سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان گفت: روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح به زودی آغاز می شود.

روند گزینش شرکت کنندگان «لوی جرگه» به زودی آغاز می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که روند گزینش شرکت کنندگان جرگه مشورتی صلح به زودی آغاز می شود.

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای صلح افغانستان درباره گزینش شرکت کنندگان در جرگه مشورتی صلح گفت: «وقتی که ما می گویم انتخابات در سطح ولایات و ولسوالی های کشور انجام می شود، به این معنی است که شورای ولایتی و کمیته مشخص انتخاباتی، مدیریت می کند و مردم جمع می شوند؛ چند نفر کاندید می شوند و سپس انتخاب می شوند و فورا نتایج اعلام می شود.»

پیش از این اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در فرمانی، روز 9 ثور/ اردیبهشت را به عنوان تاریخ برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح مشخص کرده بود.

 محمد عمر داوودزی، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز گفته بود که طالبان می‌توانند در این جرگه اشتراک کنند.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، «لوی جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لوی جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.

گفتنی است که در این لوی جرگه نمایندگان مردم خطوط قرمز در مذاکرات صلح با گروه طالبان را ترسیم خواهند کرد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار