معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت:اقدامات لازم برای مقابله با سیل به سه دسته کار‌های قبل از وقوع سیل، هنگام سیل و بعد از سیل تقسیم می‌شود.

برای مقابله با سیل چه باید کردیوسفی معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر خراسان رضوی  در گفتگو اختصاصی به  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: ذخیره غذا، آب آشامیدنی و تهیه وسایل روشنایی از اقدامات اولیه‌ای است که باید قبل از وقوع سیل کرد.

او تصریح کرد: منازلی که در معرض خطر سیل قرار دارند باید برای جلوگیری از برگشت آب سیل و فاضلاب از طریق مجاری فاضلاب به داخل منازل، دریچه‌های کنترل فاضلاب تعبیه کنند.

معاون جمعیت هلال احمر استان گفت: ساختن خاکریز و مانعی فیزیکی می‌تواند از ورود سیلاب به داخل منزل جلوگیری کند.
یوسفی افزود: اقدامات اساسی‌تر برای مقابله با وقوع سیل جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها است. همچنین در مناطقی که بارش‌های زیاد و احتمال وقوع سیل وجود دارد باید از مصالح مناسب استفاده شود و ساختمان در برابر آب نفوذناپذیر باشد.


کار‌های لازم هنگام وقوع سیل

وی گفت: در هنگام بارندگی و وقوع سیلاب مردم باید اخبار را از طریق رسانه‌ها از جمله رادیو و تلویزیون پیگیری کنند تا در صورت دستور تخلیه منازل اقدامات لازم را اجرا کنند.

معاون جمعیت هلال احمر خراسان رضوی گفت: از نزدیکی در بستر رودخانه‌ها و کانال‌های فاضلاب خودداری کنید. اگر منزل شما در منطقه کم ارتفاعی است در هنگام بارندگی شدید منزل را ترک کنید و به مناطق مرتفع‌تر و دور از بستر رودخانه بروید.

یوسفی افزود: در هنگام ترک منزل برای رفتن به محل‌های امن‌تر جریان آب، برق و گاز را برای جلوگیری از بروز حادثه قطع کنید و اشیای گرانقیمت را به محل‌های بالاتری در منزل ببرید.

او گفت:در منطقة سیل‌زده رانندگی نکنید. اگر سیل اطراف خودرو شما را فراگرفته است، خودرو را رها کنید و به یک منطقة مرتفع بروید در غیر این صورت، جریان سیل شما و خودروتان را خیلی سریع با خود می‌برد.

معاون جمعیت هلال احمر استان افزود: در جریان آب راه نروید، زیرا که ۱۵ سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل شما شود. اگر مجبورید در آب حرکت کنید، از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند. برای اینکه از استحکام زمین جلو پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوبدستی استفاده کنید.

یوسفی گفت: هرگز از درختان در معرض سیل به عنوان محل امن استفاده نکنید و از پل‌های چوبی ست رودخانه‌ها نیز عبور نکنید.


اقدامات بعد از وقوع سیل


معاون جمعیت هلال احمر استان گفت: در مناطقی که سیلاب عقب نشینی کرده است، احتیاط کنید، زیرا استحکام خیابان‌ها و جاده‌ها ممکن است به‌خاطر جریان سیل ضعیف شده باشد که در این صورت ممکن است در اثر وزن خودرو فرو برود. همچنین از خطوط فشار قوی برق دوری کنید.

یوسفی افزود: زمانی به منزل بازگردید که مسئولان وضعیت امن اعلام کردند و بهتر است این بازگشت در روز باشد. اگر مجبور هستید شبانه به منزل برگردید از فانوس و مشعل برای روشن کردن ساختمان استفاده نکنید و قبل از ورود به منزل باید چراغ قوه را روشن کنید.

وی گفت: آب‌های جمع شده در گودال‌ها شرایط مناسبی را برای رشد حشرات به‌خصوص پشه‌ها ایجاد خواهد کرد، بنابراین از توری برای پنجره‌های محل اقامت خود استفاده کنید و پوشاک آستین بلند و چکمه‌های ساق بلند بپوشید.

معاون جمعیت هلال احمر استان گفت: پس از سیل احتمال شیوع بیماری‌های عفونی از جمله عفونت‌های دستگاه گوارشوجود دارد که باید مراقبت‌های لازم بهداشت فردی و عمومی اجرا شود.

یوسفی افزود: هر چیز خیس و مرطوب را تمیز و ضد عفونی کنید، زیرا گل و لای باقی مانده از سیلاب حاوی مواد شیمیایی و فاضلابی است.

وی گفت: از غذا‌های کنسرو شده و آب آشامیدنی بسته بندی استفاده کنید و قبل از استفاده از وسایل برقی کاملا آن‌ها را خشک کنید.

انتهای پیام//م. م
 

آموزش برای مقابله با سیل

برچسب ها: مدیریت بحران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.