سایت‌های خبری بزرگ که به‌صورت شبانه‌روزی حجم گسترده‌ای از اطلاعات را تولید می‌کنند، الگوریتم‌های ویژه‌ای را مورد استفاده قرار می‌دهند تا کاربران طبقه‌بندی شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حتماً برای شما هم پیش آمده است که پس از جست‌وجوی اخبار مربوط به یک اتفاق خاص نظیر سیل اخیر ایران در سایت‌هایی نظیر گوگل و فیس بوک، لینک خبر‌های مشابه یا کالا‌های تبلیغاتی مرتبط بلافاصله در کنار صفحه نمایان شود.

نتیجه اخبار جست و جو شده در اینترنت برای همه یکسان است؟


بیشتربخوانید : چرخی در دنیای مخوف و تاریک «اینترنت»


این محتوا که در خانواده آگهی‌های آنلاین هدفمند قرار می‌گیرد، با ردیابی اطلاعات مرورگر اینترنتی شما نمایان می‌شود و به عبارت دیگر سایت‌های اینترنتی بزرگ به‌صورت شخصی در مورد هر یک از کاربران اینترنتی بازاریابی می‌کنند تا هدفگیری دقیق‌تر داشته باشند. ولی به نظر شما این اتفاق تا چه اندازه باعث می‌شود اخبار برای شما و دیگر اعضای خانواده متفاوت منتشر شود؟

اخبار هدفمند
سایت‌های خبری بزرگ و شرکت‌های رسانه‌ای نظیر گوگل و فیس‌بوک طی چند سال اخیر سرمایه‌گذاری‌های فراوان انجام دادند تا با الگوریتم‌های هوشمند بتوانند سلایق و نیاز‌های هر یک از کاربران را به‌صورت مجزا شناسایی کنند. این الگوریتم‌ها به گونه‌ای تعریف شده‌اند که در طول شبانه‌روز فعالیت اینترنتی شما را زیر نظر می‌گیرند تا از تمام سایت‌هایی که به آن مراجعه می‌کنید یا جست‌وجو‌های اینترنتی که انجام می‌دهید باخبر شوند. سپس داده‌های جمع‌آوری شده طبقه‌بندی می‌شوند و در نهایت مورد تحلیل و پردازش قرار می‌گیرند تا مشخص شود که به‌عنوان مثال شما در حوزه ورزش خبر‌های مربوط به کدام رشته را بیشتر دنبال می‌کنید و در چه بازه‌های زمانی سراغ این دسته از اخبار می‌روید.

در حالت تئوری این اتفاق جالب به‌نظر می‌رسد که هر یک از ما اخبار مورد علاقه خود را به‌صورت طبقه‌بندی شده مشاهده کنیم و بدون هرگونه جست‌وجوی اینترنتی به آن‌ها دسترسی داشته باشیم. ولی کارشناسان بر این باورند که فرآیند مذکور می‌تواند به گونه‌ای دنبال شود که اخبار به‌صورت هدفمند منتشر شوند و این مسأله باعث شود مسیر فکری گروهی از کاربران با دریافت داده‌های از پیش تعیین شده تغییر کند.

با توجه به اینکه بیشتر کاربران جهان اخبار مورد نظر خود را از طریق جست‌وجوگر اینترنتی گوگل پیدا می‌کنند، مرکز تحقیقاتی «داک داک‌گو» همزمان با فصل انتخابات میان‌دوره امریکا مطالعه گسترده‌ای را انجام داد تا دریابد غول اینترنتی جهان اخبار و اطلاعات را چگونه به دست کاربران می‌رساند. کارشناسان در مطالعه مذکور تلاش کردند تا دریابند که آیا نتایج حاصل از جست‌وجوی اخبار در گوگل حباب‌های ایدئولوژیک برای کاربران ایجاد کرده است یا فقط با تحلیل رفتار قبلی کاربران، اطلاعات و اخبار مورد نیاز آن‌ها را جمع‌آوری و منتشر می‌کند.

این مرکز تحقیقاتی گروهی از کاربران با عادات و رفتار‌های متفاوت را در اختیار گرفت و سپس از آن‌ها خواست اخبار را با موضوع «کنترل استفاده از سلاح»، «مهاجرت» و «واکسیناسیون» دنبال کنند. در پایان این بررسی مشخص شد نتیجه نهایی اخبار منتشر شده برای تمام این افراد کاملاً متفاوت بوده است و عوامل مختلف از جمله موقعیت جغرافیایی، زمان، الگوریتم‌های هوشمند و رفتار اینترنتی قبلی کاربران در این زمینه اثر گذاشته است. در مرحله بعدی این تحقیق تمامی این کاربران در یک موقعیت جغرافیایی خاص مستقر شدند و با جست‌وجوی عبارت‌های مذکور، نتایج اخبار برای آن‌ها متفاوت منتشر شد.

عوامل اثرگذار

فرآیندی که گوگل برای نمایش آخرین اخبار مورد استفاده قرار می‌دهد در خبرگزاری‌های بزرگ و دیگر مراکز اطلاع‌رسانی هم به‌صورت مشابه دنبال می‌شود. زمانی که این عوامل به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند تا اطلاعات منتشر شده برای هر فرد کاملاً شخصی شود، ممکن است بسیاری از اخبار مهم را از دست بدهید یا به مرور زمان فقط روی اخباری تمرکز کنید که این سایت‌ها صلاح می‌دانند. سال ۲۰۱۱ میلادی گفته شد بیش از ۵۰ درصد نتایج اخبار جست‌وجو شده در گوگل به‌صورت شخصی برای هر یک از کاربران به نمایش درمی‌آیند و سپس در پایان سال گذشته کارشناسان اعلام کردند ۷۷ درصد اخباری که کاربران در گوگل جست‌وجو می‌کنند با اخباری که فرد دیگری در نزدیکی آن‌ها بررسی می‌کند کاملاً متفاوت است.

در زمینه نمایش اخبار به‌صورت شخصی و متفاوت عوامل مختلفی تأثیر می‌گذارد که مهم‌ترین آن موقعیت جغرافیایی است. سایت‌های خبری با بررسی آدرس آی‌پی هر یک از کاربران، موقعیت جغرافیایی آن‌ها را شناسایی می‌کنند و سپس اخبار مرتبط با حوزه جغرافیایی آن‌ها را نمایش می‌دهند. تاریخچه جست‌وجو‌ها و فعالیت‌ها در مرورگر اینترنتی عامل اثرگذار دیگری است که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد. فعالیت کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار در این زمینه است و بر این اساس مطالبی که هر یک از کاربران در صفحات اجتماعی به اشتراک می‌گذارند به سایت‌های خبری سرنخ می‌دهد تا مطلع شوند که چه اطلاعاتی را باید برای او منتشر کنند. عامل اثرگذار نهایی در این زمینه دستگاه‌های الکترونیکی هستند و بسته به اینکه کاربر با ابزار موبایلی یا رایانه رومیزی خبر مورد نظر خود را دنبال می‌کند، نتایج آن می‌تواند تغییر کند.

به هر حال، شخصی‌سازی اخبار منتشر شده برای هر یک از مخاطبان از جمله اتفاقات مورد توجه مراکز رسانه‌ای محسوب می‌شود و آنچه که در قالب سواد رسانه‌ای به کاربران آموزش داده می‌شود، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانند با آگاهی کامل اخبار را به‌صورت جامع و یکپارچه دنبال کنند.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

نتیچه سرچ کردن افراد در اینترنت مشابه است؟

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.