مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان گفت: بیش از ۲ هزار گونه گیاهی در مراتع و کوهستان‌های سبز می‌شود که ۲۰ نوع آن خوراکی است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، شریفی مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان با بیان اینکه استان کردستان منبعی سرشار از گیاهان بهاری است، گفت: بیش از ۲ هزار گونه گیاهی در مراتع و کوهستان‌های سرسبزاستان می‌رویند که ۲۰ نوع آن خوراکی است.

وی افزود: این گونه‌های گیاهی خوراکی شاخص در استان شامل جعفری کوهی، کنگر، ریواس، اسفناج وحشی، شنگ، گیلاخه، گل گاو زبان، رسقا، قازیاغی، سولان، نعناع کوهی، موسیر، قارچ کوهی، پونه و پیچک است.

 شریفی بیان کرد: بیشترین رویش و برداشت گیاهان بهاره در شهرستا‌های مریوان، دیواندره و سروآباد است.

وی گفت: بر اساس سیاست حفاظت، احیاء و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوع است و ناآگاهی در چگونگی برداشت گیاهان بهاری زوال تدریجی گیاهان و تخریب مراتع را در پی دارد.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان گفت: برای حفظ این گیاهان با ارزش بومی، علاوه بر آموزش نحوه برداشت صحیح بهره‌برداران و جوامع محلی، باید درصدد کشت گیاهان بومی چندمنظوره و دارویی، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری برای محصولات مراتع و جنگل‌ها باشیم.

شریفی با اشاره به اینکه اکثر گیاهان خوراکی بهاره دارای خواص دارویی و حتی صنعتی است، اضافه کرد: مسایل اقتصادی و مادی به عنوان انگیزه‌ای قوی، برای برداشت بی رویه و تجاری گیاهان بهاره توسط برخی از مهاجران و روستاییان است.

مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کردستان با بیان اینکه بهره برداری بی رویه از رویشگاه های طبیعی باعث نابودی و انقراض گونه های مختلف گیاهی می شود، به مردم توصیه کرد؛ از برداشت بی رویه گیاهان بهاری خودداری کنند.

شریفی از شهروندان خواست هنگام چیدن این نوع گیاهان خوراکی از تخریب و کندن ریشه های آنها خودداری کرده و از کندن گیاهانی که به اندازه کافی رشد نکرده اند پرهیز کنند.

وی افزود:اداره کل منابع طبیعی کردستان بر اساس طرح‌های مصوب بهره برداری، مجوز رسمی و قانونی برای برداشت کنندگان گیاهان خوراکی صادر می‌کند.

شریفی در پایان یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و تخلف، موارد را با شماره تماس رایگان ۱۵۰۴ امداد جنگل ومرتع استان گزارش کنند.

گفتنی است؛ روزانه بین ۸ تا ۱۰ تن انواع گیاهان بهاری توسط روستاییان وارد بازار سنندج می‌شود که هر کیلوگرم از این گیاهان خوراکی با توجه به تنوع آن بین ۶ تا ۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/م

مردم از برداشت بی رویه گیاهان بهاری خودداری کنند

 

برچسب ها: اشتغال ، منابع طبیعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.