وضعیت بازار مسکن در حال حاضر چگونه است؟

چشم‌انداز رکودی در بازار مسکن، سرمایه‌ها را طی هفته گذشته به سمت بازار‌های خودرو و بورس روانه کرد که باعث شد برخی فروشندگان مردد نسبت به عرضه واحد‌های خود اقدام کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار مسکن در مقایسه با سه بازار رقیب یعنی بورس، طلا و ارز به قله قیمتی چهار سال اخیر دست یافته و بر این اساس معاملات در فروردین ماه به کمترین میزان خود طی شش سال گذشته رسیده است. آخرین بررسی‌های میدانی از بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد هیجان ایجاد شده از طرف عرضه با واکنش خنثی طرف تقاضا همراه بوده است. محاسبات حاکی از آن است که از چهار سال گذشته تاکنون رشد بازار مسکن ۲۳ درصد بالاتر از طلا و ارز قرار گرفته و به همین دلیل معاملات مسکن در فروردین ماه ۵۱ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش نشان داد. عوامل تورم‌زای مقطعی همچون تحریم سپاه پاسداران نیز تأثیری برای افزایش تقاضا در بازار مسکن ایجاد نکرد. کارشناسان دفاتر املاک پیش بینی می‌کنند رکود معاملاتی برای حداقل ۱۰ تا ۱۲ فصل در بازار مسکن ماندگار خواهد بود.

وضعیت بازار مسکن در حال حاضر چگونه است؟


بیشتربخوانید: قیمت مسکن به ثبات رسیده است؟


از سوی دیگر، ورود نقدینگی به بازار‌های خودرو و سهام در هفته گذشته اوضاع را به ضرر نوسان گیران بازار مسکن تغییر داد. برخی معتقدند در سال جاری، بازار بورس اوضاع بهتری نسبت به طلا، ارز و مسکن تجربه خواهد کرد.

بازار مسکن، ماه گذشته را نیز با شرایط رکود تورمی سپری کرد و این در حالی است که طبق نظر کارشناسان، ظرفیت این بازار برای رشد قیمت پر شده است. طبق آمار وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اسفندماه ۱۳۹۷ به ۱۱ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن ۹۵ درصد رشد یافته است. عده‌ای از فعالان حوزه مسکن معتقدند که اگر خریداران با قیمت‌هایی بالاتر از ارقام فعلی اقدام به خرید کنند در واقع حباب می‌خرند. بازار مسکن در شرایطی رکود تورمی را سپری کرده که قدرت خرید متقاضیان به شدت کاهش یافته و امروز نیز خبر رسید که بانک مرکزی با افزایش تسهیلات تا سقف ۲۸۰ میلیون تومان مخالفت کرد. سقف این وام برای زوجین هم اکنون ۱۶۰ میلیون تومان است. البته عده‌ای از کارشناسان و همچنین وزیر راه و شهرسازی معتقدند که بالا بردن رقم تسهیلات اثرات تورمی در بازار مسکن ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، رصد شرایط فعلی بازار مسکن گویای دو ویژگی کاهش قدرت خرید و افت شدید معاملات است. طبق آمار اتحادیه املاک در ۲۰ روز ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۸ خرید و فروش ملک در تهران نسبت به زمان مشابه سال قبل معادل ۵۱ درصد کاهش یافته است؛ زیرا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که سال گذشته حضور چشمگیری در بازار داشتند هم اکنون به ندرت دیده می‌شوند. اندک خریدارانی هم که حضور دارند، متقاضیان مصرفی هستند که از رشد مجدد قیمت‌ها نگرانند.

اوضاع فعلی حاکی از آن است که هر دو سوی عرضه و تقاضا با احتیاط اقدام به انعقاد قرارداد می‌کنند. برخی از فروشندگان معتقدند که قیمت‌ها در آینده بالاتر خواهد رفت، اما سازندگان حرفه‌ای می‌گویند که هرکس در شرایط فعلی اقدام به فروش کند سود خواهد کرد. محاسبات نیز حاکی از آن است که از سال ۱۳۹۴ تاکنون رشد بازار مسکن به ۱۸۳ درصد رسیده و ۲۳ درصد بالاتر از سکه و ارز قرار گرفته است. همین موضوع، چشم‌انداز تورم مجدد در بازار مسکن را دور از ذهن کرده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

فروکش هیجان بازار مسکن

برچسب ها: بازار مسکن ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ مرداد ۱۳۹۸
نخرید
United States of America
نعمتی
۱۶:۳۸ ۱۱ تير ۱۳۹۸
قیمت کنونی مسکن باید شکسته بشه ودست دلال ها کوتاه بشه از طریق تصویب قانون بایستی دولت ساز و کاری فراهم کنه
Iran (Islamic Republic of)
رضافیروزی
۰۶:۰۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خواهشا نخرید
Iraq
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید برای خانه های خالی مالیات قابل توجه وضع کنند و هر کسی نتونه بیشتر از یک خانه داشته باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
آره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
آلا برکت الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنها راه حل مشکلات موجود بالا بردن قدرت خرید مردمه چون ن میشه قیمت ها رو پایین آورد و ن میشه جلوی التهاب بازار رو گرفت. با بالا رفتن قدرت خرید چرخ اقتصاد خواهد چرخید. بجز این راه حل مطمئن باشید شعار رونق تولید به جایی نخواهد رسید چراکه مردم قدرت خرید کالای ایرانی را هم ندارند. و بدون فروش، تولید معنایی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
سناتور
۲۲:۴۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من که تا یاد دارم توی این مملکت از گرونی می نالیدیم و فریادرسی نبود و توی این ابرتورم اخیر که دیگه کمر خم کردیم، یه عده محدود ،دارن روز به روز پولدارتر میشن و قشر متوسط به پایین، روز به روز بدبخت تر. دیگه خرید خونه و ماشین شده آرزوی دست نیافتنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا من از پرسه زدن از این بنگاه به اون بنگاه خسته شدم از بس همه با هم لحظه ای روی ملک قیمت نجومی میزارن . من فکر میکنم میخوان بازار را مثل پارسال تورمی کنند تا اینکه مردم بترسن و برن ازشون بخرن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
بازار بی صاحاب مسکن!!!
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۹:۰۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلخواه شده.هرکسی هر قیمتی که دوس داره میزاره رو ملک نظارتم که طبق معمول وجود نداره..یه آپارتمان شرکت ساز تو منطقه ما زمستون متری ۲۷۰۰ بود الان میگن متری ۴۵۰۰!!!
Iran (Islamic Republic of)
زبل خان
۰۲:۰۴ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
ازماست که بر ماست مقصر خود مردمی هستن میرن میخرن برا معامله و ضررشبرا اقشار کم درآمد هست که آرزوی خانه دار شدن رو به دلشون میزارنو قیمت ها نباید دست مردمیا صاحب ملک باشه کارشناسان چندسازمان ثبت اسناد واملاک و مسکن وشهرسازی و شهرداری باید حق قیمت گذاری رو داشته باشن اونم سالانه درصد ناچیزی بره بالا که شاهد این وضعیت مسکن نباشیم فقط این راه حلش هست نه هرکسی یه قیمت بزاره یه ملکی رو میخره 10روز یا 20روز بعد یه درصد بالایی میزاره روش و الکی قیمت رو میبره بالا یسری هام هستن که متاسفانه میخرن و حرف زیاده ولی .....
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۸:۱۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام می دانم می توانند ولی نمی خواهند خدا پدرتان بیامرزد زمین که از خارج نمی اید بسیاری از شهرها دورتا دورشان زمین است اما بخاطر جیب خودشان نمی دهند اگر یک سری به شهر فسا بزنید بیشتر متوجه می شوید مسئولین امدند زمین فروختند به مردم برای باغ جالب است اما این باغ ها با تانکر ابیاری می شود در حالی که مردم در رنج وسختی بی مسکنی به سر می برند مردم دیگر اروزی خانه را مردم به گور ببرند . به مسئولین بگوید یک سری هم به شهرها بزنند اگر از خدا می ترسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال های مشاورین املاک که بیشتر ازسایت های دیوار وشیپور باعث گرونی شدند .حتی بعضی این سایت ها باعث می شود که فروشنده وخریدار مستقیما باهم معامله کنند ولی عده ای دائم به سایت دیوار وشیپور حمله می کنند که بازاردلالی کساد نشه!!!
اگر قانونی تصویب شود که هر کس مجاز نباشد به دایرکردن مشاور املاک اقدام نماید وبر حوزه کاری آنها نظارت شود قطعا اینچنین بازار آشفته نداریم.
درحال حاضر دلالی بدون هیچ سرمایه ای بیشترین درآمد رو دارد واین هم به دلیل بی مسولیتی ونظارت مربوطه هست که فقط برا منافع شخصی سکوت می کنند.
به فرموده امام( ره) مجلس در راس امور است.ولی بعضی معنی این جمله را متوجه نشدند.!!!
نمایندگان قدیم ومسئولین گذشته ازجمله دکتر رجایی و... سینه خودشون سپرکردند تا آسیبی به مردم وارد نشود.اما الان برعکس نماینده ها واکثرمسولین پولهای بیت المال روسپر می کنند که جان خودشون حفظ کنند.خدمت به کشور ومردم لیاقت می خواهد.
امید ملت دروهله اول خداوند کریم وبعد هم حضرت مهدی (عج) هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا دولت فکری برای خونه های خالی نمیکند، این هم یجور احتکاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال بازیه بازار مسکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما برید ببینید تو مسکن مهر چقدر خانه خریدن و گذاشتن خالی بمونه اگر این احتکار نیست چیه باید یه قانون بابت احتکار بیاد و جرم تلقی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
همه گرونی ها تقصیر دلالهای سایت دیوار و شیپوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
رو به افزایش سرسام اور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا همه دلالاهارو نابود کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
الهی آمین!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دولت اگه از خونه های خالی مالیات های مناسب بگیره دیگه کسی خونه اضافی نمیخره و ظلم به مستاجر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نخريد ...... تا ارزان شود.
Canada
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ما که دیگه تو عمرمون نمیتونیم خونه بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیلی بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمی‌دونم چرا دولت هر جا که دلالان هجوم میارن با قدرت جلوشون نمیگیره دلالان مثل همین ملخها هستند که به ایران حمله کردن افتند اگر جلوشون نگیریم نابود میکنن کشور رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک کارگر چند سال باید کار کند تا بتواند خانه بخرد زندگی‌ها داره زیر بار هزینه زندگی مخصوصا مسکن داره از هم میپاچه وامها زندگی مردم رو نابود کرد مسکن غذا نیست که بگیم نمی‌خوریم چیزیه که ناموسمونو باید توش نگهداری کنیم آیا تو کشوری که منابع تأمین مسکن از خودمان است و میشود جلوی فشار تحریم رو از طریق واگذاری مسکن ارزان به مردم گرفت و هم میشود از طریق تولید مسکن رونق به بخش مسکن داد خیلی از بخشهایی که الان به بخش مسکن مربوطه میشود فعال کردنمی‌دونم چرا کسی بفکر مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
خود مردم باید بفکر خودشون باشند که نیستند دلالهایی که مردم ازشون مینالند یا احتکار کنندگان همه ایرانی هستند و جزیی از مردم که فقط بفکر خودشون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
خیر اینها از ما بهترون هستند