به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شاتا، رضا رحمانی در دومین نشست جلسه ستاد تنظیم بازار امسال به تامین اقلام اساسی ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: با توجه به تجربه سال گذشته باید مشکلات پیش آمده بررسی شود و از پیش آمد هر گونه مشکل پیشگیری کنیم. بدترین اتفاق ممکن این است که اجازه بدهیم مشکلی پیش بیاید و بعد برای رفع آن اقدام کنیم.
وی افزود: زمان ماه مبارک رمضان و اقلام اساسی مورد نیاز مردم مشخص است. به نکتههایی مثل تامین مرغ و حتی تهیه خرما توجه داشته باشیم. اگر نیاز به واردات داریم پیش از آنکه با مشکل مواجه شویم، باید اقدام کنیم. همیشه باید تامین کالا را جدی بگیریم. حتی در شرایط جدید مشکلی برای تامین نداریم و اگر به موقع عمل کنیم مشکلی پیش نمیآید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اواخر سال گذشته اقدامات خوبی داشتیم، عنوان کرد: باید قیمت تمام شده در تامین کالا و عوامل موثر بر قیمت را بررسی کنیم. باید نسبت به شیوه توزیع دقت بیشتری داشته باشیم و با دلالی مقابله شود.
وی با اشاره به وضعیت بازار در روزهای پایانی سال ۹۷ عنوان کرد: تمام تشکلهای صنفی برای تامین و عرضه مایحتاج مردم تلاش کردند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برخی از جاها باید تصمیمات را اصلاح کنیم، گفت: دولت در این وضعیت ارزی ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی تامین کرده است. در این شرایط باید عرضه و نظارت هم بررسی شود. اگر عرضه به اندازه نیاز بازار نباشد، نظارت هم نمیتواند به تنظیم بازار کمکی کند. میزان عرضه همین الان باید بررسی و اگر عرضه کم است، برای تامین آن اقدام شود.
رحمانی با تاکید بر تصمیم به موقع عنوان کرد: باید به تصمیماتی که روی بازار تاثیر دارد دقت شود. مشکل مرغ را همه مردم درک کردند، در حالی که نسبت به پوشاک این اتفاق را شاهد نبودیم. اگر در زمینه تامین پوشاک پیش از نوروز دقت نمیشد، همین مشکل رخ میداد و به یک معضل تبدیل میشد. با توجه به تجربههای پیشین میتوانیم جلوی چنین پیش آمدهایی را بگیریم.
وی با تاکید مجدد به تامین اقلام اساسی مورد نیاز برای ماه مبارک رمضان تصریح کرد: امروزه جامعه نمیتواند غافلگیری را از ما بپذیرد. در شرایط کنونی هیچ مشکلی برای تامین اقلام مورد نیاز نداریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای سال ۹۸ پنج برنامه اصلی داریم، گفت: برنامههای امسال براساس رونق تولید برنامه ریزی شده است. یک طرف با تولید و از سوی دیگر با توزیع مواجه هستیم. اگر در تولید مشکل داشته باشیم، در تنظیم بازار هم با مشکل مواجه میشویم. رونق تولید را در حمایت از ساخت داخل و صادرات را جزو اولویت قرار دادیم. تقاضای داخلی مشخص است و برای صادرات هم پروژههایی تعریف کرده ایم.
رحمانی ادامه داد: یکی از برنامههای ما صادرات به کشورهای همسایه است. اگر صادرات رونق نگیرد تولید و اشتغال با مشکل مواجه میشود. در حال حاضر نیمی از کارخانههای کشور خالی و اگر همین گونه پیش برویم با مشکل مواجه میشویم. در صادرات کالاهای صنعتی و معدنی مشکلی نداریم، ولی در صادرات کالاهای اساسی مسائلی وجود دارد که این مسئله باید بررسی و رفع شود تا مردم با مشکلی مواجه نشوند و نسبت به صادرات حس منفی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه حدود ۵۵ درصد از صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه است، تصریح کرد: در واقع ما ۲ درصد از واردات کشورهای همسایه به میزان ۲۵ میلیارد دلار را تامین میکنیم و اگر بتوانیم این میزان را به ۴ درصد افزایش دهیم با شرایط بهتری مواجه میشویم.
بیشتر بخوانید: ضرورت افزایش سهم صادرات به کشورهای همسایه
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در خصوص معدن برنامههای ویژه داریم، عنوان کرد: ارزش تولیدات معدنی کشور ۲۰ میلیارد دلار است و اگر در شرایط کنونی این میزان از تولیدات معدنی را نداشتیم، به طور حتم با مشکل مواجه میشدیم.
رحمانی فناوری، نظام توزیع و اصلاح ساختار را از دیگر برنامههای امسال دانست و افزود: نظارت و رصد بازار جزو پروژههای ویژه امسال است. امسال فرصتهایی داریم که باید از آنها استفاده کنیم. در سالهای گذشته تولید پوشاک در داخل به این اندازه نبود و باید این مسئله را جدی بگیریم. شب عید با تمام فشارهایی که وجود داشت واردات پوشاک از مناطق آزاد را برای شکل گیری تولید داخل، نپذیرفتم. امروز شاهدیم که تولید داخلی پوشاک و لوازم خانگی به افزایش قابل توجهی رسیده است.
وی عنوان کرد: امیدوارم امسال با کمک همه، برنامه ریزی و اقدامات به موقع بتواینم بهتر از سال گذشته در خدمت مردم باشیم. ما میتوانیم اثرگذار باشیم و مردم باید برای ما اهمیت بسیاری داشته باشند. اواسط سال گذشته بازار با کمبود لوازم خانگی مواجه بود، ولی در اواخر سال با همت همه این مسئله رفع شد. تولید خودرو در آبان سال گذشته به یک چهارم رسید، در حالی که هم اکنون روزانه ۳ هزار دستگاه خودرو تحویل میشود. در صورتی که اوایل تولید روزانه به هزار دستگاه هم نمیرسید. امسال باید با انسجام بیشتری ورود کنیم تا مردم دچار مشکل نشوند.
انتهای پیام/
افزایش تولید خودرو با افزایش دوبرابری قیمت آن کارمهمی نیست خودروسازها خودروعرضه نمی کردند تا قیمت ها بالا برود وقتی قیمت ها بالا رفت خودرو بیشتر عرضه کردند این افزایش تولید نیست بلکه کاهش احتکاراست
ماه رمضان هرسال قیمت کالاها افزایش میابد کمیاب نمیشود ولی ما کارگران توان خرید سیب زمینی کیلویی 8 هزار تومانی و پیاز 12 هزارتومانی نداریم بخدا نداریم چرا شما مسؤولین دلسوز و فداکار و خدمت رسان به مستضعفین متوجه حرف ما نمیشوید