رئیس سازمان بازررسی کل کشور گفت: طی پنج سال اخیر بیش از ۲۱۴ هزار شکایت و حدود ۱۴۶ هزار اعلام، به این سازمان واصل شده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار کرد:در حال حاضر مرکز رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور با همکاری بیش از ۱۰ هزار کاربر در دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور، فرآیند نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی را در دستگاه‌های اجرایی نظارت و پیگیری می‌کند.

وی گفت: در همین راستا طی پنج سال اخیر بیش از ۲۱۴ هزار شکایت و حدود ۱۴۶ هزار اعلام به این سازمان واصل شده است.


بیشتر بخوانید؛ با تمامی دریافت کنندگان حقوق‌های نجومی برخورد خواهیم کرد


وی درخصوص عملکرد دستگاه متبوع خود اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور براساس وظایف محوله قانونی مندرج در اصل ۱۷۴ قانون اساسی به منظور «نظارت بر حسن جریان امور» و «اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری»، مأموریت خود را از طریق «بازرسی‌های برنامه‌ای، فوق‌العاده و موردی»، «رسیدگی به شکایات و اعلامات واصله» و «نظارت بر اجرای مزایده‌ها و مناقصات» محقق ساخته تا به هدف غایی خود یعنی «حاکمیت قانون و ارتقاء سلامت نظام اداری» در کشور دست یابد.

وی افزود: این سازمان با ساختاری منسجم و پویا در قالب ۱۷ بازرسی امور در مرکز و ۳۱ بازرسی‌کل در استان‌ها، عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور را از طریق هیأت‌های بازرسی، بررسی و مورد سنجش و ارزیابی قرار داده و در صورتی که نسبت به قوانین و مقررات و یا ضوابط، آئین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها تخطی صورت گرفته باشد، متخلفان را به مراجع ذی‌صلاح معرفی می‌نماید.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه نتایج بدست آمده از آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته نسبت به برنامه‌های نظارت و بازرسی، حکایت از آن دارد که در بخشی از دستگاه‌ها، عدم وجود وحدت رویه، نقص قوانین و مقررات، اشکال در فرآیند‌ها و دستورالعمل‌ها و ... سبب شده تا زمینه بروز تخلف و فساد مهیا گردد، تصریح کرد: از این‌روست که گزارش‌های سازمان، منجر به «ایجاد»، «اصلاح» و یا «حذف» رویه‌ها گردیده و نتایج اجرای بازرسی‌ها منجر به «وصول مطالبات و یا انتقال وجوه دولتی»، «استرداد وجوه و اموال»، «جلوگیری از تضییع اموال»، «جلوگیری از فرار مالیاتی»، «جلوگیری از قاچاق کالا و ارز»، «افزایش درآمد ملی»، «کاهش هزینه‌های جاری» و یا «ابطال مصوبات/ مقررات/ احکام دیوان عدالت اداری» گردیده و متخلفین به «محکومیت کیفری» و یا «محکومیت اداری- انتظامی» محکوم شده‌اند.

قاضی سراج خاطرنشان کرد: این سازمان طی پنج سال اخیر با تشکیل ۴۰ هزار و ۵۹۰ پرونده نظارت و بازرسی، ۳۷ هزار و ۱۲۷ گزارش اصلی و اختصاصی به مراجع ذی‌صلاح ارسال نموده به نحوی که تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال ۱۳۹۲ از ۹ هزار و ۹۱۶ پرونده به ۶ هزار و ۲۶۴ پرونده در ابتدای سال ۱۳۹۷ کاهش یافته، اما گزارش‌های ارسالی (اصلی ـ. اختصاصی) از ۶ هزار و ۷۶ گزارش در سال ۱۳۹۲ به ۱۰ هزار و ۵۱ گزارش در ابتدای سال ۱۳۹۷ افزایش یافته و همچنین تعداد ۵ هزار و ۵۷۶ گزارش بایگانی در سال ۱۳۹۲ به ۴۲۹ گزارش بایگانی شده در ابتدای سال ۱۳۹۷ رسیده که نشان از کیفیت گزارش‌های سازمان و اثربخشی هرچه بیشتر آنهاست.

وی در ادامه گفت: این سازمان به منظور تسهیل و ارائه خدمات الکترونیک به عموم مردم، «سامانه نرم‌افزاری رسیدگی به شکایات و اعلامات» را در بستر اینترنت و «سامانه ۱۳۶ سازمان بازرسی کل کشور» را بطور تلفنی فعال نموده و برای حل مشکلات افراد، نسبت به بررسی و تحلیل گزارش‌های مردمی اقدام و موارد را جهت انجام بررسی‌های تکمیلی، به صورت سیستمی به ادارات کل نظارت و بازرسی ارجاع می‌نماید.

رئیس سازمان بازررسی کل کشور با بیان اینکه در حال حاضر مرکز رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور با همکاری بیش از ۱۰ هزار کاربر در دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور، فرآیند نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات مردمی را در دستگاه‌های اجرایی نظارت و پیگیری می‌کند، گفت: در همین راستا طی پنج سال اخیر بیش از ۲۱۴ هزار شکایت و حدود ۱۴۶ هزار اعلام به این سازمان واصل گردیده است.

قاضی سراج ادامه داد: علاوه بر این، در «سامانه نظارت بر معاملات» با ثبت بیش از ۳۲۳ هزار معامله، بازرسان سازمان در بیش از ۱۹۲ هزار معامله اعم از مناقصه و مزایده حضور داشته و به نحوه برگزاری و رعایت الزامات قانونی حدود ۷۶ هزار معامله تذکر داده و درخواست لغو و یا تجدید بیش از ۱۰ هزار معامله (اعم از مناقصه و مزایده) را به دستگاه‌های اجرایی اعلام نموده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی سازمان بازرسی کل کشور، تصریح کرد: این سازمان علاوه بر «نظارت و بازرسی‌های محیطی و موضوعی» در عرصه داخلی، در سازمان‌ها و مجامع آمبودزمانی نیز به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کرده است و در این راستا تمرکز اصلی بر ایجاد زمینه‌های عملیاتی جهت فراهم نمودن بستر همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بلندمدت و میان‌مدت با دیگر کشور‌ها در حوزه‌های مشترک بوده که منجر به «امضای یازده یادداشت تفاهم همکاری» طی مدت پنج سال اخیر شده است.

رئیس سازمان بازررسی کل کشور خاطرنشان کرد: تدبیر مناسب و به‌کارگیری دیپلماسی ضد فسادی و آمبودزمانی مقتدر «آمبودزمان جمهوری اسلامی ایران»، سبب شد تا در «سازمان شفافیت بین‌الملل» به‌عنوان نهادی که سالیانه رتبه و امتیاز کشور‌ها را بر مبنای «شاخص ادراک فساد» منتشر می‌کند، رتبه ایران ۱۵ مرتبه رشد و امتیاز ایران بر اساس شاخص ادراک فساد طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۳ از ۲۵ به ۳۰ ارتقاء یابد. همچنین این سازمان جایگاه اساسی و قدرتمندی را در دو نهاد «انجمن آمبودزمان آسیایی» و «مؤسسه آمبودزمان بین‌المللی» برای کشورمان فراهم نموده و توانسته با حضور در مجامع بین‌المللی، چون «انجمن بین‌المللی مسئولین مبارزه با فساد» و «کنفرانس بین‌المللی مبارزه با فساد»، نظرات و آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه‌های تخصصی کاری به جهانیان معرفی و با تأسیس «مرکز آکادمی آمبودزمان آسیایی» در این سازمان زمینه آموزش و تربیت نیروی متخصص با رویکرد بین‌المللی را فراهم نماید.

قاضی سراج تاکید کرد: اقدامات سازمان بازرسی کل کشور در تحقق اهداف خود سبب شده تا «استیلای حقوق شهروندی»، «جلوگیری از تضییع حقوق بیت‌المال»، «تغییر، اصلاح و حذف رویه‌ها، فرآیند‌ها و ساختار‌های مفسده انگیز»، «میانجیگری در منازعات و دادخواهی در محاکم قضایی»، «آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرائی در خصوص؛ اجرای قوانین، شفاف‌سازی و پاسخگویی»، «تبیین نظرات و آراء جمهوری اسلامی ایران در حوزه پیشگیری، نظارت و مبارزه با فساد در مجامع و نهاد‌های بین‌المللی» از جمله دستاورد‌های این سازمان در نظام جمهوری اسلامی ایران باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص برنامه‌های این سازمان در سال جدید نیز اظهار داشت: برنامه‌های نظارت و بازرسی سازمان (شامل مرکز و استانها) برای سال ۹۸ تدوین شده که برای تایید نهایی، خدمت رئیس قوه قضائیه ارسال کردیم و به محض اعلام نظر ایشان، ابلاغ خواهد شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: بازرسی ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار