به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه کنترل پروژههای برنامههای سال ۹۸ تاکید کرد: با پیگیری انجام شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به هر میزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور میتوانند مواد اولیه و واسطهای بخش تولید وارد کنند.
وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید بگونهای باشد که نه فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: با ۱۵ کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۱۲ میلیارد دلار به عراق صادرات داریم، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها ۳۰۰ میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکاریهای افزایش صادرات به این کشورها را استخراج و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم.
رحمانی با اشاره به ظرفیت استانهای مرزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: ضرورت دارد که استانهای همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم، چنانکه استانهایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان و بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند.
وی با تاکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به صورت یک پکیج دید، به طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال افریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ارمنستان را به دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، از ظرفیتهای بالاقوه برای دست یابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و غیره خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزنهای اقتصادی فعال شوند و در اخر سال نتیجه فعالیت آنها را بررسی و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم گیری کنیم.
وی با اشاره به ۲۲ میلیارد دلار صادرات ایران به کشورها همسایه که تنها ۲ درصد از واردات این کشورها است، گفت: هدفگذاری ما افزایش ۲ برابری این رقم است که دست یافتنی ست، اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاستهای تجاری دارد.
رحمانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازارچههای مرزی، بر ضرورت آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکههای مویرگی در بازارهای هدف تاکید کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.
انتهای پیام/