ربیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت گفت:شهرستان بافت یکی از مرتفع‌ترین و خوش آب و هوا‌ترین مناطق استان کرمان می باشد که به داشتن مردمانی با درایت به دلیل استفاده زیاد از گردو معروف است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، شهر بافت مرتفع‌ترین شهر نیمه جنوبی ایران و مرتفع‌ترین شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت ایران محسوب می‌شود و از این رو ملقب به بام کویر ایران است و مساحت شهر بافت ۱۴۰۰ هکتار است.

علی نجفی نژاد؛ رییس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت گفت:بسیار خرسند و شادمانم که در بهار امسال هتل، اقامتگاه هاو مجتمع‌های گردشگری در جای جای شهرستان بافت، به زیبایی و مهربانی پذیرای مهمانان نوروزی است و چه نیکوتر که در فضای این مهمان خانه‌ها با آداب و رسوم مردم بافت آشنا بشوید و از این مکان‌ها بازدید داشته باشید.

وی افزود: شهرستان بافت  تا شهر کرمان ۱۵۶کیلومتر فاصله دارد.

نجفی نژاد با بیان اینکه شهرستان بافت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است و ارتفاع میانگین مرکزشهرستان یعنی شهر بافت از سطح دریا ۲ هزار و ۲۸۰ متر است که در قسمت‌های شمالی شهر ارتفاع به ۲ هزار و ۳۳۰ متر از سطح دریا هم می‌رسد؛ تصریح کرد: بافت از شهر‌های مرتفع ایران و بلندترین شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت ایران محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت:بافت با داشتن شرایط ویژهٔ دما و ارتفاع بالا و بارش مناسب دارای بزرگترین پهنهٔ جنگلی جنوب شرق ایران است و مساحت جنگل‌های این شهرستان ۳۵۰ هزار هکتار است.

وی جمعیت شهر بافت را بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، ۳۳ هزار و ۱۰۷ نفر اعلام کرد و گفت: شهر بافت توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از ۷۰ شهر سالم ایران و یکی از هزار شهر سالم جهان معرفی شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت افزود:شهر بافت مرتفع‌ترین شهر نیمه جنوبی ایران و مرتفع‌ترین شهر بالای ۲۵ هزار نفر ایران محسوب می‌شود؛ که از این رو ملقب به بام کویر ایران است و مساحت شهر بافت هزار و ۴۰۰هکتار است.

بافت شهر دانش و گردو‌

پارک ملی خبر بهشت گم شده کویر

وی گفت: پارک ملی خبر با جنگل‌های انبوه و رودخانه‌های پر آب به ویترینی از گونه‌های گیاهی و جانوری همچون عقاب طلایی و یوزپلنگ آسیایی تبدیل شده و به بهشت گم‌شده کویر شهرت یافته است.

وی با اشاره به اینکه پارک ملّی خَبْر در شهرستان بافت، استان کرمان واقع شده است، افزود:یازدهمین منطقه‌ای است که در ایران عنوان پارک ملی را بخود اختصاص داده است؛ و این پارک در سال ۱۳۵۰با عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ تحت عنوان پناهگاه حیات وحش خبر و روچون مورد حفاظت قرار گرفت و در نهایت در سال ۱۳۷۰ به عنوان منطقه گردشگری فرهنگی در سازمان فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ قسمت عمده این منطقه به پارک ملی ارتقاء یافت.

وی افزود:سه نوع آب و هوای سردسیر، معتدل و گرمسیری در پارک موجب تشکیل سیستم‌های اکولوژیک مختلف شده و زیستگاه‌های متفاوت، چشم انداز‌های دیدنی و گونه‌های گیاهی و جانوری فراوانی را در منطقه بوجود آورده است.

وی سد مخزنی بافت یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بافت دانست و گفت: این سد از نوع سد خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی قائمه است و دریاچه این سد می‌تونه ۴۰ میلیون مترمکعب آب را در خود ذخیره کند.

وی با اشاره به اینکه باغهای سرسبز آلبالو و گردو در کنار در ختان جنگلی منظره‌ای زیبا به این دریاچه داده اند این دریاچه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان بافت است.

این سد به منظور تأمین آب شرب، مصارف صنعتی و تأمین آب کشاورزی شهر‌های بافت و بزنجان احداث شده است. همچنین تا کنون در شهرستان بافت بیش از ۴۰واحد اقامتگاه بوم گردی و خانه مسافر راه اندازی شده است که بیشترین این تعداد متعلق به مناطق گردشگری خبر و گوغر میباشد و شهرستان بافت در رتبه اول استان قرار دارد. به دنبال استقبال روستاییان شهرستان بافت از خانه‌های بوم گردی منطقه گردشگری خبر به عنوان یک دهکده بوم گردی در منطقه راه اندازی شده است اقامتگاه‌های بوم گردی اقامتگاه‌هایی هستند که به ارایه خدمات به گردشگران و میهمانان در خانه‌های بومی و محیط طبیعی میپردازند .

وی افزود:در اقامتگاه‌های بوم گردی خدماتی نظیر غذا‌های محلی مانند آبگوشت، قاتق بنه ،بزقرمه، بزباش، خورشت آلبالو و نوشیدنی و دمنوش‌های بومی، تولید و فروش صنایع دستی محلی، موسیقی محلی، سنتی و لباس‌های محلی ارائه می‌شود و کلیه اقامتگاه‌های بوم گردی دارای مجوز تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کنندو گردشگران می‌توانند با مراجعه به سایت بوم گردی دسترسی به تلفن و ایمیل مدیران اقامتگاه جهت رزرو محل اقامت خود اقدام کنند.

نجفی نژاد افزود:اقامتگاه‌های بوم گردی فرصت شغلی جدید در زمینه گردشگری طبیعت محور برای ساکنین روستا‌ها است.

بافت شهر دانش و گردو‌

غار طرنگ روستای خبر غار جفریز  بافت

رییس اداره میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری شهرستان بافت اظهار داشت:غار جفریز در ارتفاع ۲۹۰۰متری از سطح دریا در روستای جفریز گوغراز توابع شهرستان بافت استان کرمان، واقع شده است.

وی افزود:ین غار در بالای تپه‌ای با پوشش درختان ارچن و کهکم و بوته‌های درمنه است که همین پوشش گیاهی باعث شده بود که این غار تا سال۱۳۷۷ کشف نشده باقی بماند.

نجفی نژاد بیان داشت:غار جفریز غاری آهکی با قندیل‌های دیدنی می‌باشد؛ که متاسفانه در اثر هجوم مشتاقانه‌ی بومیان منطقه در جهت شناسایی غار مذکور تعدادی از قندیل‌های عاج فیل شکل و خوشه‌ی انگور نمای این غار که از سقف آویزان بودند مورد صدمه واقع شدند، ولی این غار از زیباترین غار‌های زیرزمینی استان کرمان است که بایستی پس از طی فاصله‌ی ۲۰۰متری تپه به دهانه‌ی چاه شکل غار رسید و سپس با استفاده از نردبان‌های نصب شده حدود ۱۱ متر به پایین رفته و از تالار سمت راست غار نوردی راشروع کنیم.

وی افزود:این غار در ماه اردیبهشت و خرداد دارای آب‌های زیادیست که در سال‌های نخستین کشفش که سال‌های پرباران و برفی را در گوغر داشتیم تمام فصول سال پر از حوضچه‌های زیبای آب بود، این غار هیچ گونه جانور زنده‌ای از قبیل: خفاش در درون خود ندارد و در منطقه‌ای زیبا در کنار جاده‌ی آسفالته و آسیاب قدیمی واقع شده است.

بافت شهر دانش و گردو‌

 بنای امامزاده سلطان فاطمه فقیه‌الدین (س) از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) در بافت

نجفی نژاد افزود:این بنا که در شهر بزنجان واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان قرار دارد تنها امامزاده ۵ گنبدی ایران محسوب می‌شود.

وی گفت:گنبد مرکزی این امامزاده که قدمت ساخت بنای آن به عهد صفوی می‌رسد، ۲۸ متر و چهار گنبد کوچک هر کدام ۹ متر ارتفاع دارند.

نجفی نژاد یادآور شد:قدمت ضریح کهن امامزاده نیز که به صورت مشبک و با استفاده از چوب جنگلی ساخته شده و هم‌اکنون در سرداب حرم مطهر واقع شده مربوط به همان دوران است و قرار گرفتن مرقد این امامزاده در منطقه‌ای با آب و هوای کوهستانی که جزو نقاط سردسیر و خوش آب و هوای استان کرمان محسوب می‌شود، عاملی است تا همواره بویژه در تابستان زائران و گردشگران بسیاری به این مکان مراجعه کنند.

وی افزود:ناگفته نماند که وجود رودخانه‌ای دائمی در نزدیک این امامزاده بر جاذبه‌های آن افزوده است.

نجفی نژاد تصریح کرد:در سال گذشته بیشترین بازدید گردشگران از مناطق نمونه گردشگری خبر گوغر و طرنگ بود و شهر بافت، سد بافت بزنجان روستا‌های بنگان، کیسکان و دامنه کوه شاه از جذابیت زیادی جهت جذب گردشگر برخوردار هستند.

گزارش از آذر عسکرپور
انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علوی
۱۲:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
السلام علیک یا امامزاده فاطمه فقیهه الدین (س) بنت موسی بن جعفر (ع) .
آخرین اخبار