به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجتالاسلام والمسلمین محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت مهدی (عج) در یادداشتی نوشت: ظهور منجی مسئلهای جهانی است و همه ادیان و مذاهب به نوعی منتظر ظهور یک تسلّی دهنده هستند. بودائیان منتظر «میتریه»؛ هندوها منتظر «کَلْکى، نابودگر پلیدی»؛ زردشتیان منتظر «سوشیانت»؛ یهودیان منتظر «ماشِیح» و مسیحیان منتظر «مسیح» هستند.
بیشتربخوانید: دیدگاه رهبر انقلاب درباره مهدویت
ر جهان اسلام نیز هیچ مذهبی نیست که معتقد به موعود نباشد و همه مذاهب اسلامی در قالبی خاص مهدویت را قبول دارند. چنانکه: 1. دانشمندان شافعی مانند: طلحة الشافعی در «مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول»؛ کنجی شافعی در «البیان فی اخبار صاحب الزمان»؛ ابن کثیر در «النهایة فی الفتن و الملاحم»؛ تفتازانی در «شرح المقاصد»؛ سیوطی در «العرف الوری فی اخبار المهدی» و هیتمی در «القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر» و «الصواعق المحرقه» ذیل آیه دوازدهم؛ 2. دانشمندان حنبلی مانند: امام احمد حنبل در مسند در ضمن 136 حدیث؛ جوزیه در «المنار المنیف»؛ 3. دانشمندان حنفی مانند: ابن جوزی در «تذکرة خواص الامة فی خصائص الائمة»؛ ابن طولون در «الائمة الاشاعة»؛ عبدالوهاب شعرانی در «الیواقیت و الجواهر»؛ قندروزی در «ینابیع المودة»؛ آلوسی در «غایة المواعظ» و 4. دانشمندان مالکی مانند: الصبان در «اسعاف الراغبین» و الکتانی در «نظم المتناثر» در کتب مستقل یا در ضمن کتب روایی و تفسیری به وضوح و به طور گسترده به بحث مهدویت و ظهور منجی پرداختهاند.
امامیه نیز همراه با همه ادیان و فرق عالم، معتقد به ظهور منجی است و مانند بسیاری از اهل سنت معتقد است که منجی عالم بشریت مردی از نسل آخرین پیام آور صلح و راستی است که وعده حاکمیت دین بر پهنه هستی را محقق میدهد چنانکه قرطبی در تفسیر آیه 33 سوره توبه، زمان تحقق این وعده را بنا بر قولی منطبق بر زمان حضرت مهدی (علیهالسلام) دانسته و مینویسد: «و ذاک عند خروج المهدی...و قد تواترت على أن المهدی من عترة رسول الله صلى الله علیه و سلم». (1)
از نکات برجسته درباره موعود اسلام آن است که اولاً: موعود منتظَر از سلاله انبیاء و در امتداد سیر خلافت الهی است: «إنّی جاعل فی الأرضِ خلیفة». ثانیاً: هم اکنون زنده است و در قامت کارگردان هستی بستر فیض و رزق عالم هستی است: «بیمنه رُزق الوری» و ثالثاً: متعلق به قوم و آیین خاصی نیست بلکه بارانی است که بر همگان میبارد و پدری مهربان که مایه آرامش بشریت است چنانکه خود آن حضرت فرمود: «و إنی أمان لأهل الارض کما أن النجوم أمان لأهل السماء؛ من مایه آرامش و امنیت زمینیان هستم، همانگونه که ستارگان آسمان باعث امنیت آسمانیان هستند». (2)
با این بیان، نیمه شعبان عید بشریت است. البته جهان اسلام وظیفه سنگینی در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) به جهانیان دارد. یکایک ما باید همانند آن حضرت، مایه امنیت و آرامش بندگان خدا باشیم. همگان باید مراقب قلم و بیان خویش باشند تا خواسته یا ناخواسته آرامش ملّت و مذهبی را سلب نکنند زیرا تنها کسانی فرزندان حضرت مهدی (سلام الله علیه) محسوب خواهند شد که همچون آن حضرت پدری مهربان برای بشریت باشند و از سخنان آتش افروز که تنها مایه تحکیم سلطنت شیطان است بپرهیزند.
حقیقتاً امروز، چشم دنیا به بیان و قلم اهل اسلام دوخته است زیرا تبلیغات مسموم دشمنان سبب نگرانی سیل مشتقان معارف قرآن و اهل بیت و صحابه بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) در جهان شده است. همه ما باید آتش نفرتی را که اکنون در بخشهایی از جهان اسلام برافروخته شده است با قلم، بیان و مال و جان خود خاموش کنیم. علما و اندیشمندان جهان اسلام برای تحقق جامعه مهدوی باید در خط مقدم صلح و برادری اسلامی باشند و اجازه ندهند که بیخردان تخم نفرت را در میان برادران دینی بگسترانند، زیرا اصلاح جامعه با معجزه صورت نمیگیرد.
مردم باید پیام حق را یاری دهند تا پیروز شود چنانکه صبر و تلاش و عقلانیت خوبان سبب پیروزی انبیای الهی بر بدخواهان شد: «وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ؛ چه بسیار پیامبرانى که خداپرستان فراوانى در کنارشان جنگیدند؛ و در مقابل دشواریهایى که در راه خدا به آنها مىرسید، ضعف نشان ندادند و تن به زبونى و تسلیم ندادند؛ و خدا پایداران را دوست مىدارد». (آل عمران 146) بنابراین، بیایم با تمام وجود حول محور ثقلین برای تحقق جامعه مهدوی که نهایت آمال و آروزی همه خوبان عالم بوده است تلاش کنیم.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/