نشانگر‌های رنگی تغذیه ای؛ همیار مصرف کننده برای انتخاب محصولات غذایی سلامت بخش و دستیابی آسان‌تر به وزن ایده آل هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدمهدی رزمجو  مدیر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در پنج سال اخیر، چراغ راهنمایی برای انتخاب سریع و آسان محصولات غذایی سلامت بخش با کمک سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز، به یاری مصرف کنندگان آمده است.

وی با اشاره به افزایش نگرانی‌های دست اندرکاران نظام سلامت کشور از شیوع چاقی در میان ایرانیان، آموزش سلامت و ارتقای آگاهی عمومی برای مهار این معضل را کلیدی‌ترین راهکار در این زمینه می‌داند.

رزمجو با بیان اینکه نوع و مقدار غذای مصرفی، مهمترین فاکتور در ابتلای فرد به چاقی است، افزود: برای پیروی از یک رژیم غذایی مناسب، کنترل میزان دریافت روزانه شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس متناسب با شرایط جسمانی و میزان تحرک و فعالیت بدنی از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است، در همین راستا سازمان غذا و دارو با همکاری و تعامل صنایع غذایی کشور بر آن شده تا به کمک نشانگر‌های رنگی تغذیه ای، زمینه آسان‌تر کردن انتخاب محصولات غذایی سلامت بخش برای مصرف کنندگان فراهم شود.

مدیر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهارداشت: نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای علاوه بر درج مقادیر شاخص‌های مربوط به قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی، به مصرف کننده کمک می‌کند بتواند با یک نگاه سریع و آسان و بر اساس کد‌های رنگی سبز، نارنجی و قرمز، ماده غذایی را در چهار شاخص مهم چربی، قند، نمک و اسید‌های چرب ترانس ارزیابی کرده و مناسب‌ترین انتخاب را در کمترین زمان ممکن انجام دهد.

به گفته رزمجو، با معرفی این شیوه اطلاع رسانی از سوی وزارت بهداشت، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این عرصه پیشگام شده و ضمن آموزش نیرو‌های دست اندرکار در مجموعه دانشگاه، کوشیده است تا صاحبان صنایع غذایی فارس را به درج این نشانگر‌ها بر روی محصولات خود ترغیب کند.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از ۹۰ درصد محصولات غذایی واجد شرایط در استان فارس، دارای این نشان هستند.

مدیر غذا و محصولات آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز آموزش‌های عمومی به کمک رسانه‌های جمعی، پویش‌های تغذیه و برگزاری دوره‌های آموزشی را دیگر تلاشی خواند که در این زمینه صورت گرفته تا راهکار درج نشانگر‌های رنگی بر روی محصولات غذایی، به هدف خود دست یابد.

داود سلیمانی کارشناس مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه درخصوص رنگ‌های این چراغ راهنما، گفت: رنگ «سبز» نشان دهنده مقادیر اندک از قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس در محصولات غذایی است که بر همین اساس، محصولات غذایی با نشانگر‌های سبز رنگ، بهترین و مناسب‌ترین انتخاب از حیث تغذیه‌ای هستند.

وی افزود: رنگ نارنجی نشان دهنده مقادیر متوسط قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس است.

سلیمانی درج رنگ «قرمز» را هشداری برای مصرف کننده اعلام و تصریح کرد: هر فرد می‌بایست متناسب با شرایط جسمانی و میزان تحرک و فعالیت بدنی خود، مصرف محصولات غذایی با نشانگر‌های قرمز رنگ را به مواقع خاص و مقادیر کم محدود کند.

این کارشناس مواد غذایی با بیان اینکه بسیاری از محصولات غذایی ممکن است دارای هر سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز بر روی نشانگر‌های برچسب خود باشند، گفت: همواره باید بکوشیم محصولات غذایی با تعداد نشانگر‌های سبز و نارنجی بیشتر و رنگ قرمز کمتر را در اولویت خرید و مصرف خود قرار دهیم.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار