حضرت عیسی (ع) چهارمین پیامبر اولوالعزم محسوب می شود که کتاب شریعت وی به انجیل معروف است و معجزات متعددی دارد.

حضرت عیسی مسیح (ع) یکی از پیامبران الهی است که معجزات متعددی داشته و نام وی در قرآن آورده شده است که در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی تعداد تکرار نام آن حضرت در قرآن بپردازد.

چند بار در قرآن کریم به نام حضرت عیسی (ع) اشاره شده است؟

حضرت عیسی (ع) و نام وی

حضرت عیسی بن مریم (ع)،  ۶۲۲ سال پیش از هجرت پیامبر بزرگ اسلام (ص)، در بیت اللحم در جنوب اورشلیم، از مادری پاک به نام مریم زاده شد. امّا با این حال تاریخ تولد حضرت عیسی (ع) دقیق نبوده و در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد.

حضرت عیسی (ع) صاحب کتاب انجیل است و نام وی برای یهودیان نامی معمولی بوده‌ است و برخی از اقوام، آن را برای نام خانوادگی انتخاب می‌کردند و برخی نیز روی فرزندان خود می‌نهادند و در عهد جدید وی با نام عیسی ناصری می‌خوانند.


این مطلب را از دست ندهید: دنیا و آخرت در کلام حضرت عیسی(ع)


(متّی: باب ۲۶، آیهٔ ۷۱)؛ پسر یوسف (لوقا: باب ۴، آیهٔ ۲۲)؛ و عیسی پسر یوسف از ناصر (یوحَنّا: باب ۱، آیهٔ ۴۵) او عیسی پسر یوسف از شهر ناصره است. به‌هرحال، در مَرقُس: باب ۶، آیهٔ ۳، به‌جای پسر یوسف، او را پسر مریم برادران یعقوب و یوشا و یهودا و شمعون می‌نامد.

عیسی، یسّوع، یوشع، یهوشع و یهوشوع (صیغهٔ کامل) نیز خوانده شده‌است و در زبان عبری همهٔ آن‌ها برابرند. در انجیل، یسّوع مسیح ۵۰ بار، عیسی مسیح ۱۰۰ بار و لفظ مسیح ۳۰۰ بار آمده‌است.


این مطلب را از دست ندهید: چرا حضرت عیسی (ع)، ازدواج نکردند؟


حضرت عیسی (ع) چهارمین پیامبر اولوالعزم محسوب می شود. پیامبری که علاوه بر موعظه کردن، بیماران را شفا می‌داد و ارواح خبیث را از روان جن زدگان بیرون می‌راند؛ یاور مستضعفان و محرومان اجتماعی بود، به زنان و کودکان بسیار احسان می‌کرد و با سختگیری‌های برخی از فریسیان و تندروی‌های انقلابی متعصبان مخالف بود.

واژه عیسی در زبان عبری به معنای «خدا کمک می‌کند» و مسیح به معنای «نجات دهنده» است که به زبان یونانی به «کریستوس» ترجمه شده به همین دلیل به پیروان مسیح «کریستیان» می‌گویند.


این مطلب را از دست ندهید: چهره واقعی حضرت عیسی چگونه بود؟+ تصاویر


از طرفی، کلمه مسیح به قدرت سیاسی؛ اجتماعی مسیح اشاره دارد و در فرهنگ یهودیان، مسیح یعنی کسی که برای بدست گرفتن قدرت اجتماعی آماده شده و این لفظ برای طالوت، داود و حضرت سلیمان علیه السلام نیز بکار رفته است و در معنای لغوی یعنی کسی که با روغن مقدس، تعمید یافته است؛ که مفصل در قرآن کریم و در دیگر منابع مسیحی در عهد جدید و قدیم، بدان اشاره شده است.

چند بار در قرآن کریم به نام حضرت عیسی (ع) اشاره شده است؟

نام حضرت عیسی چند بار در قرآن آمده است؟

درقرآن کریم نام حضرت مسیح ۲۳ مرتبه با اسم عیسی، ۱۱ بار با نام مسیح و ۲ مرتبه به وصف ابن مریم آمده است، که عبارت است:

  1.  بقره، آیات: ۸۷، ۱۳۶، ۲۵۳.
  2.  آل عمران، آیات: ۴۵، ۵۲، ۵۵، ۵۹ و ۸۴.
  3. نساء، آیات: ۱۵۷، ۱۶۳، ۱۷۱.
  4. مائده، آیات: ۷۸، ۱۱۰، ۱۱۲، ۱۱۴، ۱۱۶.
  5.  انعام ۸۵.
  6. مریم، ۳۴.
  7. احزاب، آیه ۷.
  8. شوری، آیه ۱۳.
  9. زخرف، آیه ۶۳.
  10. صف، آیات: ۶ و ۱۴.

همچنین لفظ مسیح نیز که از القاب حضرت عیسی است، ۱۱ بار در قرآن ذکر شده است:


این مطلب را از دست ندهید: آیا عروج حضرت عیسی (ع) به آسمان جسمانی بوده است؟


آل عمران، آیه ۴۵، نساء، آیات ۱۵۷، ۱۷۱ و ۱۷۲، مائده، آیات ۱۷، ۷۲ و ۷۵، توبه، آیات ۳۰ و ۳۱.

و در دو سوره نیز با عنوان «ابن مریم» آمده است: مؤمنون، ۵۰، زخرف، ۵۷.

گفتنی است که بیشتر یا کمتر ذکر شدن نام پیامبری از پیامبران الاهی در قرآن نشانه بیشتر اهمیت داشتن و یا کمتر اهمیت داشتن مقام آن پیامبر در نزد خدا نیست، بلکه بیانگر نکاتی آموزنده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار