مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: مجوز برداشت گیاهان بهاری برای روستاییان این استان در قالب تعاونی‌های فراگیر، تخصصی و اتحادیه‌ها صادر شده است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سعدی نقشبندی گفت: ۶۰ گونه گیاهان خوراکی در مناطق دشت و کوهستانی کردستان شناسایی شده که آموزش صحیح چگونگی رویش و زمان برداشت و چیدن این گیاهان، موثرترین راه جلوگیری از انقراض آن‌ها است.

وی افزود: مجوز بهره برداری به روستاییان استان بر اساس ظرفیت و توان مراتع واگذار می‌شود که ۶۷ هزار خانوار روستایی در طرح‌های مرتعداری و ۱۴ هزار خانوار در طرح‌های جنگلداری مشارکت دارند.

نقشبندی با اشاره به اینکه برداشت غیراصولی گیاهان خوراکی به ضرر مراتع است، اضافه کرد: پارسال مجوز برداشت در ۱۵۴ روستا برای کتیرا، ۳۲ روستا برای محصولات جنگلی و ۳۲ روستا برای گیاهان خوراکی صادر شده بود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: برای کمک به رشد گیاهان و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، مناطقی که سال گذشته مجوز برداشت گیاهان خوراکی داشتند، امسال مجوز برداشت برای آن‌ها صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به افزیش گشت زنی و مراقبت از مراتع در فصل بهار و زمان برداشت گیاهان خوراکی گفت: برداشت گیاهان خوراکی برای مصرف خانوار منعی ندارد، اما برداشت تجاری و به منظور فروش ممنوع است، چون برداشت بی رویه موجب تخریب مراتع می‌شود.

نقشبندی از برداشت کنندگان گیاهان خوراکی خواست هنگام برداشت از تخریب مراتع و کندن پیازه و ریشه گیاهان خودداری کنند.

انتهای پیام/م

برداشت بی رویه گیاهان خوراکی موجب تخریب مراتع می‌شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.