هجوم ملخ‌ها به ایران می‌تواند آسیبی برای امنیت غذایی، اقتصادی و سیاسی کشور باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هجوم ملخ‌ها می‌تواند برای وارد کردن آسیب به امنیت غذایی، اقتصادی و سیاسی کشور باشد، گفت: با توجه به دلایلی که وجود دارد این احتمال نیز وجود دارد که هجوم ملخ‌های صحرایی به بخش‌هایی از کشور، حمله‌ای حساب شده از طرف کشور‌های خارجی و بیوتروریسم باشد.

وی بیان کرد: بیوتروریسم شامل انتشار عمدی عوامل بیولوژیکی است و این عوامل شامل باکتری، ویروس و هر نوع حشره زیانباری است که این روش اغلب در جنگ‌ها به کار می‌رود و برای آسیب وارد کردن به امنیت غذایی، اقتصادی و سیاست کشور‌های دیگر انجام می‌شود.

اکبری افزود: در زمان گسترش آنفلوانزای مرغی براساس تحقیقات انجام شده این موضوع بیوتروریسم بوده و آفت خارج از مرز با ورود به ایران تلفات سنگینی را رقم زد که در مورد هجوم ملخ‌ها نیز احتمال بیوتروریسم با توجه به دشمنی‌هایی که برخی کشور‌های همسایه با ایران دارند وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی منشاء ورود این ملخ‌ها را از یک کشور عربی دانست و افزود: ملخ توانایی پرواز تا ۲۰۰ کیلومتر را دارد، اما فاصله ایران تا کشور عربی بسیار بیشتر از این مسافت است و این احتمال وجود دارد که این ملخ‌ها از مسیر دریا و با استفاده از کشتی به نزدیکی مرز‌های ایران انتقال یافته است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ملخ‌های مهاجم از سمت صحرای خارجی وارد کشور شده‌اند و به دلیل  تخم ریزی سریع، سرعت بالایی برای تخریب کامل مزارع جنوب کشور وجود دارد و نیاز است که اعتبار لازم برای مبارزه با این حشرات مهاجر اختصاص یابد.

اکبری اضافه کرد: براساس پیگیری‌هایی که انجام شد موضوع حمله ملخ‌های دریایی به بخش‌هایی از کشور تاکنون مدیریت شده که  میزان خسارت کمتر بوده است.

وی با اشاره به خسارت ناشی از هجوم ملخ‌ها به بخش‌هایی از کشور اظهار کرد: این خسارت هنوز در کشور جمع بندی نهایی نشده  و نتایج آن به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ، محیط زیست و مجلس شورای اسلامی ارائه نشده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر مزارع خسارت دیده بیمه باشد خسارت آن‌ها در آینده پرداخت می‌شود و اگر بیمه نباشد مشکلاتی وجود دارد که تصمیم گیری در خصوص نحوه پرداخت خسارت ناشی از هجوم ملخ‌ها به کشاورزان باید از سوی دستگاه‌های متولی در استان‌ها جمع بندی و به تفکیک اعلام شود.

انتهای پیام/ت

هجوم ملخ‌ها آسیبی جدی برای امنیت غذایی و اقتصاد کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۱:۱۸ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
عااااااااالی
آخرین اخبار