عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کیست هیداتیک ریه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی است که از طریق انگل فضولات سگ آلوده به انسان منتقل می‌شود.

کیست هیداتیک، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریویبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر رضا باقری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این انگل بیشتر در محصولات صیفی و سبزی وجود دارد لذا بهتر است در رستوران‌ها و غذاخوری‌های بین راهی از مصرف سالاد و سبزی پرهیز شود و افراد بصورت بهداشتی و اصولی سبزی را در منزل بشویند و استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این انگل امکان دارد در کوچه و خیابان حین راه رفتن، به کف کفش بچسبد بنابراین از دست زدن به کف کفش و آوردن کفش به داخل اتاق‌ها خودداری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به علائم وجود این کیست در ریه، گفت: علائم اولیه این کیست گاهی تا پاره شدن کیست خود را نشان نمی‌دهد، گاهی افراد با یک یا دو سرفه احساس بالا آمدن مایع شور و تکه‌های پنیری در دهان خود می‌کنند که این نشان از پاره شدن کیست است خلط خونی و عفونت از نشانه‌های پاره شدن کیست به شمار می‌رود.

باقری افزود: گاهی به دلیل بزرگ بودن بیش از حد کیست، درد قفسه سینه وجود دارد در هر حال درمان بصورت جراحی و استفاده دارو شش ماه پس از جراحی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر مواقع این کیست تهاجمی است و به سایر ارگان‌های بدن مانند کبد و شکم ورود پیدا می‌کند، تصریح کرد: این کیست از طریق فرد به فرد و دست دادن، روبوسی انتقال پیدا نمی‌کند.

انتهای پیام // ف. ک


کیست هیداتیک، بیماری شایع ریوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.