توفیقی گفت: دانشگاه‌های ما امروز گله‌مند هستند، زیرا سیاست‌ها بی‌ثبات است و اجتماعات علمی شکل نمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جعفر توفیقی رئیس پژوهشگاه صنعت نفت در اجلاس سراسری کارگروه‌های تخصصی که در دانشگاه تربیت مدرس در حال برگزاری است، اظهار کرد: قرار شد تا ما در برخی از نهاد‌ها مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش حضور داشته باشیم و حضور در این مجامع اهمیت بسزایی داشت.

وی ادامه داد: از نظر من دوران شتاب در سیاست گذاری و تصمیم گیری را طی ۴۰ سال گذشته طی کرده‌ایم و شرایط پس از انقلاب باعث شد احساس کنیم دچار عقب ماندگی هستیم و توسعه کمی آموزش عالی نتیجه همین سیاست‌هاست.

توفیقی با اشاره به شرایط مهم و ضروری گفت: هنگامی که در دوران شتاب و تصمیم گیری هستیم تصمیمات گروهی گرفته می‌شود و تقاضایی برای دانش وجود ندارد و از همین رو رشته‌های مناسب با تقاضا شکل نمی‌گیرد.

رشته‌های مهم علمی در کشور شکل نگرفته‌اند

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت افزود: رشته‌های مهمی که سبب ایجاد دانش عمیق در تصمیم گیری می‌شوند در کشور تدریس نمی‌شوند و همین موضوع سبب می‌شود تا دانش عمیق شکل نگیرد و به دنبال آن انجمن علمی ایجاد نمی‌شود.

توفیقی درباره تصمیماتی که در دوران شتاب سیاستگذاری ایجاد می‌شود، بیان کرد: در این دوران شاهد رونق اندیشه و تفکرورزی نخواهیم بود و جلسه علمی برای تدوین نظرات نوین شکل نمی‌گیرد و دچار روزمرگی می‌شویم.

سیاست‌های ما بی ثبات است

وی افزود: دانشگاه‌های ما امروز گله‌مند هستند، زیرا سیاست‌ها بی ثبات است و اجتماعات علمی شکل نمی‌گیرد؛ البته شتاب سیاستگذاری مختص آموزش عالی نیست و در تمام حوزه‌های کشور وجود دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت درباره وضعیت صنعت گفت: میان دانشگاه و صنعت شکاف ایجاد شده است و ما تنها به توسعه کمی صنعت توجه داریم.

توفیقی اظهار کرد: دانشگاه‌های سراسر جهان دارای مدیریت آموزش عالی هستند و علم برنامه ریزی آن‌ها به صورت کامل متحول شده و مدل‌های جدید دانشگاه و صنعت بوجود آمده است.

وی با بیان اینکه دنباله رو دیگر کشور‌ها هستیم، گفت: کشور‌های دیگر پیش قدم شدند و ما دنباله رو آن‌ها هستیم به طور قطع آینده به خلق ایده‌ها توجه دارد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: باید اختیارات خود را به دانشگاه‌ها بدهیم تا آن‌ها استقلال داشته باشند و بتوانند تصمیمات با کیفیتی اتخاد کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار