دهقان گفت: مذاکره با شرکت اویک برای توسعه فاز دوم میدان آذر و رسیدن به تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه در دستور کار است.

مذاکره با اویک برای توسعه فاز دوم میدان آذر / پیمانکار خارجی به تعهد خود در میدان آزادگان جنوبی عمل نکردبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تورج دهقان، مدیرعامل شرکت متن در حاشیه سومین روز از بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت گاز و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت متن، مجری توسعه میدان‌های نفتی است و مسئولیت امضای قرارداد با شرکت ملی نفت ایران است، تا آنجا که مطلعم مذاکره با شرکت‌های چینی سی ان پی سی و سینوپک در حال انجام است.

وی ادامه داد: منتظریم توسعه فاز دوم میدان‌های غرب کارون را با ابلاغ شرکت ملی نفت ایران شروع کنیم.


بیشتر بخوانید: صنعت پتروشیمی تحریم پذیر نیست/افزایش ۴۶ درصدی درآمد‌های ارزی تا سال ۱۴۰۰ 


مدیرعامل شرکت متن میزان مرطوبیت هورالعظیم را طی ۲ سال اخیر حدود ۷۰ درصد مطرح کرد و گفت: سیاست وزارت نفت و آقای زنگنه حفاظت و حراست از تالاب هورالعظیم است و بار‌ها گفته‌ام ارزش هورالعظیم کمتر از منابع زیرزمینی نیست.

دهقان بیان کر: توسعه در میادین مشترک و شتاب‌بخشی در توسعه آن اولویت کشور است و موظف به توسعه در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: سیاست وزارت نفت یکپارچه‌سازی میادین مشترک یاران شمالی و جنوبی است و توسعه آن به روش بیع متقابل یا مدل جدید قرارداد‌های نفتی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: مذاکره با شرکت اویک برای توسعه فاز دوم میدان آذر و رسیدن به تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و این شرکت پتانسیل توسعه این میدان را با توجه به سابقه اش دارد. میدان آزادگان جنوبی بزرگترین میدان غرب کارون است که متاسفانه پیمانکار خارجی آن به تعهد خود در این میدان عمل نکرد و توسعه آن به پیمانکاران داخلی سپرده شد.

وی تصریح کرد: پیمانکاران داخلی در کمتر از سه سال با حفاری ۱۰۰ حلقه چاه، تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی را به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه برسانند.

دهقان بیان کرد: هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید از میدان‌های غرب کارون به ما ابلاغ نشده است و توسعه میدان‌های مشترک با شتاب ادامه پیدا خواهد کرد.

وی گفت: علاوه بر توسعه غرب کارون بحث توسعه آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران، سپهر، جفیر، پایدار، آبان و چشمه خوش که قرارداد آن منعقد و به شرکت متن ابلاغ شده در دست بررسی است.

نیروگاه برق غرب کارون امسال راه اندازی می‌شود

دهقان با بیان اینکه نیروگاه برق غرب کارون امسال راه اندازی می‌شود، افزود: با راه اندازی این نیروگاه برای اولین بار از برق برای فعالیت‌های جاری استفاده خواهیم کرد، همچنین در بحث مخازن و ذخیره سازی امسال شاهد بهره برداری برخی از مخازن استراتژیک و راهبردی خود خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت یادآوری کرد: عملیات اجرایی طرح عظیم انتقال نفت خام غرب کارون از گوره به جاسک در شرق بندر هرمز با ارزش چند میلیارد دلاری امسال آغاز می‌شود.

وی میزان تولید در میادین غرب کارون را در برنامه سال گذشته  ۳۵۰ هزار بشکه اعلام کرد و گفت: پارسال توانستیم به تولید ۳۴۰ هزار بشکه در  میادین غرب کارون دست پیدا کنیم در سیل اخبر به علت آبگرفتگی و مسائل زیست محیطی مجبور شدیم بخشی از تولید را کاهش دهیم که بعد از فرو نشستن آب مجدد میزان افت تولید را جبران خواهیم کرد.

تولید در میدان نفتی آذر  به ۵۵ تا ۶۰ هزار بشکه افزایش می یابد

دهقان بیان کرد: امسال علاوه بر غرب کارون توسعه میدان نفتی آذر را در دست اجرا داریم، هم اکنون میزان تولید از این میدان ۲۵ تا ۳۰ هزار بشکه است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده امسال با افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای میزان تولید را در این میدان به ۵۵ تا ۶۰ هزار بشکه خواهیم رساند، در غرب کارون نیز امسال طبق برنامه ریزی‌ها شاهد افزایش ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به بومی سازی لوله‌ها و پمپ‌های موردنیاز صنعت نفت با انتقال فناوری از شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: امسال پیشرفت قابل توجهی را در طرح ملی انتقال نفت خام غرب کارون از گوره به جاسک شاهد خواهیم بود.

ناآشنا با تحریم‌ها نیستیم / تأمین مالی طرح‌های اولویت‌دار از صندوق توسعه ملی

وی با اشاره به بازگشت مجدد تحریم‌ها، گفت: شاید شاهد افزایش تنش‌ها در این دوره از تحریم‌ها باشیم، اما با واژه و شرایط جدیدی رو به رو نخواهیم بود، عملکرد سال‌های گذشته نشان داده که توانسته‌ایم تا حد زیادی بر تنگنا‌ها فائق آییم.

دهقان ادامه داد: طرح‌های ما جزء طرح‌های اولویت‌دار کشور هستند و عمدتا شامل میادین مشترک و پروژه‌های استراتژیک هستند که منابع مالی موردنیاز آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد، البته با توجه به محدودیت‌ها تأمین اعتبار از مسیر‌های دیگر را مسدود نکرده‌ایم و به دنبال راهکاری برای تأمین اعتبار کم هزینه هستیم.

انتهای پیام/

تولید نفت از میدان آزادگان جنوبی بدست متخصصان ایرانی به روزانه ۱۰۰ هزار بشکه رسید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار