مدیرکل منابع آبخیزداری گفت:بیابان زایی تا مرز28کیلومتری قم رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم از پیشروی بیابان‌ها تا مرز 28 کیلومتری قم خبرداد و گفت: این پیشروی، استان را دچار بحران‌های بیشتری می‌کند چراکه اکنون پهنه‌های ماسه‌ای به فاصله بیست وهشت کیلومتری بزرگراه قم گرمسار رسیده است.
 سید محمدتقی سجادی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، از بیابان‌زایی به عنوان سومین چالش جهان یاد و اظهار کرد: استان قم در مجاورت دریاچه نمک 287 هکتار اراضی بیابانی دارد که بر اساس این آمار 42 درصد مساحت این استان محدوده‌های بیابانی یا درحال تبدیل شدن به بیابان است.

وی بهره‌برداری بیش از حد مجاز از مراتع و تخریب عرصه را از عوامل توسعه بیابان‌ها برشمرد و اضافه کرد: حوض سلطان به عنوان یکی از کانون‌های تولید گرد و غبار به یکی از مشکلات استان قم تبدیل شده است که باید رفع مشکلات این منطقه مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم دشت مسیله را یکی دیگر از کانون‌های تولید ریزگرد خواند و عنوان کرد: چرای مفرط دام‌ها از عوامل گسترش کانون‌های تولید گرد و غبار بوده که در دشت مسیله به خوبی قابل مشاهده است.

سجادی با تاکید بر اینکه ریزگردها تهدیدی برای خطوط مواصلاتی از جمله راه‌آهن هستند، مطرح کرد: تاسیسات گاز سراجه در محاصره طوفان‌های ماسه‌ای و گرد و غبار قرار گرفته است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار