد شرکت ملی پست در سال ۹۷ عنوان کرد و افزود: این افزایش درآمد در صورتی محقق شده که در سال ۹۷ در هزینههای جاری، پرسنلی، تجهیزات و پشتیبانی پست افزایش چشمگیری ایجاد شده و به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش در این بخش داشتیم، اما با درآمد به دست آمده و مدیریت بهینه هزینهها در سال ۹۷ به نقطه سر به سر با هزینهها رسیدیم.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران به ۴ سیاست جدی در حوزه شبکه پستی اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت خدمات ارائه شده برای مشتریان یکی از سیاستهای مهم شرکت پست در سال ۹۷ بود که در سال ۹۸ نیز با جدیت پیگیری میشود.
جذب بازارهای جدید یکی از برنامههای شرکت ملی پست است
وی مدیریت هزینهها را یکی دیگر از سیاستهای قابل پیگیری در شرکت ملی پست ایران عنوان کرد و افزود: مدیریت درآمد نیز به عنوان سومین سیاست در این شرکت بسیار دارای اهمیت است.
نعمتی افزایش ترافیک را به عنوان چهارمین سیاست شرکت ملی پست اعلام کرد و گفت: ما اعتقاد داریم که اگر بخواهیم در این شرکت شاهد افزایش درآمد باشیم باید به سمت افزایش ترافیک حرکت کنیم و با حفظ بازارهای فعلی خود به دنبال جذب بازارهای جدید باشیم.
وی به حضور دو اپراتور پستی به عنوان رقیب در شبکه پستی اشاره کرد و افزود: با حضور این دو اپراتور امکان جذب بازارهای جدید سخت شده، البته با استفاده از تمام ظرفیتهای شرکت پست و ایجاد بهره وری امکان مدیریت بازار وجود دارد.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات در حوزه تحول در این شرکت، گفت: بر همین اساس برنامهای برای تحول شرکت ارائه شده که یکی از این برنامهها جوانگرایی در شرکت پست است که بخشی از آن در سال ۹۷ انجام شد و در سال ۹۸ نیز پیگیری میشود.
وی از تدوین برنامه راهبردی شرکت ملی پست خبر داد و افزود: این برنامه راهبردی بر اساس تحول دیجیتالی و با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تهیه و تدوین شده است و به تایید وزیر ارتباطات و تصویب شورای معاونین این وزارتخانه نیز رسیده است که در این برنامه چشم انداز ما معرفی شرکت ملی پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک و اپراتور ملی خدمات پستی است.
بازنگری اساسی در استراتژی شرکت ملی پست انجام میشود
نعمتی، به بازنگری اساسی در استراتژی شرکت ملی پست به عنوان یکی دیگر از برنامههای این شرکت اشاره کرد و گفت: در این بازنگری تغییر رویکرد کسب و کار در شرکت پست به صورت پلتفرمی، آزادسازی ظرفیتها شرکت پست، تمرکز در ارائه سرویسهای پایه زیرساختی و نوین و ایجاد زمینه توسعه سرویسهای نوین اختصاصی متنوع با مشارکت بخش خصوصی و استارتاپهای پستی مورد توجه قرار گرفته است.
وی به اهمیت و جایگاه برند شرکت ملی پست اشاره کرد و افزود: برای بازسازی و احیای برند شرکت ملی پست که شاید در سالهای گذشته دچار خدشه شده باشد، برنامهای تدوین شده است.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران، استفاده از پایگاه دادههای این شرکت را یکی دیگر از برنامههای آینده شرکت پست عنوان کرد و گفت: در اختیار گذاشتن دادهها میتواند برای کسب و کارهای این حوزه بسیار دارای اهمیت باشد که شرکت پست نیز برنامهای برای استفاده از این ظرفیت در نظر گرفته است.
۵۰ درصد مناطق شهری و روستایی کشور به طور متوسط تحت پوشش جی نف قرار گرفت
وی، توسعه پایگاه نشانی استاندارد «جی نف» را یکی از پروژههایی عنوان کرد که در سال ۹۸ پیگیری میشود و در ادامه افزود: برای اتمام این پروژه که به مدت ۵ سال طراحی شده است، ۲ سال باقی مانده که در تلاش هستیم در سال ۹۸ به آن شتاب بیشتری داده شود.
نعمتی با اشاره به اینکه در پروژه جی نف دستگاههای مختلفی همکاری دارند، گفت: نبود نقشه، نداشتن پلاک اماکن و اصلاح آدرس از عمدهترین مشکلات اجرای این پروژه است که باعث کندی انجام آن شده است.
وی افزود: ۷۰ درصد مناطق شهری و به طور متوسط نیز ۵۰ درصد مناطق شهری و روستایی کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفته است و در برخی از مناطق شهری در بستر این طرح نیز سرویسهایی ارائه میشود.
مدیرعامل شرکت ملی پست پروژه قیمت تمام شده را یکی دیگر از برنامههای سال ۹۸ این شرکت بیان کرد و گفت: قیمت تمام شده برخی از خدمات و سرویسهای ارزش افزوده مشخص نبود و امکان محاسبه آن وجود نداشت که بر اساس این پروژه در سال ۹۸ قیمت تمام شده این سرویسها مشخص شده و میتواند به عنوان زیرساختی برای محاسبه سرویسهای ارزش افزوده بخش خصوصی هم استفاده شود.
ارتقای سطح معیشت کارکنان پست از برنامههای سال ۹۸ این شرکت است
وی درباره پرداخت بدهیهای معوق به بازنشستگان شرکت ملی پست در سال ۹۷ نیز با اشاره به بازنشستگی حدود ۸۰۰ نفر از کارکنان این شرکت در سال ۹۷، افزود: بخشی از پاداش آخر خدمت این بازنشستگان پرداخت شد، اما برای پرداخت مابقی آن، راهکارهایی از جمله تسویه مطالبات شرکت و همچنین اخذ وام بصورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با نتایجی که به دست آمد، در فروردین ماه سال آینده، پاداش بازنشستگان پرداخت میشود.
نعمتی، تورم نیروی انسانی را یکی از مشکلات اصلی شرکت ملی پست عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه امکان کم کردن نیرو وجود ندارد، با آموزش نیروی انسانی در راستای هوشمند سازی شبکه و رویکرد تجارت الکترونیک حجم کار در شرکت ملی پست افزایش پیدا میکند.
مدیر عامل شرکت ملی پست ایران، ترمیم معیشت کارکنان پست را یکی دیگر از برنامههای سال ۹۸ این شرکت اعلام کرد و گفت: با مشکلاتی که وجود دارد، اما تلاش میکنیم در سال ۹۸ معیشت کارکنان شرکت ملی پست ارتقای خوبی داشته باشد.
رییس هیات مدیره شرکت ملی پست ایران با اشاره به حضور اپراتورهای خصوصی پست و تحول در شرکت ملی پست، سال ۹۸ را سال شکوفایی و رونق بخش پست عنوان کرد و گفت: در سال ۹۸ کیفیت ارائه خدمات پستی نسبت به سال ۹۷ افزایش خوبی پیدا میکند.
انتهای پیام/