به مناسبت هفته جوان طرح چکاب سلامت جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال در اراک از امروز ۲۸ فروردین آغاز شده و تا فردا ۲۹ فروردین ادامه دارد.

بادران کارشناس جوانان و نوجوانان مرکز بهداشت شهرستان اراک در گفت گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: به مناسبت هفته جوان طرح چکاب سلامت جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال از امروز ۲۸ فروردین آغاز شده و تا فردا ۲۹ فروردین ادامه دارد. 

بادران ادامه داد: جوانانی که برای شرکت در این طرح به خانه جوان اراک و یا پایگاه فدک در سالن ورزشی شهدای ۵ مرداد مراجعه می‌کنند، قد و وزن آنان اندازه گیری می‌شود و سپس سوالاتی از آنان پرسیده می‌شود.

وی افزود: این سوالات در زمینه تغذیه و رژیم غذایی، روانشناسی، دخانیات، روابط جنسی، بیماری‌هایی که منشا آن خانوادگی است، بوده و فقط نظر مراجعه کننده بررسی شده که البته فرد می‌تواند به بعضی سوالات پاسخ ندهد.

بادران گفت: کارشناس می تواند بیماری ها را از روی جواب های مراجعه کننده تشخیص دهد و سپس با ارجاع به روانشناسان و پزشکان مرکز بهداشت شناسنامه سلامت فرد تهیه شده ، بیماری ها در آن ذکر می شود و سپس مراقبت های غربالگری ارائه می شود.

وی ادامه داد: اگر فردی از محل سکونت خود به هر جای کشور برود و به سیستم سلامت و بهداشت مراجعه کند، با وارد کردن کد ملی، پزشک می تواند خلاصه ای از پرونده سلامت فرد را مشاهده کند، فرد می تواند از سیستم بهداشتی مراقبت دریافت کند و پزشک آن مراقبت ها را ثبت کند و ما مراقبت های انجام شده را از طریق سامانه مشاهده کنیم. نکته قابل توجه این است که این اطلاعات محرمانه است و غیر از پزشک و مدیر ارشد استان شخص دیگری به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت

بادران کارشناس جوانان و نوجوانان مرکز بهداشت شهرستان اراک افزود: مکان های برگزاری این طرح امروز 28 فروردین ساعت 9 تا 12 در خانه جوان اراک واقع در خیابان ملک کوچه شهید موسوی، امروز و فردا عصر ساعت 17 تا 19 در پایگاه فدک سالن ورزشی شهدای 5 مرداد است.

طرح چکاب سلامت جوانان به صورت رایگان در اراک

راه‌اندازی سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) که در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرا می‌شود، تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌شود و تمامی پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی درمانی جمع ‌آوری می شود.

در علوم پزشکی و نظام سلامت غربال گری به یک استراتژی اطلاق می شود که  در جمعیت‌ها به منظور شناسایی یک بیماری در افرادی  که  کاملا سالم یا بدون علامت هستند به کار برده می‌شود. در مواردی این اقدام شامل بررسی افرادی است که هر چند بیمار هستند اما هنوز بیماری در آنها تشخیص داده نشده است. بنا براین غربالگری از یک دیدگاه کاملا منحصر به فرد می باشد چرا که در بسیاری از موارد  در افرادی به کار برده می‌شود که اصولاً به ظاهر علامتی ندارند و از سلامت خوبی برخوردار هستند.

از آنجا که غربالگری به منظور شناسایی بیماری‌ها در جامعه قبل از بروز علایم است لذا  منجر به  مداخله‌های زودرس در درمان  و مدیریت بیماری قبل از آنکه به مراحل پیشرفته‌تر وارد شود می گردد. با این رویکرد می‌توان میزان مرگ و میر و یا میزان رنج حاصل از بیماری‌ها و در بسیاری از موارد به طور کلی از بروز بیماری جلوگیری نمود.

انتهای پیام / م

سامانه یکپارچه بهداشت (سیب)

برچسب ها: چکاپ ، سلامت جوانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.