به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، خودرو مکلارن P1 از جمله سوپرخودروهای قدرتمند محسوب میشود که قادر است در مدت ۲/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و مدل تست آن در زمان ارائه با قیمت ۱۱۵۰۰۰۰ دلار فروخته شد، درست در زمانی که مکلارن P1 معرفی شد مشخص بود که با یک سوپرخودرو هیجانانگیز روبرو هستیم و تست شتاب این خودرو نشان داد که P1 قادر است تا در مدت ۲/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و این تلاش را تا رسیدن به مرز ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد.
البته همانطور که می دانید، این اعداد در دنیای سوپرخودرو چندان عجیب و غریب نیستند، بطور مثال، پورشه ۹۱۱ توربو S در ۲/۶ ثانیه سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را رد میکند و مکلارن F۱ در ده ۹۰ نیز ۳۲ کیلومتر بر ساعت سرعت نهایی بیشتری داشته است. مطلبی که پس از ساخت ۳۷۵ نمونه از P1 مهم است و آن را از سایر رقبایشان متمایز میکند، توانایی آنها در گرفتن پیشرانه از یک موتور V۸ قدرتمند ۷۲۷ اسببخاری با دو توربوشارژر و یک موتور الکتریکی ۱۷۷ اسببخاری است که این موتور الکتریکی از یک بسته باتری لیتیومی استفاده میکند. وجود این پیشرانه الکتریکی باعث میشود که نیرو به صورت پیوسته برای سرعتگیری و شتاب بیشتر در دسترس باشد.
تصور اینکه مکلارن P1 هیچگونه مشکلی ندارد، کار اشتباهی است و باید بدانید که مشکلات زیادی در این میان وجود دارد. بعنوان مثال؛ در پیچ، پا را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را بچرخانید؛ خواهید دید توربوها چه صدای دلهرهآوری از خود نشان میدهند.
میتوانید زوزه مکش جریان هوا در لولههای تنفسی توربو در مسیرش به ۸ محفظه احتراق داخلی را حس کنید. صدای موتور نیز به نسبت دیگر خودروهای جاده زیاد است. دانههای مصالح سطح جاده وقتی به بدنه فیبرکربنی برخورد میکنند، میتوانند مشکلات و سر و صدای زیادی ایجاد کنند با این حال، تمام نگرانیها در مورد این که یک سیستم هیبریدی نمیتواند هیجان زیادی در رانندگی با یک سوپرخودرو ایجاد کند، بیاساس است. حداقل در مورد مکلارن P1 و مدلهایی مانند فراری لافراری و پورشه ۹۱۸ در این کلاس، چنین چیزی درست نیست.
کار کردن موتور الکتریکی به راحتی قابل لمس نیست؛ ولی این پیشرانه با آرامش و بدون هیچ کار اضافی، اطمینان زیادی را برای شما ایجاد میکند. P1 را میتوان برای مسافتی در حدود ۶ مایل به صورت کامل با پیشرانه الکتریکی هدایت کرد. امّا هدف اصلی از استفاده از این موتور برای تنظیم یکنواختی انتقال نیرو از موتور بنزینی است.
P1 با استفاده از نوعی سیستم تقویتی توانسته ۱۷۶٫۵ اسب بخار بیشتر را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته ۲ کلاچه به چرخها منتقل کند.
راننده میتواند با فشار دکمه روی فرمان و فعال سازی سیستم PAS (سیستم نیروی کمکی) از این قدرت مضاعف استفاده کند. سیستمهای خنک کننده موتور درون سوز این سوپراسپرت اصلاح گردیده و مکلارن ادعا میکند که در ساخت سیلندر موتور از سبک خاصی استفاده شده است که در همکاری کامل با موتور بوده و در نتیجه باعث بازدهی بیشتر آن گردیده است. دیسکهای ترمز به صورت اختصاصی توسط شریک فرمول یک مکلارن، یعنی اکهبونو (Akebono) ساخته شدهاند. دیسکها توسط یک لایه سیلیکون کاربید پوشیده شده و دارای سطح نهایی آینهای زیبا و صیقلی هستند.
این دیسکها با کالیپرهای مونو بلوک ۶ پیستونه در جلو و ۴ پیستونه در عقب همراه هستند که نیروی متوقفکننده زیادی را ایجاد میکنند و از جیغهای ترمزهای کربنسرامیکی خبری نیست و همچنین، سیستم ترمز بهوسیله پدالی کنترل میشود که عملکرد آن خطی است؛ نه کاملاً نرم است و نه کاملاً سخت.
از آن سیستمهایی که از نیروی ترمز برای شارژ باتری استفاده میکنند هم خبری نیست. به جای آن، موتور به عنوان ژنراتور برای شارژ باتریها عمل میکند.
انتهای پیام/