فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه گفت: پس از وقوع سیل و به دنبال آن ایجاد دشواری در تردد‌های زمینی، پایش هوایی اهمیت زیادی پیدا کرده و با افزایش سرعت تحلیل، روند برآورد خسارت را تسهیل می‌کند.


حضور پهپاد‌های شاهد در روند امداد رسانی در خوزستان/ آمادگی بالگرد‌های هوافضای سپاه برای بارریزی هوایی/ ارسال محموله ۴۰ تنی کمک‌های سپاه برای مناطق سیل زده/ پایش بزرگراه‌ها و کنترل وضعیت ترافیکی و خطوط آسیب دیده نزدیک به تهران طی روز‌های گذشتهسردار شمس الدین فرزادی پور، فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره امدارسانی‌های صورت گرفته این نیرو برای مناطق سیل زده گفت: به دنبال بلایای طبیعی ناشی از سیل در برخی استان‌ها، اولین اقدام ما اعزام بالگردهایمان به استان گلستان بود.

وی با بیان اینکه در روز‌های اولیه سیل بالگرد‌ها این نیرو در استان گلستان مستقر و دراختیار مجموعه امدادونجات قرار گرفت، ادامه داد: بالگرد‌های ما تا روز گذشته عملیات امدادی را در استان گلستان انجام دادند.

سردار فرزادی پور با اشاره به وضعیت سیل در استان خوزستان اضافه کرد: با توجه به اعلام وضعیت بحرانی ناشی از سیل در استان خوزستان، بالگرد‌ها به آنجا اعزام و در آنجا مستقر شدند.

وی ادامه داد: از سه روز پیش نیز بخشی از بالگردهایمان را در استان ایلام مستقر کردیم و در کنار این اقدامات، هواپیما‌های ترابری سنگین نیروی هوافضا نیز، آماده ارسال اقلام ضروری به مناطق سیل زده بودند.

سردار فرزادی پور با بیان اینکه امروز اولین محموله کمک‌های نیروی هوافضای سپاه با بیش از ۴۰ تن مواد اولیه مورد نیاز به مناطق سیل‌زده وارد استان ایلام خواهد شد، اظهار کرد: این کمک‌ها از مجموعه نیرو بوده و همزمان اعلام کردیم که در هر بخشی که اقلام و کمک‌های مردمی محیا باشند، آمادگی انتقال آن‌ها را نیز داریم.

وی ادامه داد: اقلام اشاره شده به عنوان کمک‌های مجموعه هوافضای سپاه، شامل مایحتاج اولیه اعم از کنسرو، مواد غذایی، چادر و پتو برای تامین نیاز‌های ضروری و اولیه برای سیل زده‌ها است.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه درباره نوع بالگرد‌ها و هواپیما‌های امدادرسان درمناطق سیل زده ادامه داد: بالگرد‌های MI۱۷ و هواپیما‌های ایلیوشین در چند هفته گذشته حضور مستمری در امداد رسانی داشتند.

وی ادامه داد: در روز‌های اولیه سیل لرستان و حجم بالای سیلاب و احتمال نیاز به بار ریزی هوایی، وسایل و تجهیزات بار ریزی و نیرو‌های متخصص را فراخوان و آماده کرده بودیم تا در صورت نیاز عملیات بارریزی اقلام ضروری به صورت انجام شود که با توجه به حضور تعداد مناسب نیرو‌های امدادی به صورت زمینی در منطقه، درخواستی در این خصوص داده نشد.

سردار فرزادی پور با بیان اینکه با توجه به جغرافیا و شرایط مناطق سیل زده لرستان، امداد رسانی با بالگرد موثر است، خاطر نشان کرد: پرنده‌های خود را در اختیار عوامل محلی قرار دادیم و در بخش دوم اعزام بالگرد‌ها در استان گلستان بیش از ۲۰ سورت پرواز داشتیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به وضعیت جاده‌ها و وضعیت شهر تهران، قریب به ۱۵ ساعت پرواز پایش بزرگراه‌ها و کنترل وضعیت ترافیکی و خطوط آسیب دیده نزدیک به تهران را انجام دادیم.

سردار فرزادی پور به رانش زمین و ریزش کوه در جاده آزادشهر- سمنان اشاره کرد و افزود: در روز حادثه نیروی هوافضای سپاه بالگرد‌های خود به منظور امداد رسانی را به منطقه اعزام کرد.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه تصریح کرد: نیرو‌های ما به صورت صددرصدی در ایام تعطیلات نوروز و از روز ۲۹ اسفند درگیر موضوع پایش مناطق مختلف کشور بودند.

وی با اشاره به پایش مناطق در ساعات پس از غروب آفتاب افزود: پرواز شب مستلزم مقررات و الزامات خاص است که با توجه به نبود این الزامات، فعالیت بالگرد‌ها در کل کشور از طلوع خورشید تا غروب آفتاب است، جز در موارد خاص که مناطق شناسایی شده باشد.

سردار فرزادی پور با تاکید بر اینکه در زمان عملیات، شرایطی کاملا خاص برای یک عملیات پروازی حاکم می‌شود، تصریح کرد: در حالت عادی پرواز‌ها در شرایط کاملا استاندارد و با همه ملاحظات انجام می‌شود، ولی در شرایط بحرانی همچون اتفاقات اخیر در برخی استان‌های کشور که احساس ضرورت پیش می‌آید مکلف به خدمت رسانی به مردم هستیم و طبیعتاً این یک شرایط ویژه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شرایط عملیات در بلایای طبیعی همچون شرایط جنگی است، افزود: فشار روانی و فعالیت در زمان امداد رسانی به مردم در حوادث طبیعی دارید همانند شرایط عملیات جنگی سخت و دشوار است.

سردار فرزادی پور با بیان اینکه فعالیت در این شرایط کاملاً عملیاتی، پیچیده و خاص است، تصریح کرد: در چند روز گذشته به دلیل شرایط جوی، دید محدود دشواری‌هایی را برای خلبانان ایجاد کرد، ولی کادر پروازی بالگرد‌های نیروی هوا فضای سپاه با پذیرش خطر در شرایط بحرانی برای امدادرسانی به هموطنان سیل زده اقدام پرواز می‌کردند که همین موضوع بیانگر آن است که کار در این فضا به مراتب سخت‌تر از شرایط عادی بوده و پیچیدگی خاص خودش را دارد.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه درباره حضور پهپاد‌های هوافضای سپاه در مناطق سیل زده اظهار کرد: پهپاد‌های نیروی هوافضای سپاه برای پایش نقاط در معرض سیل و آب‌گرفتگی استان خوزستان پرواز داشتند و اطلاعاتشان دریافت و به مبادی ذیربط ارائه شد.

وی با بیان اینکه پهپاد‌ها کمک شایانی به پایش مناطق در معرض سیل می‌کنند، ادامه داد: در شرایطی همچون سیل و زمان تردد جاده‌ای طولانی و سخت، پایش هوایی اهمیت زیادی پیدا می‌کند و با افزایش سرعت تحلیل، روند برآورد خسارت را تسهیل می‌کند.

سردار فرزادی پور با بیان اینکه پهپاد‌ها یکی از ابزار‌های بسیار موثر در این حوزه هستند، یادآور شد: هم اکنون نیروی هوافضا در این راستا از این امکان برای کمک به امدادرسانی استفاده می‌کند.

وی درباره نحوه پایش پهپاد‌ها برای شناسایی مناطق در معرض سیل گفت: پهپاد‌ها به سیستم‌های شناسایی اعم از دیتا، عکس و فیلم مجهز هستند و می‌توان به صورت همزمان وضعیت مناطق دوردستی را که از دید عادی خارج است را از نمای بالا مشاهده و مانیتور کرد و از اطلاعات آن‌ها استفاده کرد.

سردار فرزادی پور با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی و با اهمیت پهپاد‌ها شناسایی است، افزود: شناسایی پایه اصلی تصمیم گیری برای مقابله با موضوعات حادثه اعم از سیل، زلزله و ساید حوادث طبیعی است.

وی با بیان اینکه حضور پهپاد‌ها در روند امدادرسانی سیل خوزستان موثر بود، خاطر نشان کرد: برآورد خسارت، پیش‌بینی‌ها، اصلاح اطلاعات دریافتی و شناسایی نقاط آسیب پذیر از دیگر قابلیت‌های پهپاد‌ها در جریان یک ماموریت است.

سردار فرزادی پور درباره نوع پهپاد‌های اعزامی در مناطق ادامه داد: پهپاد‌های مستقر در مناطق، انواع مختلفی از پهپاد‌های خانواده شاهد همچون ۱۹۱ و ۱۲۱ هستند که کار شناسایی را انجام دادند.

وی اضافه کرد: پهپاد‌ها طی چند روز گذشته کار شناسایی نقاط آسیب پذیر و اطلاعات مناطق آسیب دیده را به صورت آنلاین و برخط ارسال می‌کنند.

سردار فرزادی پور همچنین درباره آخرین وضعیت امداد رسانی در استان کرمانشاه اظهار کرد: در سطح این استان هماهنگی و تعامل خاصی میان نهاد‌های مرتبط وجود دارد و پیش بینی‌های لازم صورت گرفته است و کار امداد رسانی در حال انجام است.

فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه تمرکز اصلی ما به دلیل حجم بالای خسارات در استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و ایلام است افزود: تعدادی روستا در کرمانشاه دچار آبگرفتگی شده و در معرض سیل قرار گرفته بودند، ولی خوشبختانه به دلیل پیش بینی‌های صورت گرفته توسط نهاد‌های مسوول، میزان خسارت‌ها بالا نبود.

وی درباره میزان و نحوه همکاری با سایر نهاد‌ها و ارگان برای تسریع در روند امدادرسانی گفت: نیروی هوافضای سپاه با در اختیار داشتن امکانات پروازی، در صورت اعلام نیاز از سوی تمام مجموعه‌های دخیل در روند امداد رسانی در هر نقطه‌ای از کشور به آن‌ها کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار