مدتی است که خانم بازیگر برای تبلیغات یک برند پوشاک چرم، مورد انتقاد گروهی از حامیان حیوانات و محیط زیست قرار گرفته است.

اظهار نظر جنجالی بهنوش بختیاری زیر ذره بین علم/با پوشیدن لباس های چرم و خز به محیط زیست کمک می‌کنیم!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سالانه پوست یک میلیارد حیوان در دنیا به مصرف صنعت چرم می‌رسد. این در حالی است که ما انسان‌ها برای پوشیدن یک لباس مناسب، گزینه‌های مختلفی برای انتخاب داریم، اما از آنجا که خیلی‌ها نمی‌دانند پوشیدن چرم و خز باعث می‌شود حیوانات چه خشونت بزرگی را از سر بگذرانند، اصرار به پوشیدن این لباس دارند.

مدتی است که بهنوش طباطبایی - بازیگر سینما و تئاتر - برای تبلیغات یک برند پوشاک چرم، مورد انتقاد گروهی از حامیان حیوانات و محیط زیست قرار گرفته است؛ تبلیغاتی که این روز‌ها در فضای شهری خودنمایی زیادی می‌کند. چند وقت پیش بهنوش طباطبایی در یک مصاحبه، طوری به این انتقادات پاسخ داد که مشخص شد او اصلاً نمی‌داند لباسی که تبلیغ آن را می‌کند از کجا می‌آید و ناشی از چه خشونت بزرگی است.

او در این مصاحبه گفته است: «اتفاقا این کار خیلی به محیط زیست ما کمک می‌کند. همان‌طور که ما به قصابی می‌رویم و گوشت می‌خریم، چرا آن زمان نمی‌گوییم خوردن گوشت به قیمت کشته‌شدن یک حیوان است؟ اتفاقاً خیلی برای محیط زیست خوب است که آن پشم و پوست حیوانی که برای مصارف گوشتی، کشته شده را استفاده کنیم تا روی زمین باقی نماند. چون تولید میکروب می‌کند و اتفاقات بدی را رقم می‌زند. این پوست و … باید بروند در یک سیستم دیگری استفاده شوند.»

اگر شما هم مثل بهنوش طباطبایی فکر می‌کنید که لباس‌های چرم و خزی که می‌پوشیم پوست همان حیوانی است که گوشتش را می‌خوریم و اگر فکر می‌کنید با پوشیدن پوست حیوانات در حال کمک به محیط زیست خود هستید، حتماً این گزارش را بخوانید.

شاید بیشتر ما فکر کنیم که چرم، همیشه محصول جانبی صنعت گوشت و لبنیات است، اما این مسئله چندان صادق نیست. گاهی چرم، هدف اصلی برای پرورش حیوانات است. مثلاً ۸۰ درصد سود صنعت پررونق پرورش شترمرغ در آفریقای جنوبی از فروش چرم شترمرغ به دست می‌آید و گوشت، محصول ثانویه است. یا در هند، سود فروش چرم بیشتر از سود فروش گوشت گاوهاست. حتی فروش چرم حیواناتی که در وهله اول برای گوشتشان کشته می‌شوند، آنقدر پردرآمد است که به سختی می‌توان از چرم به عنوان یک محصول مازاد یا جانبی نام برد. مثلاً گاودارانی که حیوانات را مخصوص گوشت پرورش می‌دهند، ۲۰ درصد سود خود را مدیون فروش چرم هستند.

صنعت چرم تبعات منفی زیادی برای محیط زیست ما دارد. امروزه برای دباغی و تبدیل پوست به چرم نهایی، از مواد بسیار خطرناک‌تری مانند فرمالدهید، مشتقات قطران ذغال سنگ و همچنین نمک‌های معدنی، روغن‌ها، رنگ‌ها و مواد ثابت‌کننده که برخی شامل ترکیبات سیانید هستند، استفاده می‌شود.

اظهار نظر جنجالی بهنوش بختیاری زیر ذره بین علم/با پوشیدن لباس های چرم و خز به محیط زیست کمک می‌کنیم!

برای دباغی یک تن پوست، تقریباً ۵۷ هزار لیتر آب مصرف می‌شود و بیش از ۱۱۰۰ کیلوگرم زباله جامد شامل مو، گوشت و قسمت‌های بریده‌شده تولید می‌شود. یکی از تأثیرات منفی دیگر دباغی‌ها نفوذ سرب، سیانید و فرمالدهید به آب‌های زیرزمینی است که سلامتی ساکنان منطقه را به خطر می‌اندازد. بر اساس تحقیقات مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، میزان ابتلاء به سرطان خون در ناحیه‌ای از کنتاکی که در آن یک دباغی وجود دارد، ۵ برابر میزان ابتلاء به سرطان خون در سایر مناطق آمریکاست. یکی دیگر از مواد شیمیایی که در دباغی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آرسنیک است که باعث سرطان ریه در کارکنان دباغی‌ها می‌شود.

بیشتر حیواناتی که پوست آن‌ها در صنعت چرم مورد استفاده قرار می‌گیرد، پرورش داده می‌شوند. حیوانات پرورشی شامل حیواناتی مانند گاو، گوسفند، بز، اسب، خوک، سوسمار، مار، شترمرغ و … هستند.

حیوانات اهلی، معمولاً از دامداری صنعتی می‌آیند؛ جایی که حیوانات از بدو تولد از طبیعی‌ترین حقوق خود مانند هوای آزاد، نور طبیعی، در کنار خانواده بودن، شیر دادن و شیرخوردن، بزرگ‌کردن فرزندان، محبت و امکان حرکت و بازی محروم هستند و انواع شکنجه‌ها مانند بریده یا کنده‌شدن شاخ‌ها، عقیم‌شدن بدون بی‌حسی، کشیده‌شدن دندان‌ها و بریده‌شدن دم را در زندگی کوتاه و پررنج خود تجربه می‌کنند.

اظهار نظر جنجالی بهنوش بختیاری زیر ذره بین علم/با پوشیدن لباس های چرم و خز به محیط زیست کمک می‌کنیم!


بیشتر بخوانید:چرا خز بازی بازیگر زن مشهور حاشیه ساز شد؟


علاوه بر این، محل کشتار این حیوانات معمولاً از محل پرورش آن‌ها فاصله زیادی دارد. این حیوانات باید ساعت‌ها و روز‌ها در کامیون‌ها یا کشتی‌ها در گرسنگی، تشنگی، سرما یا گرمای طاقت‌فرسا سر کنند بدون آنکه فضای کافی و مناسبی برای نشستن یا خوابیدن داشته باشند. بیشتر این حیوانات، بیمار، نحیف، زخمی یا با استخوان‌های شکسته به مقصد می‌رسند و تعدادی نیز در راه می‌میرند.

اما وضعیت حیوانات وحشی پرورشی برای تولید چرم بسیار اسفبارتر است. این حیوانات از زندگی در اسارت و شرایط بد پرورشگاه‌ها بسیار رنج می‌کشند و معمولاً مرگ‌های دردناکی را تجربه می‌کنند. از چرم مار و سوسمار معمولاً برای تهیه کیف، کفش، کیف پول، کمربند و حتی لباس‌های گران‌قیمت استفاده می‌شود.

«گوچی» یکی از تولیدکنندگانی است که از چرم خزندگان به وفور در تهیه محصولات خود استفاده می‌کند. سوسمار‌ها به طور طبیعی می‌توانند تا ۶۰ سال زندگی کنند، ولی در مزارع پرورشی در ۲ سالگی یعنی به محض رسیدن به طول ۱.۲ تا ۱.۸ متر کشته می‌شوند. برای کشتن این حیوانات، با چکش و تبر بر سر آن‌ها ضربه می‌زنند. متأسفانه گاهی حیوانات از این ضربه‌ها نمی‌میرند و در تمام مرحله کندن پوست و حتی تا چند ساعت بعد از آن زنده و هوشیار می‌مانند.

اظهار نظر جنجالی بهنوش بختیاری زیر ذره بین علم/با پوشیدن لباس های چرم و خز به محیط زیست کمک می‌کنیم!

پوست مار‌ها نیز اغلب به صورت زنده کنده می‌شود، چون برخی از پرورش‌دهندگان به اشتباه گمان می‌کنند که با این کار پوست، نرم‌تر باقی می‌ماند. حتی اگر هدف کشتن مار این نباشد که پوست مار‌ها را به صورت زنده بکنند، روند کندن پوست به صورتی است که برخی از مار‌ها در تمام مراحل کندن پوست زنده می‌مانند.

این در حالی است که هر سال میلیون‌ها کانگورو نیز برای پوستشان کشته می‌شوند. از پوست کانگورو معمولاً برای تهیه کفش‌های فوتبال، لباس‌های موتورسواری، کت و کیسه بوکس استفاده می‌شود. بر اساس قانون استرالیا، شکارچیان اجازه دارند کانگورو‌ها را تنها با شلیک گلوله بکشند، ولی اگر کانگورویی زخمی شد یا بچه کانگورویی یتیم ماند آن‌ها باید با ضربه به سر، حیوان را بکشند. در سال ۲۰۰۶ دیوید بکام - فوتبالیست معروف انگلیسی - پس از آگاهی از روش تهیه چرم برای کفش‌هایش تصمیم گرفت تنها کفش‌هایی با چرم مصنوعی بخرد و در سال ۲۰۱۲ نیز شرکت آدیداس به استفاده از پوست کانگورو‌ها در کفش‌های فوتبالش پایان داد.

البته این‌ها تنها بخش کوچکی از آگاهی‌هایی بود که باید نسبت به صنعت چرم پیدا می‌کردید. برخی از تصاویر مربوط به صنعت چرم به قدری دلخراش است که ما در این گزارش از بازنشر آن‌ها معذوریم و اگر کسی در پی تماشای این تصاویر است می‌تواند با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت به آن‌ها دست یابد. اطلاعات علمی این گزارش برگرفته از وب‌سایت حقوق حیوانات است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

حاشیه‌ای بر نظر عجیب بهنوش طباطبایی درباره چرم‌پوشی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
جدای از این نظرات چرم تو کشور ما چندان ارزشی ندارد وگاها دور ریخته می شود
Netherlands
آرش
۰۹:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
این صحبت ها به نفع شرکت های رقیب این شرکت زده میشود وگرنه چرم در همه جهان مصرف میشود و تقاضا دارد. اگر چرم در داخل تولید نشود ناچارا وارد میشود.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
حالا که تولید کننده داخلی چرم بسیار مرغوب با خدمات متنوع و قیمت مناسب تولید کرده باید مورد حمایت قرار بگیرد. این قبیل تبلیغات منفی که در هیچ جای جهان خریداری ندارد فقط به ورشکستگی تولید داخل می انجامد و زمینه واردات را هموار میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
برو به کارت برس دیگه.
Russian Federation
sahin
۰۹:۱۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
90 درصد هنرمندان فقیر ذندگی دارند این چند تا هم از راه همین تبلیغ پولدار شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
این بازیگران وانواع سلیبریتها اکثرشون ابن الوقت وازهردری تو هستن. اگر پاش بیوفته خودشون که هیچ حاضرند وطن فروشی کنند واسه هدف رسیدن به اوج لذت دنیاشون.
-
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
شماها رو پول بيت المال بزرگ کرده سلبريتي ها حالا براي مردم کلاس ميزاريد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
چرا محیط زیست همه کشورها نظارتی بر کشتار حیواناتی که ازشون در صنعت چرم استفاده نمیشه، نمیکنه. منظورم استفاده از روشی برای مرگ آرام و بی درده
United States of America
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
فقط در ایران سلبریتی هستند که از درمان سرطان تا اقتصاد و درمان فشار خون وووووووو سرشون میشه.
تنها کاری که نمدانند اجرای نقش ها غیر سیاهنمایی.
قدیم ها ما واژه ای بنام "افاده" داشتیم که مصداق این نور چشم ها است.
United States of America
ناشناس
۰۶:۵۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
شعاع معزوقیت این سلبریتی ها حتی 30 کیلومتر هم نیست.
ما که هیچگاه نه کاری از ایشون و نه آوازه ی ایشان شنیدیم
بفرستینشون آنطرف که ما از هنر ایشان هم لذت ببریم
ما در اینجا به نبوغ خیلی احتیاج مبرم داریم !
Czechia
ناشناس
۰۳:۰۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
عرضه چرم و تبلیغات آن در کشور آزاد است و چهره افراد سرشناس نیز برای تبلیغات مناسب می باشد. لازم نیست که هر فردی که در تبلیغات یک محصول شرکت می کند نسبت به کل فرایند آگاهی داشته باشد. این فرد صرفا با رویت مجوز صادره از مراجع ذیصلاح، و پس از توافقات مالی و غیره، اقدام به همکاری با شرکت مجری تبلیغات آن برند خاص می کند. بنابراین اگر حرفهایی که درباره چرم زده شده درست است باید مسئولين خطاب قرار گیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
از قديم الايام از پوست حيوانات و چرم استفاده شده توسط انسان
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۲:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
می خوای بگی که به حیوانات ظلم می کنند نه عزیزم پوست محصول جانبی در کشور ما هست ودرآمد ارزی زیادی برای کشور به ارمغان می آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
امان از اين سلبريتي هاي همه فن حريف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
چرم یکی دیگه استفاده کرده حالا چون این خانم تبلیغ کردند یاد حیوانات افتادین ازگذشته چرم استفاده می شده حالا یکی تازه یادش افتاده حقوق حیوانات اگه اینطور هست موقع خوردن گوشتش هم حقوق حیوانات یادتان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
من در رشته کارگردانی تئاتر تحصیل کرده ام ولی انقدر جو محیط بد و زیر آب زدن را دیده ام که از فعالیت در این رشته منصرف شدم . شما اگر بدانید که اینها برای سلبریتی شدن چه کسانی را زیر پا له میکنند اصلأ حاضر نیستید حتی فیلمهایشان را ببینید . یک سری انسان با عقده های فراوان که به جایگاهی میرسند که مورد توجه قرار میگیرند 100 در صد خودشان را گم میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
الان چه ربطی به عقده داره عقیده خودشون گفتند احترام به جا انتقاد به جا
Germany
جواد
۰۰:۰۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
پوشاک چرمی در صورتی که از پوست گوسفند و گاو باشد هیچ مشکلی ندارد بلکه بسیار عالیست.

اما اگه از حیوانات حرام گوشت یا کمیاب یا امثال آهو و گوزن توی طبیعت باشد بسیار بد و حرام است.

منطقی قضاوت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
خدا خیرت بده انتقاد به جا
Iran (Islamic Republic of)
mohamad
۲۳:۲۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
سینما و فیلم تحریم کنید فقط تحریم چند سال فیلم باد انها را خالی میکنه خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
اینکه زنده زنده چرم حیوانات رو دربیاری چون کیفیتش بهتره ،واقعا ظالمانه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
حیوانات در خدمت انسان و برای انسان هستن
هم گوشتشون رو میخوریم هم چرم میپوشیم
اتفاقا طب اسلامی میگه باید کفش چرم باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
یعنی کشورهای دیگه سلبریتی دارن ما هم داریم اونا در دفاع از مردم یمن و سوریه کمپین تشکیل میدن سلبریتی های ما برای دفاع از سگ و گربه حتی ارنولد برای کشته شدگان مسلمانان مسجد پیام داد اما سلبریتی های ما برای کشته شدن چندکاریکاتوریست فرانسوی که حتی به چهره پیامبر اسلام هم رحم نکرده بودن رفتن شمع روشن کردن و اشک ریختن چقدر اینا وطن پرستن طرف با عمامه تا کمر تو گل داره بیل میزنه براش پست میزارن که اون عمامه رو در بیار شما مرد باشید برید چهار روز بیل بزنید صدتا عکس هم بگیرید بزارید پزشو هم بدید سلبریتی های ما همون کسایی هستن که بچه هاشون کانادا و امریکا بدنیا میارن بعد ژست مردمی بودن و وطن پرستی هم میگیرن متاسفانه اینا فکر میکنن که عقل معرفت شعور انسانیت در پوشیدن لباسهای گران قیمت و آرایش های آنچنانی و عملهای جراحی و هر چی بی حجابتر باشن بیشتر حالیشون هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
همه رو نباید به یک نگاه دید
Netherlands
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
چرم مصنوعی به طبیعت آسیب میزند چون تجزیه نمیشود. فقط باید از پنبه استفاده کنیم. بابا من الان پول ندارم یک تی شرت بخرم شما حرف از چرم میزنی
Iran (Islamic Republic of)
P
۲۰:۲۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
حتما با یه شرکت چرم قرارداد بسته که تبلیغ کنه
برای پول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
شما مفت میای برا تبلیغات
United States of America
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
والا ما نفهمیدیم یک بار میان میگن چرا از کارگاه تولید چرم داخل حمایت نمیشه چرم معروف ایتالیا مال ایرانه الان میگن داره به حیوانات ظلم میشه.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
انقد به این سلبریتی ها محل نگذارید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۸:۴۷ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
مردم نون خوردن ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
بدم مياد از اينايي که همه جا ناله ميکنن که نون برا خوردن ندارن چطوره پس پول اينترنت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
ننگ بر آدم بی وجدان
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۷:۱۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
مردم ندارن لباس نخی بخرن بپوشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
بهرحال خیلی از صنعتها هستند که برای محیط زیست ژیان بار هستند ولی برای اینکه سود زیادی دارند حتی دولتها هم در آن زمینه سرمایه گذاری میکنند صنعت چرم هم اگه به همون چرم گاو و گوسفند و شتر مرغ محدود بشه کار خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
واقعیت گفت موقع خوردن گوشتش از حیوانات چیزی نمی گی در استفاده بهینه یاد پوستش افتادین
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
اکثر اینها سواد و اطلات عمومی ضعیفی دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
الان این بنده خدا رفته تو کار تبلیغات چرم همه مدافع حیوانات شدند
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۵:۵۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
#سلبریتی های بیسواد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
الان شما از میزان تحصیلات این خانم مطلع هستید احترام بد نیست انتقاد هم به جا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
والله یک نمونه از بیسوادی ایشون همین که میگه با پوشیدن لباسهای چرم داره به محیط زیست و حیوانات دفاع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
شما سلبرستی ها میشه فقط به کار خودتون برسید و این همه....تو مساعل دیگه نکنید. مردم از شما ها خیلی بهتر می دونند و مساعل را درک می‌کنند و هیچ احتیاجی به راهنمایی های شما تو مساعل زندگی و معیشت و غیره ندارند.الی برکت ال... شما به حساب سلبریتی ها همون که به فکر معضلات و مشکلات و نگهداری حیوانات که یه گزینه ان به عنوان فرزند داشتن به امور خود و حیوانات زبون بسته رسیدگی می کنید کفایت می کند مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
خودمون بهشون بهاداديم الکي الکي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
چشششششم بزار حقوق 1تومنمو بگیرم میرم 2تومن هم قرض میکنم میگیرم ... خداشفاتون بده ببین چه کسایی پولای چند صد میلیونی میگیرن با دوتا سکانس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
همین خدمتی که به فرهنگمون وحجاب زنامون کردیدبسه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۱۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
آدما چقد ظالمن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
الان شما هیچ وقت چرم استفاده نکردی تازه یاد ظلم به حیوانات افتادین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
واقعا متاسفم براي اين خانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
چرا، این صنعت از قدیم بوده
France
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
بازهم يک سلبريتي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
بعضی ادمای ساده این جماعت را اینقدر پر رو کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
این خانم هم مثل دیگران نظر دادن اما بی احترامی نکردند مثل شما
Iran (Islamic Republic of)
ریحون
۱۴:۴۶ ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
والااین بازیگران جواب دارن براانتقاداتشون ‌