استاندار خوزستان بر تخلیه فوری ۶ شهر استان که در حاشیه رودخانه کرخه قرار دارند تاکید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به احتمال طغیان رودخانه کرخه گفت: شهر‌های سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم که در معرض سیل قرار دارند باید به سرعت تخلیه شوند.

وی، خروجی سد کرخه را ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و اظهار داشت: رودخانه کرخه توان این حجم آب را ندارد و طبیعی است که در برخی نقاط طغیان کند.

شریعتی تصریح کرد: این حجم ورودی آب به سد کرخه مطابق با پیش بینی‌ها نبوده است، چرا که توقع می‌رفت با قطع شدن باران در استان‌های بالا دست و فروکش کردن سیلاب‌های این استان‌ها ورودی آب کرخه کاهش یابد، ولی متاسفانه این امر محقق نشد و ورودی آب سد کرخه حتی افزایش هم داشته است.

استاندار خوزستان بیان داشت: طبق پیش بینی‌های کارشناسان سازمان آب و برق خوزستان می‌بایست طی ۴ روز گذشته ورودی سد کرخه به حجم ثابت ۲ هزار مکعب بر ثانیه برسد و حتی پیش بینی شده بود که بعد از ۴ روز به زیر ۲ هزار متر مکعب بر ثانیه برسد.

نماینده عالی دولت در استان اظهار کرد: شب گذشته ورودی کرخه به ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه رسید و این حجم ورودی ظرفیت سد را به سمت پر شدن برده است، به همین دلیل امکان کاهش حجم خروجی سد وجود ندارد.

غلامرضا شریعتی در ادامه افزود: در حال حاضر حجم آب پشت سد کرخه بیش از ۶ میلیارد متر مکعب است و این به معنای پر شدن حجم سد کرخه است که اگر با مدیریت خروجی این حجم کنترل نشود ممکن است در وضعیت بحرانی قرار گیریم.

وی بیان کرد: به همین علت مجبور شدیم خروجی سد کرخه را نیز با ورودی سد که همان ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه است برسانیم تا بتوانیم تعادل حجم آب پشت سد کرخه را حفظ نماییم.

شریعتی گفت: در یک بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از ۷۰۰ متر مکعب بر ثانیه به ۲ هزار و ۴۰۰ متر مکعب برثانیه رسیده است که همین امر باعث طغیان رودخانه کرخه در پایین دست شده است.

این مقام مسئول اذعان داشت: تمام تمهیدات و تلاش‌های لازم را جهت ایجاد فیوز پلاک پخش آب انجام دادیم تا حداقل آب کرخه به شهر‌های در مسیر برسد، ولی در عین حال برای احتیاط و پیشگیری با بررسی‌های کارشناسی و اجتماعی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که شهر‌های سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم را تخلیه کنیم.

وی افزود: توصیه می‌کنیم زنان و کودکان این ۶ شهر به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه باقی بمانند و به دستگاه‌های خدمات رسان در منطقه در تقویت سیل بند‌ها کمک کنند تا از ورود آب به این شهر‌ها جلوگیری شود.

استاندار خوزستان تاکید کرد: تمام همت و تلاش ما در این است که آب را در بالا دست شهر‌ها به دشت‌ها و اراضی کشاورزی هدایت کنیم و مسیر‌های خروجی آن به سمت تالاب هورالعظیم را متعدد کنیم تا کم‌ترین ضرر به شهرهایمان برسد.

به گفته کارشناسان سازمان آب و برق این حجم خروجی از سد‌های خوزستان بویژه کرخه و دز و سیلاب ناشی از آن‌ها در هزار سال گذشته بی سابقه بوده است.

انتهای پیام/گ

لزوم تخلیه روستا‌های خوزستان

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار