استاندار خراسان شمالی گفت: سهم اعتبارات استان برای جبران خسارات سیل باید در جای خود هزینه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: اولویت نخست استان بعد از حوادث اخیر، ساخت راه روستایی ، ابنیه و بهسازی و بازسازی بافت تخریب شده روستایی است.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده مشخص کرد برخی از اعتبارات جبران خسارت سیل و زلزله در سال‌های گذشته درست و در محل خود هزینه نشده و همین برای استان مشکل آفرین شده است.

شجاعی گفت: حدود نیمی از جمعیت استان در روستا‌ها زندگی می‌کنند، اما این بخش جمعیت از بسیاری از امکانات و زیرساخت‌ها محرومند و به روستاییان استان واقعا ظلم شده است.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به سیل اخیر در استان گفت: هر اعتباری که دستگاه‌ها در این خصوص دریافت می‌کنند تجمیع و با دستور ستادی که در این مورد تشکیل می‌شود، بر اساس اولویت‌ها هزینه خواهد شد.

وی گفت: هیچ دستگاهی حق گرفتن پیمانکار بدون اطلاع این ستاد را نخواهد داشت و ستاد تصمیم می‌گیرد سرجمع اعتبارات نوسازی و بازسازی در کجا‌ها و توسط کدام پیمانکار و بخش خصوصی قوی هزینه شود تا مشکلاتی که هم اکنون با آن مواجهیم به وجود نیاید.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی از مدیران و فرمانداران خواست تا بخصوص در روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین توجه کاملی به مناطق پرخطر روستایی مانند روستا‌های در معرض رانش زمین و سیل داشته باشند.

شجاعی افزود: تا ۲ روز آینده از هیچ منطقه، حتی مناطقی که گمان می‌رود خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند، غافل نشوید.

وی با اشاره به پیش بینی هواشناسی و احتمال تهدید استان از ناحیه توفان و بارندگی  اظهار کرد: مسئولان در صورت احساس خطر، تنها به توصیه به مردم بسنده نکنند و بلکه باید آنان را ملزم به کار کرده و به آن‌ها اطلاع رسانی کنند که به کجا‌ها نباید بروند.

استاندار خراسان شمالی با اظهار نگرانی از وضعیت روستا‌های دچار رانش زمین گفت: وضعیت ۲ روستای نرگسلو و گلی نگران کننده است و باید برای تخلیه ساکنان این ۲ نقطه اقدام شود.

شجاعی افزود: ضروری است در این مورد تصمیم جدی گرفته و به اجرا درآید و البته لازم است که محیطی مناسب برای اسکان موقت آنان فراهم شود.

استاندار خراسان شمالی افزود: فرمانداران باید تمام ساخت و ساز‌های انجام شده در حریم و بستر رودخانه‌ها را شناسایی و اعلام کنند تا بر اساس قانون برچیده شده و آسیب تخلفات عده‌ای متوجه کشاورزان و روستاییان نشود.

شجاعی گفت: سوء مدیریت‌ها در این بخش موجب برخی ساخت و ساز‌های غیرمجاز مانند ساخت مدرسه در بستر رودخانه شده است که باید مدیران نسبت به کوتاهی خود در این مورد پاسخگو باشند.

وی افزود: ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و آموزش و پرورش باید مدارس ساخته شده در محل‌های خطرناک و در معرض خطر را شناسایی کرده و اعلام کنند تا نسبت به رفع خطر از آن‌ها اقدام شود.

شجاعی از معاونان استاندار خواست تا روز شنبه آینده میزان نهایی خسارات سیل را با آمار دقیق احصا و اعلام کنند و افزود: هم اکنون زمان این است که خسارت‌هایی که به بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، راه و دیگر بخش‌ها وارد شده را جمع بندی و برای جذب اعتبار پیگیری کنیم.

وی اظهار داشت: کمیته امداد حضرت امام (ره) و اداره کل بهزیستی استان نیز به تفکیک شهرستان ها، مددجویانی را که مسکن آن‌ها آسیب دیده شناسایی و اعلام کنند تا نسبت به نوسازی آن اقدام شود.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به وضعیت سایت‌های عشایری گفت: ۵ هزار خانواده عشایر استان، مکان مناسبی ندارند و این بار که ساخت سایت عشایر ممکن شود، تلاش خواهیم کرد تا با مصالح خوب و به صورت مقاوم ساخته شود.

مسلم محمدیاران دادستان عمومی و انقلاب بجنورد نیز در این نشست گفت: آزادسازی بستر و حریم رود‌ها مطالبه مردم است و بخشی از خسارت‌هایی که سیل به استان وارد کرد به دلیل تصرف غیرقانونی بستر رود‌ها بوده است.

وی افزود: ما به عنوان نماینده دستگاه قضا، باید در اموری مانند تخریب ابنیه و پل‌هایی که مدت کوتاهی از ساخت آن‌ها می‌گذرد، وارد خواهیم شد.

دادستان بجنورد در مورد کمک‌های مردمی به سیل زدگان گفت: لازم است برای جلوگیری از سوء استفاده ها، کمک‌ها ساماندهی و با توجه به ظرفیتی به نام هلال احمر، این کمک‌ها به این سمت هدایت شود.

وی در مورد سهمیه قیر استان و نحوه استفاده از آن نیز گفت: در شرایطی که بسیاری از روستا‌های ما در حوزه راه ارتباطی مشکل دارند باید برای استفاده از این سهمیه تدبیر شود و اکنون بهترین فرصت استفاده از سهمیه تخصیصی قیر است.

گفتنی است: بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در نوروز امسال خسارات بسیاری به بخش‌های مختلف کشاورزی، راه و تاسیسات زیربنایی خراسان شمالی وارد کرد.

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی، ۲ روز پیش، میزان این خسارات را ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرده بود.

انتهای پیام / ب

آمادگی مدیران و فرمانداران خراسان شمالی در روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین به مناطق پرخطر روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.