نوبخت از پرداخت ۵۶ میلیارد تومان تنخواه و تخصیص ۴۴۲ میلیارد تومان اعتبار برای جبران خسارت در استان های سیل زده خبر داد.

پرداخت ۵۶ میلیارد تومان تنخواه به استان‌های سیل زده/ سپاه همیشه در صف اول خدمت به مردم استبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در مراسم رونمایی از ۲ سند توسعه اشتغال و اصلاح ساختار بودجه گفت: با توجه به نامگذاری سال به نام رونق تولید، سازمان برنامه و بودجه خود را در راس امور اجرایی این هدف می‌داند.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه طی فرمایشات مقام معظم رهبری دستور العمل هایی را برای اصلاح ساختار بودجه و رونق تولید طراحی و تدوین کرده است.

نوبخت با اشاره به اهمیت ساختار بودجه سال ۹۸ گفت: باید بودجه سال‌ها را بیش از یک سال برنامه ریزی کنیم، مطابق گفته‌های رهبر انقلاب در ابتدای سال ۹۸، بودجه امسال را مجدد پژوهش و اصلاح کردیم.


بیشتر بخوانید: رونمایی از ۲ برنامه توسعه تولید و اشتغال و اصلاح ساختار بودجه


وی ادامه داد: نزولات باران هم برکت و هم مشقت به دنبال داشت که برکت آن تامین منابع آبی و مشقت آن از دست دادن تعدادی از هموطنان بود.

نوبخت با اشاره خدمات نیرو‌های مسلح در کمک رسانی به مناطق سیل زده گفت: از تمام ارگان‌های نظامی که در سیل اخیر به کمک دولت شتافتند قدردانی می کنم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه به تفکیک شدت تخریب ۵۶ میلیارد تومان تنخواه در اختیار استان‌های سیل زده قرار گرفته است، از تخصیص ۴۴۲ میلیارد تومان برای جبران خسارات به مناطق مذکور خبر داد و گفت:  ۵۰ درصد اعتبار در نظر گرفته شده برای مناطق سیل زده تنها به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

نوبخت تاکید کرد: ادعای آمریکا مبنی بر تروریست بودن سپاه پاسداران ادعایی تکراری و غیرقانونی است هرچند آن‌ها در گذشته ملت ما را مورد اهانت قرار داده بودند. این امر در جهان هیچ پژواکی نخواهد داشت. سپاه همواره در صف اول خدمت به مردم ایستاده و ما هیچ هراسی از ادعای پوچ آمریکا نداریم.

دولت تمام یارانه حمایتی از مطبوعات را پرداخت کرد

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت بودجه‌ای از مطبوعات بیان کرد: سال گذشته برخلاف تمام فشار‌ها و گرانی کاغذ، دولت تمام یارانه حمایتی از مطبوعات را پرداخت کرد.

وی افزود: خسارات وارده بر استان‌های سیل زده بسیار بالاست و ما همچنان در معرض خطر سیل قرار داریم، در واقع نمی‌شود هنوز خسارات را کامل برآورد کرد البته از تمام نهاد‌ها و دستگاه‌ها گزارشات مقدماتی را دریافت کرده ایم، اما قابل گزارش نیستند. ستاد مدیریت بحران نیز ۱۰۰ میلیارد به جبران خسارات مناطق سیل زده از محل اعتبارات خود تخصیص داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر  برداشت از صندوق توسعه ملی توضیح داد: جلسه‌ای که در ۱۳ فروردین با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد بر همین موضوعات دلالت داشت رهبر انقلاب تاکید کردند که در صورت نیاز، برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای بازسازی خسارات مردم استان‌های سیل زده مشکلی ندارد.

وی گفت: دولت هر اقدامی را در حوزه برداشت از صندوق توسعه ملی انجام دهد زودتر از سایر نهاد‌ها اطلاع رسانی خواهد کرد. قطعا برداشت از این صندوق  برای تسریع جبران خسارات ناشی از سیل در برنامه دولت قرار داد.

نوبخت با اشاره به حذف یارانه ارز رسمی به گوشت قرمز گفت: سال گذشته دولت در راستای حفاظت از معیشت روزانه مردم، ۲۵ قلم کالا را تعیین و نسبت به اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان اقدام کرد، بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ۲۵ قلم کالا هنوز نهایی نیست و فقط برای گوشت نهایی شده است. درسال گذشته دولت ۱۳.۵ میلیارد دلار ارز رسمی به واردات کالا اساسی اختصاص داد اما متاسفانه اهداف دولت محقق نشد و این حمایت مستقیما به مردم نرسید.

بازگشت مابه التفاوت ارز نیمایی و رسمی به جیب مردم قطعی است

نوبخت تاکید کرد: برای تعادل بازار و تغییر روش تخصیص یارانه‌ ارزی، تصمیم به واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی گرفته شد. با تخصیص ارز نیمایی رقم مابه التفاوتی بین ارز نیمایی و ارز دولتی حاصل می‌شود که به صورت یارانه و یا کالا  برگ الکترونیکی به جامعه بازگردانده می‌شود بنابراین هیچ درآمدی از این طریق  به بودجه بازگردانده نمی‌شود.

برنامه اصلاح ساختار بودجه ۹۸ رونمایی شد

وی در ادامه به اصلاح جدی ساختار مالیاتی کشور اشاره کرده و افزود: ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و ۴۵ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم؛ با این شرایط چطور می‌توان اصلاح ساختار بودجه انجام داد؟ ما در این زمینه برنامه‌ای آماده کردیم و به شورای عالی اقتصادی تقدیم خواهیم کرد.

نوبخت در ادامه بیان کرد: اصلاح مقدماتی ساختار بودجه سال ۹۸ امروز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور رونمایی و به اطلاع عموم رسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بنیاد مسکن موظف شده است به استان‌های سیل زده مراجعه و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کند.

معاون رئیس جمهور گفت: البته با توجه به اینکه برخی استان‌ها هنوز درگیر سیلاب هستند، نیاز به تقنین مجدد است و طبق قانون می‌توانیم از سرجمع اعتبارات بودجه برای جبران حوادث غیرمترقبه استفاده کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: هیچ نگرانی برای مردم آسیب دیده از سیل نباید وجود داشته باشد.

نوبخت با اشاره به اینکه هیچ یک از اوراق فروخته شده توسط دولت معوق نشده و سر وقت وصول شده است گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان سال از برخی دستگاه‌ها که اسامی آنها در لیست تسهیلات قرار داشت درخواست کرد تا تسهیلات خود را در سال آینده دریافت کند.

وی ادعای شرکت ملی نفت مبنی بر کسب کامل درآمدهای نفتی  را دلیل به تاخیر افتادن اعطای تسهیلات به دستگاه ها دانست و گفت: بانک مرکزی مدعی بود که سیاهه فروش به این نهاد داده نشده و تا زمانی که سیاهه بانک مرکزی ارائه نشود نمی‌تواند ارز حاصل از صادرات را به خزانه واریز کند.

نوبخت در پایان درباره منابع تخصیص داده شده به لایروبی مناطق سیل زده گفت: مقام معظم رهبری در جلسه ۱۳ فروردین تاکید داشتند که باید برای پیشگیری اتفاقات و بلایی نظیر سیل منابع خاص اختصاص داده شود که ما نیز برای اجرایی شدن این دستور جلسات متعددی را با ستاد مدیریت بحران برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

ادعای آمریکا مبنی بر تروریست بودن سپاه پاسداران ادعایی تکراری و غیرقانونی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار