رئیس اداره محیط زیست شهرستان سروآباد گفت: حمله خرس به کندو‌های زنبور عسل یک زنبوردار باعث از بین رفتن بیش از ۳۵ کندوی این زنبور دار شد.

یوسف چشمیدری در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،اظهار داشت: در پی گزارش یکی از زنبورداران روستای نسل بخش مرکزی مبنی بر از بین رفتن تعداد زیادی از کندو‌های زنبور عسل کارشناسان محیط زیست برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند

وی افزود: در بازدید و بررسی کارشناسان محیط زیست از محل حادثه بیش از ۳۵ کندوی زنبور عسل در اثر حمله خرس از بین رفته بود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سروآباد یادآور شد: در محل حادثه رد پای خرس و مدفوع آن‌ها مشاهده شد و این شواهد وجود خرس در محل حادثه را اثبات می‌کند.

وی با بیان اینکه قبلا در این منطقه خرس قهوه‌ای مشاهده شده است، گفت: جای پا‌های به جامانده از خرس در سایز‌های بزرگ و کوچک نشان از وجود چند قلاده خرس را می‌دهد.

چشمیدری تاکید کرد: باتوجه به اینکه این منطقه زیستگاه خرس قهوه‌ای است زنبورداران حدالامکان از قراردادن کندو‌های زنبورعسل در این منطقه خودداری و یا باهماهنگی این اداره و کسب مجوز‌های لازم صورت پذیرد و در صورت لزوم در شب‌ها از کندو‌های خود مراقبت کنند تا منجر به خسارت نگردد.

وی افزود: منطقه شکار و تیراندازی ممنوع پیازه و کره میانه به عنوان یکی از زیستگاه‌های خرس قهوه‌ای در شهرستان سروآباد محسوب می‌شود که تعدادی روستا در حاشیه و داخل این منطقه وجود دارند که شغل اصلی اهالی آنان دامداری و کشاورزی است، از این رو گهگاهی احتمال حمله خرس به دام‌های اهلی و محصولات کشاورزی در محدوده این روستا‌ها دور از انتظار نیست.

وی اظهار داشت: از اهالی روستا‌های اطراف تقاضا می‌شود جهت جلوگیری از تقابل این جانداران با بهره‌برداری جوامع محلی در صورت مشاهده حیات وحش شاخص مانند خرس قهوه‌ای و یا بروز هرگونه خسارت مراتب را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اطلاع داده تا اقدامات لازم انجام شود.

چشمیدری افزود: شهرستان سروآباد با ۵۷ هزار هکتار منطقه حفاظت شده و ۱۰ هزار هکتار منطقه تیراندازی و شکار ممنوع و همچنین تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری شاخص، سروآباد را نسبت به سایر شهرستان‌ها متمایز کرده است.

رئیس محیط زیست شهرستان سروآباد یادآور شد: منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در این شهرستان زیستگاه گونه‌های شاخص جانوری پلنگ، خرس قهوه ای، سمندرها، کبک، روباه، بزکوهی، گرگ و سنجاب است.

انتهای پیام/ع

حمله خرس به کندو‌های زنبور عسل در سروآباد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.