سجادی گفت:۴۱درصد از عرصه‌های استان استعداد سیل خیزی دارد که اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری در آن می‌تواند علاوه بر دور کردن این خطر، موجب نفوذ بیشتر آب در زمین و جلوگیری از برخاستن گرد و خاک در منطقه شود.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛سید محمد تقی سجادی مدیرکل منابع طبیعی قم گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری که از مدت‌ها قبل فرآیند آن آغاز شده، نقش مهمی در کنترل سیلاب‌های وارد شده به قم دارد.

وی با اشاره به این که بر اساس مطالعات، به طور میانگین سالانه ۴۲۸ میلیون متر مکعب هرزآب در قم جاری می‌شود،عنوان کرد: دراجرای طرح‌های آبخیزداری، به دنبال حفظ آب در مناطق بالا دست و جلوگیری از انتقال آن به مناطق اطراف نیستیم، بلکه هدف کنترل جریان آب، جلوگیری از فرسایش خاک در اثر سیلاب و کمک به نفوذ بیشتر آب در سفره‌های زیرزمینی است.

وی افزود: همچنین بااجرای این طرحها، بخش از مزارع کشاورزی اطراف استان که به دلیل ضعف منابع آبی و فرسایش خاک رها شده، مجدد به چرخه تولید بازمی گردد و در سال‌های آینده به مراتع مرغوب تبدیل خواهد شد.

سجادی ادامه داد: با تکمیل روند اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری، بخش مهمی از خطرسیلاب‌های فصلی که شهر قم را تهدید می‌کند برطرف می‌شود و همچنین کانون‌های بزرگ گرد و خاک در اطراف استان با تغذیه آب و تقویت پوشش گیاهی، از بین می‌رود.

سجادی ابراز کرد: تاکنون برنامه‌های آبخیزداری با اعتبارات صندوق توسعه ملی در ۷۰ هزار هکتار از این منطقه اجرا که با این اقدامات بیش از ۷۰ درصد اهداف اصلی برای تاخیر در ورود سیلاب به مناطق شهری محقق شده است.

وی تصریح کرد: حوزه بالا دست شهر و پایین دست سد ۱۵ خرداد که شهر قم را از نظر سیلاب تحت تاثیر قرار می‌دهد، ۳۳۵ هزار هکتار است.

وی اشاره کرد: با تخصیص اعتبار لازم، ۲۷۰ هزار هکتار باقی مانده نیز به تدریج در طی چند سال تکمیل و قم در برابر سیلاب‌ها ایمن می‌شود.

انتهای پیام /ح

۴۱ درصد عرصه‌های استان قم استعداد سیل خیزی دارد

برچسب ها: منابع طبیعی ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار