گروههای مختلف عراقی با محکوم کردن حمله بالگردهای ائتلاف آمریکایی علیه مواضع پلیس فدرال عراق تاکید کردند که آمریکا درباره ماموریت نیروهایش در این کشور دروغ می‌گوید.

گروه‌های عراقی: آمریکا درباره ماموریت نیروهایش دروغ می‌گویدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، گروه‌های مختلف عراقی با محکوم کردن حمله بالگرد‌های ائتلاف آمریکایی علیه مواضع پلیس فدرال، تاکید کردند که آمریکا درباره ماموریت نیروهایش در این کشور دروغ می‌گوید.

در پی فاش شدن حمله بالگرد‌های جنگی ائتلاف مدعی مبارزه با تروریسم در عراق به سرکردگی آمریکا به مواضع نیرو‌های عراقی در منطقه الریاض شهرستان الحویجه در استان کرکوک عراق و کشته شدن یک نیروی پلیس فدرال و زخمی شدن دو تن دیگر در این کشور، گروه‌های مختلف عراقی به این امر واکنش نشان دادند.

هر چند ائتلاف آمریکایی همچون همیشه علت حمله به نیرو‌های عراقی را شلیک اشتباه عنوان کرده است، اما ستاد عملیات مشترک عراق ساعاتی پیش در بیانیه‌ای با تایید این خبر اعلام کرده بود که یک کمیته تحقق تشکیل داده است تا جزییات حادثه مشخص شود.

گروه مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن شدید این حمله، آن را نشانه تجاوز به حاکمیت ملی عراق دانسته و گفته است: ماهیت واقعی ماموریت نیرو‌های آمریکایی سوالی است که باید به آن پاسخ داد. نیرو‌های آمریکایی در عراق بر اساس تشخیص خود اقدام می‌کنند و نیازی به هماهنگی با دستگاه‌های ذیربط عراقی نمی‌بینند و این امر ناقض حاکمیت ملی عراق است.

بیانیه افزود: این حمله ثابت می‌کند که نیرو‌های آمریکا آنطور که واشنگتن ادعا می‌کند مستشاری و فنی نیستند بلکه نیرو‌های رزمی هستند.

عصائب اهل الحق خواستار مداخله پارلمان و دولت برای تعیین تکلیف نیرو‌های آمریکایی و ماموریت‌های آن‌ها در خاک عراق شده است.

فالح الخزئلی نماینده پارلمان عراق از فراکسیون سازندگی نیز در توییتی بر ضرورت جلوگیری از رفتار‌های اهانت آمیز آمریکایی‌ها در عراق و خروج آن‌ها و سایر نیرو‌های خارجی از جمله ترکیه از خاک عراق تاکید کرده است.

فاضل الفتلاوی عضو ائتلاف الفتح نیز خواستار برگزاری نشست اضطراری پارلمان برای بررسی حمله نیرو‌های ائتلاف آمریکایی به پلیس عراق شد و گفت: نیرو‌های خارجی باید هر چه سریعتر از این کشور بیرون بروند.

وی گفت: آمریکایی‌ها به شکل برنامه ریزی شده و هدفمند نیرو‌های مسلح عراق را هدف حملات خود قرار می‌دهند و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عرق باید موضع قاطعی در این خصوص اتخاذ کند.

گروه مقاومت اسلامی جنبش نجبا نیز مسئولیت عدم اقدام سریع در تصویب قانونی برای بیرون راندن نیرو‌های خارجی از خاک عراق را متوجه پارلمان این کشور دانست و اقدام اخیر نیرو‌های آمریکایی به مواضع پلیس فدرال عراق را محکوم کرد.

این گروه در بیانیه خود آورده است: آمریکا شیطان بزرگ است و هر روز بیشتر ثابت می‌کند که ناقض حاکمیت ملی عراق است، امری که ثابت می‌کند بر خلاف ادعای واشنگتن که نیروهایش فقط مستشاری، امنیتی و فنی است، نیت‌های سوء و ابهام در تعداد آن‌ها و ماموریت آن‌ها وجود دارد.

محمد شیاع السودانی وزیر سابق صنایع و معادن عراق نیز در توییتی تاکید کرد که حادثه اخیر این فرضیه که ماموریت نیرو‌های آمریکایی در عراق (آنگونه که واشنگتن و بغداد می‌گویند) آموزشی و مستشاری نیست و پارلمان در برابر استفاده از اختیارات خود برای حفاظت از حاکمیت ملی در همه بخش‌های خاک عراق دارد.

در همین حال ائتلاف مدعی مبارزه با داعش روز پنجشنبه در گزارشی اذعان کرد که طی عملیات‌های خود در عراق و سوریه تاکنون از روی اشتباه دست کم ۱۲۷ غیرنظامی را در عملیات‌های ضد داعش به قتل رسانده است.

منابع موثق عراقی و سوری تاکنون سند و ویدئو‌های متعددی منتشر کرده اند که نیرو‌های ائتلاف را در حال کمک رسانی تدارکاتی یا تسلیحاتی به تروریست‌های داعش و یا جابجایی تاکتیکی آنان و نجاتشان از صحنه درگیری با نیرو‌های دولتی نشان می‌دهد.

بسیاری از شخصیت ها، احزاب و نمایندگان پارلمان ماههاست با اشاره به گذشت نزدیک به دو سال از اعلام پایان نظامی داعش، خواستار اتمام کار ائتلاف بویژه نیرو‌های چند هزار نفره رزمی آمریکا در خاک کشورشان هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار