رئیس کانون وکلای استان یزد گفت: وکیل باید قدرت و استقلال داشته باشد تا بتوانند با شجاعت، از حقوق مردم دفاع کند.     

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، محمدحسین جعفری رئیس سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران در مراسم افتتاحیه سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ضمن خیر مقدم به مسئولان و مهمانان حاضر، یاد و خاطره استاد وکیل بهمن کشاورز رئیس پیشین اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران را گرامی داشت و اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش در شهر جهانی یزد دستاورد‌ها و نتایج خوبی را برای جامعه وکلالت و مردم در بر داشته باشد.

وی افزود: کانون وکلا قدیمی‌ترین و بزرگترین نهاد مدنی کشور است که نقش بی بدیلی در دادرسی عادلانه دارد و بدون شک دادرسی عادلانه، رکن اصلی آن وکیل است و وکلا قشر مرجع هستند که همه اقشار و زخم خوردگان زندگی ناتمام اجتماعی مثل بزهکاران؛ بزه دیدگان؛ مال باختگان؛ فریبکاران تا زخم خوردگان بازی‌های سیاسی و. از وکلا خدمات حقوقی می‌گیرند.

رئیس سی و دومین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با اشاره به سخنان مرحوم بهمن کشاورز در خصوص اینکه وکلا از کلاهبرداری؛ قتل؛ خیانت در امانت و سایر جرائم دفاع نمی‌کنند، اظهار داشت: رسالت وکلا دفاع از متهم در چارچوب قانون است و وکلا نباید انگ بخورند.

 جعفری با اشاره به ضرورت حمایت بیشتر از کانون‌های وکلا گفت: کانون‌های وکلا یک نهاد خودگردان هستند و ظرفیت‌های بسیاری دارند، وکلا همواره پیشتیبان مردم بوده و طبیب درد‌های حقوقی و اجتماعی آن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه کانون وکلای یزد از سال ۱۳۹۵ با انتزاع از کانون وکلای مرکز؛ فعالیت خود را در بافت تاریخی و فرهنگی شروع کرده است، افزود: برای اولین بار در کشور کلینیک حقوق شهروندی را در کانون وکلای یزد راه اندازی کردیم و همچنین توانستیم اولین مرکز تخصصی حقوق کودک را دایر کنیم و در این زمینه پیشتاز باشیم.

 شرکت۸۰ هزار نفر در آزمون وکالت در سال ۹۷ 

رئیس کانون وکلای استان یزد با ذکر اینکه دادگستری و کانون‌ها بدلیل محدودیت فضا و.ظرفیت پذیرش و آموزش تعداد زیاد کاراموز را ندارند اظهار داشت که بنا به ادعای عده ایی از اعضای کمپین حذف ظرفیت؛ ۶۰۰ هزار فارغ التحصیل حقوق بیکار داریم با رد این ادعا ادامه داد: با استعلام از سازمان سنجش آموزش کشور محرز می‌گردد در سال ۹۷ حدود ۸۰ هزار نفر در آزمون وکالت شرکت کردند که با این وصف و ادعا می توان گفت حدود ١٤ درصد از فارغ التحصیلان مذکور تمایل به این حرفه داشته اند؟ در ضمن تعدادی از شرکنندگان در ازمون کاراموزی وکالت؛ شاغل و و از جمله کارکنان ادارات و موسسات خصوصی هستند.

وی با نقل قولی از شادروان دکتر ناصر کاتوزیان اظهار داشت: متاسفانه در مسائل اجتماعی گاهی ناچاریم بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم باید دید مشکل بیکاری برای کشور سنگین‌تر است یا مشکل عامیانی که به دادگستری بپردازند؟! قطعا مشکل ثانوی ضررش بیشتر است زیرا کسانی که شغل ندارند می‌توانند به مشاغل دیگر بپردازند ولی ورود کسانی که صلاحیت علمی ندارند در این حرفه حساس خطرات جبران ناپذیری برای جامعه دارد.

وی با بیان اینکه ایا وکالت حرفه ایی است که باید در خدمت احیا و دفاع از حیثیت جان و مال و حقوق مسلمانان و مردم باشد یا بالعکس جان؛ مال؛ حیثیت و حقوق مردم باید ابزاری باشد در خدمت ایجاد اشتغال؟! اظهار داشت وکیل باید قدرت داشته باشد، و با طرح این پرسش که ایا می توان با دست لرزان و پای لنگان با اقتدار از حقوق مردم دفاع نمود؟! از قانونگذار تقاضا نمود ابزار دفاع قاطع و صریح را برای وکلا تقویت نمایند.

رئیس کنون وکلای دادگستری استان یزد خاطر نشان کرد: برای بالا بردن اعتماد و دلگرمی مردم که مورد تاکید مقام معظم رهبری در حکم انتصاب ریاست محترم قوه قضاییه بود؛ باید کیفیت کار مراکز اموزشی حقوق و ازمون‌ها را بالا برد و با توجه به عدم فرهنگ سازی مراجعه به وکلا و اینکه تعداد زیادی از وکلا بیکار می‌باشند؛ تبدیل لیسانس بیکار به وکیل بیکار را برای امنیت حقوقی مردم خطرناک‌تر دانست که باید در این جریان نیز برنامه ریزی شود تا افراد لایق و عالم و دارای صلاحیت علمی و اخلاقی وارد عرصه وکالت شوند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار