حدود 17% خودروهایی که در جادهها تردد میکنند یا بدون درپوش باک هستند یا درپوشی شکسته و معیوب دارند که در هر دو حالت، هم میزان پیمایش، کمتر و هم باعث بخارشدن بنزین و به تبع آن، آلودگی زیستمحیطی، میشود. چک کردن درپوش باک، یکی از آسانترین و ارزانترین روشهای صرفهجویی است چون خرابی آن معمولاً با روشنشدن چراغ چک خودرو همراه میشود.
اگر منتظرید یا پشت چراغ قرمز هستید یا به هر دلیل دیگری، خودرو را در حالت روشن، متوقف کردهاید، به این نکته هم توجه کنید که شما در حال سوزاندن بنزینی هستید که هیچ اثری در جابجاییتان ندارد! به همین دلیل است که اکثر خودروهای روز دنیا بهصورت استاندارد به سیستم استاپاستارت مجهزند. پس اگر بیشتر از 30 ثانیه توقف دارید، خودرویتان را خاموش کنید.
چه در تابستان چه در زمستان، مراقب این نکته باشید که شاید سازنده خودرو شما، روغن موتورهای متفاوتی را توصیه کرده باشد. علاوهبراین، بدون مطمئنشدن از میزان ویسکوزیته مناسب، دست به تغییر نوع روغن نزنید. بهعنوان مثال اگر از روغن موتورهای 5w-30 استفاده میکنید، با تغییر به روغن 10w-30، مصرف سوختتان 1 تا 2% بیشتر میشود.
هرچقدر وزن خودرو کمتر باشد، پیشرانه نیز قدرت کمتری برای تکاندادن جثه خودرو، صرف میکند. پس مراقب وزن خودرو باشید. البته از شما انتظار نداریم که از صندلیهای مسابقهای استفاده کنید، رینگهای اسپرت ببندید یا بدنه خودرو را باید قطعات فیبرکربنی جایگزین کنید! فقط میخواهیم هر از چندگاهی، نیمنگاهی به محتویات صندوق عقب هم داشته باشید؛ جایی که معمولاً چیزهای بیاستفاده زیادی در آن وجود دارد. تحقیق CFA میگوید هر 45 کیلوگرم افزایش وزن خودرو، مصرف سوخت را 1 الی 2% بیشتر میکند.
همانطور که کفشهای نامناسب، پاهایتان را خسته میکند، تایرهای نامناسب نیز نفس خودرو را میگیرد. وقتی میگوییم تایر مناسب، خیلیها تصور میکنند که تنها باید مراقب چیزهایی مانند اندازه، نوع آج و همچنین میزان ساییدگی سطح تایر باشد. توجه به همه این موارد ضروری است، اما تا به حال فشار باد تایر را هم چک کردهاید؟
تحقیق CFA نشان میدهد که 25% خودروها، تایرهایی با فشار استاندارد ندارند که این موضوع هم باعث افزایش مصرف سوخت و هم باعث پیری زودرس تایرها میشود!
فشارسنجهای تایر بر اساس PSI (پوند بر اینچ مربع) درجهبندی میشوند. تایری که کمتر از 7.5 پوند، فشار داشته باشد، مصرف سوخت را تا 2.8% افزایش میدهد. فشار استاندارد تایر، در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده و فقط باید مراقب این نکته باشید که هر 10 درجه تغییر در دما، میتواند یک PSI در فشار باد تایر، تغییر ایجاد کند.
اگر خودرو شما نیاز به تنظیم پیشرانه دارد، ولی به آن بیتوجهی کنید یا اگر خودرو شما از پس آزمونهای آلایندگی برنمیآید، باید بدانید که احتمالاً خودرویتان 4% پیمایش کمتری نسبت به سایر خودروهای سالم دارد.
هیچ رانندهای دوست ندارد که برای کاهش مصرف سوخت، با کمترین سرعت ممکن در اتوبانها رانندگی کند. بله! این کار اشتباهی است، ولی از طرف دیگر، سرعت زیاد هم در افزایش اشتهای پیشرانه بیتاثیر نیست. در ازای هر 8 واحد افزایش در سرعت خودرو (برحسب کیلومتر برساعت)، مصرف سوخت تا 7% افزایش مییابد.
هر روز خودروی شما از دستاندازهای زیادی عبور میکند؛ یا درون چالههایی میافتد که تشخیص به موقع آنها در هنگام رانندگی، امکانپذیر نیست. پس بدیهی است که هر از چندگاهی سری به تعمیرگاه بزنید و ایرادات احتمالی در جلوبندی خودرو را چک کنید.
همچنین اگر فرمان خودرو در هنگام رانندگی، به طرفین متمایل میشود یا در هنگام صافبودن چرخها، فرمان صاف نمیایستد، مطمئن باشید که مشکلی جدی در سیستم فرمان خودرو وجود دارد و اگر آن را برطرف نکنید، میتواند میزان پیمایش را تا 10% کمتر کند.
هرکسی دوست دارد صفر تا 100 را در کمترین زمان ممکن طی کنید یا در سریعترین زمان به مقصدش برسد و بیشترین لذت را از رانندگی ببرد، ولی واقعیت زندگی شهری، چیز دیگری است که باید آن را پذیرفت. خیابانها جای رانندگی تهاجمی نیست و هر تغییر ناگهانی سرعت، مصرف سوختتان را بیشتر میکند. حتی زمانی که ترمز ناگهانی میگیرید نیز همه آن سوختی، که صرف افزایش سرعتتان شده، حالا هدر رفته است.
مگر میشود رانندهای، با پای راستش مشغول گازدادن باشد و پای چپش را روی ترمز گذاشته باشد؟ بله، میشود! چراکه چنین چیزی در تحقیقات CFA آمده است.
ظاهراً بعضی از رانندهها چنین عادت بد و البته عجیبی دارند و از پدال ترمز بهعنوان تکیهگاهی برای استراحتدادن به پای چپشان استفاده میکنند. چنین کاری نه تنها باعث آسیب جدی به سیستم ترمز میشود، بلکه احتمال بروز تصادف را هم بیشتر میکند. طبق آمار CFA، نگهداشتن ترمزها در حین رانندگی، تا 35% به مصرف سوختتان اضافه میکند.
منبع: باما
انتهای پیام/