جلالی گفت: نگاه اقتصادی کشورمان دریا محور نیست و حتی گاهی روند اقتصادی دریا‌ها با منابع مناطق خشکی برنامه ریزی می‌شود.

نگاه اقتصادی کشور باید دریا محور شود/تفهیم نام خلیج فارس با منطق و اسناد بین المللیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید جلالی، مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در نشست تخصصی خلیج فارس که در سازمان نقشه برداری برگزار شد اظهار کرد: از دیرباز ایرانیان ساکن خلیج فارس، زندگی خود را با دریا مطابقت می‌دادند و هیچگاه با مسایل بزرگی نظیر نام رسمی خلیج فارس، شعارگونه رفتار نکرده اند.

وی افزود: انتظار داریم سواحل مکران به جایگاه جمعیت و قلب تپنده اقتصادی ایران تبدیل شود، اما متاسفانه خبری از تمرکز جمعیتی نیست.

جلالی گفت: در اغلب مواقع برنامه ریزی‌های اقتصادی از خشکی به دریاست یعنی نگاه اقتصادی دریا محور نداریم. حتی  روند اقتصادی دریا‌ها هم با منابع مناطق خشکی برنامه ریزی می‌شود.

مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: این امر سبب می‌شود که مسافرانی که به پهنه دریایی کشورمان وارد می‌شوند تجربه‌های اقتصاد دریا محور ما را جدی نگیرند و تداوم این شرایط عملا اقتصاد دریا محور را به زوال و انکار دچار می کند.


بیشتر بخوانید: خلیج فارس را با ابعاد گسترده‌تر معرفی خواهیم کرد/ انتشار چارت‌های بین المللی خلیج فارس توسط ایران نوعی حفظ مالکیت است

وی ادامه داد: مدیریت چند نقطه از نقاط دریایی از جمله هرمزگان و بوشهر را به استان‌های دور از دریا منتقل کرده ایم که معتقدم باید استقلال اقتصادی به خود نقاط مذکور داده شود. تمدن خلیج فارس نشان می دهد که در برهه ای از زمان ایران یک هزار و ۲۰۰ کشتی را برای تجارت جهانی با تجربه بین المللی بدور از احساسات مدیریت کرده است.

جلالی با اشاره به اینکه سکونت گاه ایرانیان در خلیج فارس از عصر هخامنشیان تاکنون وجود داشته است و قرارگیری آن منطقه در تقسیمات کشوری وزارت کشور بسیار حائز اهمیت بوده است، بیان کرد:  این تمدن به گونه ای است که در کشتی­‌های قدیم غرق شده در خلیج فارس، سکه­‌های پارسی کشف شده است؛ بنابراین بسیاری از دلایل و اسناد تاریخی؛ هویت "نام خلیج فارس" را نشان می­ دهد.

انتهای پیام/

ایران ظرفیت مدیریت بالایی در اقتصاد دریا محور دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار