اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب درباره آخرین برنامه ها برای قیمت کاغذ صحبت کرد.

بازدید معاون اول رئیس جمهور از نمایشگاه کتاببه گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،اسحاق جهانگیری با همراهی سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه (۱۴ اردیبهشت) از سالن ۲۱ نمایشگاه، بازدید خود را آغاز کرد.

 جهانگیری در حاشیه  بازدید از غرفه‌های نشر آثار امام خمینی (ره)، سخن، چشمه، ثالث و سایر غرفه‌های نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کتاب یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی است که همواره مورد توجه حکومت ها و مردم بوده است؛ وقتی به رونق اندیشه‌ای فکر می کنیم باید به رونق کتاب فکر کنیم. امیدوار هستیم در نظامی که به اسلامی متکی است که معجزه‌اش کتاب است، برای  ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی پیش برویم.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب فقط برای فروش کتاب نیست، بلکه محلی است برای ترویج کتاب خوانی؛ خوشبختانه جناب آقای وزیر اعلام کردند امسال بازدید مردم خصوصا نسل جوان بسیار قابل توجه بوده است.

جهانگیری گفت: حمایت از کتاب یکی از سیاست‌های اصلی بعد از انقلاب بوده و از سیاست های اصلی این دولت نیز محسوب می شود، از این منظر که نباید جامعه ما احساس کند مولف و صاحب اندیشه‌ای گوشه‌نشین شده است. باید سیاستی اتخاذ کنیم که تمام کسانی که در حوزه کتاب هستند به فعالیت خود ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه‌ها در شرایط سخت اقتصادی، مشکلاتی است که برای بنگاه های اقتصادی پیش می آید، در این میان بخش فرهنگ شاید مقداری از سایر بخش ها ضعیف تر باشد. دولت اصرار دارد که حتما وضعیت اقتصادی را حل کند که مهم ترین مشکلی که دولت در سال گذشته برای حل‌ آن تلاش کرد و مقام معظم رهبری هم به آن اخیرا اشاره کردند، مسئله کاغذ است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه «از سیاست‌های دولت، تهیه کاغذ مشابه کالاهای اساسی است» گفت: ما چندین قلم را سال گذشته به عنوان کالای اساسی در نظر گرفتیم که در هر شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم؛ چون آحاد جامعه به آن نیاز دارند، در بین آن‌ها کاغذ هم است. کمترین نرخ ارز را سال گذشته به کاغذ اختصاص دادیم. در این میان عده ای ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده، کاغذ وارد کرده و در آن شبکه ای که وزارت ارشاد در نظر داشت را توزیع نکردند.

وی با بیان اینکه این مورد تا آخر پیگیری خواهد شد و برخورد می شود،گفت: این سیاست را در سال‌ جاری پیگیری می کنیم. در سال ۹۸ محدودیت های‌ما بیشتر شده تا ارز کاغذ تامین شود، وزارت صنعت باید وقت بگذارند مدیران مناسبی را منصوب کند تا کارخانه های تولید کاغذ در کشور از همه ظرفیتهایشان استفاده کنند و هم ارز مورد نیاز کاغذ تامین شود.

جهانگیری در همین راستا تشریح کرد: ما در کالاهای اساسی در سال جاری دو سیاست را دنبال می کنیم؛ یکی آنکه آن بخش از کالاهای اساسی که بخش عمده آن در داخل کشور تامین می شود و فقط بخش کمی از آن از بیرون می آید را از ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی ببریم و مابه تفاوت آن به کسانی که استفاده کننده هستند، پرداخت شود.

وی ادامه داد: البته این مورد در بخش کاغذ نیازمند این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه مشخصی را برای آن تدوین کند. در برخی مواردی که گفته شد یارانه نقدی پرداخت می شود و عملا اتفاقی نیفتاده است، این بدبینی در بین مردم ایجاد شده که آیا این قول عملی خواهد شد یا نه.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: در همین هفته یا هفته آینده با وزیر محترم یا کسانی که نمایندگان مسئولان و مطبوعات هستند جلساتی خواهیم داشت یا با فرمول ارز نیمایی عمل خواهیم کرد یا همان ارز نرخ سال گذشته را مبنای سیاست گذاری قرار می دهیم.

وی با اشاره به روند خصوصی سازی در کشور گفت: بعد از دوره جنگ، ما سمت آزادسازی اقتصاد حرکت کردیم، یک بخش این مورد خصوصی سازی بود، یک بخش آن مقرراتی بود که در کنترل دولت بود و آزاد شد. حتما مردم ایران اطلاع دارند قبل از جنگ تقریبا حوزه واردات توسط دولت انجام می گرفت و در سیستم کوپنی توزیع می شد. دولت خیلی بزرگ بود، به مرور دولت این‌ها را واگذار کرد. حتی الان دولت گفته کالاهایی که در مقطع فعلی ارز دولتی به آن ها اختصاص می دهیم وارد کننده‌اش بخش خصوصی است و  این طور نیست که دولتی باشد.

جهانگیری در ادامه به تشریح دو راه حل پیش روی دولت برای کنترل شرایط اقتصادی پرداخت و ادامه داد:در حال حاضر با توجه به شرایط جدید اقتصادی دو بحث ایجاد شده است. به سمت محدودیت های بیشتری پیش می رویم، پس احتمالا نقش دولت پر رنگ تر می شود. شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه بندی و کوپنی شدن پیش برویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد و پیش نیازش این است که دولت خودش دوباره وارد یکسری از فعالیت‌های اقتصادی شود.

واکنش معاون اول رئیس جمهور به کوپنی شدن کالاهای اساسی

معاون اول رئیس جمهور به اندیشه مقابل کوپنی شدن اشاره کرد و گفت: عده‌ای از فعالان اقتصادی با این نظریه مخالف هستند. آن ها معتقد هستند در چنین شرایط سختی باید ما به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش برویم؛ حتی قید و بندهایی که قبلا داشتیم را رفع کنیم . به جای اینکه کالای مورد نظر اقشار ضعیف را با سهمیه بندی تامین کنیم اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه های پنهان را به صورت نقد در اختیار مردم بگذاریم.

وی سپس خطاب به منتقدین و صاحب نظران گفت: من از همه صاحب نظران درخواست دارم راجع به این دو نظریه شفاف صحبت کنند و نقد کنند؛ ما باید به زودی تصمیمی بگیریم که آینده کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. کاغذ یکی از این موضوعات است. اینکه دولت چه مقدار توان کنترل دارد همین قدر است. سی سال است از بعد جنگ به سمت آزادسازی و کوچک کردن دولت حرکت کردیم امروز به یکباره همه آن قوانین و مقررات گذشته را باید باز گردانیم. باید سازمان های نظارتی و اجرایی وسیعی اجرا کنیم که به راحتی امکانپذیر نیست. من معتقد هستم می‌توانیم با مدیریت و  تصمیم صحیح از این دوران عبور کنیم.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب به هرکسی یه کارت اعتباری بدین و پونصد هزار تومن هم شارژش کنین برن از مغازه ها خرید کنن قیمتا هم بیارید پائین حقوقها هم خوبن فقط پرداختهای سوری و مخفیانه و بی حساب و کتاب را حذف کنید و اگه پولی بناست به کسی پرداخت بشه فقط و فقط و فقط و فقط روی حکم کارگزینی
و در سازمان بازنشستگی که سرشار از تجربه ان و نیروی کاری ارزان هستند یه معاونت مشاغل خانگی درست کنید و طرح و وام بدید و تولیداتشون را بخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
متاسف
Iran (Islamic Republic of)
kamrantak
۲۱:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینا که می گفتند ما به عقب بر نمی گردیم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
کوپن خوبه بشرطی که خود دولت دلار را ده تومن نگه نداره بداره بیاد پائین حداقل سه چهر تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
بله دولت با گرون کردن دلار و قیمتا عملا حداقل ۹۰ درصد حقوقا و پس اندازهای مردم را یک شبه کم کرد و به نفع خودش مصادره کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
به این میگن پیشرفت
کوپن که راه بیافته یه عده میشن دلال کوپن این خودش کار آفرینیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
خودمان انتخاب کرديم گله اي نيست
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۴:۰۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
درود بر شما و امثال شما باد که انتخاب کردید در مقابل شهیدان چه جوابی دارید .خوب میدانید که کشور در چه وضع اقتصادی هست .
Iran (Islamic Republic of)
احد عبدالمحمدزاده
۰۹:۳۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا خوابتون خیلی سنگینه ها کشور رو سیل برده الان میگید میخواهید کوپنی بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما فقط وزیر ارشاد رو ببین هرکی میاد واسه بازدید از نمایشگاه کتاب ایشون همراهیش میکنه طفلکی شبها با پادرد میخوابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
جهانگیری: مردم ایران یادتان هست.....
مردم ایران: یادم تو را فراموش
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۷:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
با سلام کوپنی کالاهای اساسی بسیار خوب است و مطمئنا بسیاری از فسادها را برطرف میکند به شرطی که تعزیرات و وزارت صمت هم نظارت قابل قبول داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال کوپن هم به مشاغل دلالها اضافه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
کجایند روشنفکران ۲۴ میلونی بیان دستپختشون تحویل بیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
کوپن ديگه چيه کي روش ميشه بره صف وايسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
همونا که تو صف مرغ یخی و گوشت منجمد وایمیسن
Germany
ناشناس
۰۶:۲۶ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
جدای از خوب و یا بد بودن ،
اگه کوپنی بشه بنظرتون کارکنان دولت باید واسه تهیه یکی از این اقلام چند روز پشت سرهم مرخصی بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
به کارگرها که اصلا مرخصی نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
مشکل شما بی مدیریتی است همه امکانات هست مدیریت نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگر اقتصاد ازاد شود پراید ۱۵۰ میلیون میشود و مسکن منفجر میشود . الان بهترین تصمیم کوپن الکترونیک است و در ضمن قطع یارانه چهار دهک بالا و واریز ان به حساب دهکهای پایین . من کسی رو میشناسم که صاحب چندین اپارتمان در تهران است و ماهی دوازده میلیون فقط نقدی اجاره میگیره و یارانه هم میگیره . اخه این عدالته و یا انصافه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
به عقب برنميگرديم....
Iran (Islamic Republic of)
هوا خواه وطن
۲۳:۴۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اکثریت را فدای اقلیت نکنید انچه درست است انجام دهید خدا با ماست انشا ... روزی برسیم که دیگه خام فروشی نفت نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
فرامرز
۲۳:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
احسنت بااین کار اصلاح طلبان عزیز موافقم همه چیز راکوپنی میکنند هرکس دارد بخورد هرکس ندارد نخورد چراباید همه دررفا باشند بایدبین غنی وفقیر مشخص شود.آقای دکتر مشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
هزار بار گفتید سهمیه بندی نمیشه که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
اون برای انتخابات بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
علی برکت ا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اتفاقا کوپن خوب هست هر کدوم از شما دستتون به گوشت تنظیم بازار رسید بگه یا نصیب دلالها شد یا از ناکجا آباد سر در آورد ضمن این که سهمیه بندی بنزین هم نوعی کوپن هست ولی روی اون حساسیتی نداریم برادر جهانگیری صحبت و نظریه مخالفین کوپن را بریز دور می دونی کسی که چند ماه گوشت نخورده یعنی چه؟؟ اون برایش اقتصاد ازاد و کوپنی فرق نمی کنه به داد مردم برسید اقدام عاجل می طلببد نه بعد از ۵ ماه و تعلل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
شرم آور است که کشور را به شرایط کوپنیزم زمان جنگ برگردانیم .
اداره مملکت مدیریت و نظارت و برخورد می خواهد . همه چیز رها شده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
حالاشدین دولت بی تدبیر و ناامیدی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مدیریت وتصمیمات صحیح راباارز 4200تومانی حتی ازکشورهای جهان سوم میتوانیدوارذ کنید بلکی چاره ساز باشد.
Pakistan
ناشناس
۲۲:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اینم از دولت تدبیر و امید، علی برکت الله
United States of America
ناشناس
۲۲:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ملت شریف ایران شما یادتون هست 20 سال پیش تو صف خرید کالا می ایستادید ؟ما اون روز ها رو بر می گردانیم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
قبلاً هم کوپنی بود پس چرا ...........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
این خیلی برای ماخجالت دارد که باز توصف کوپن به دست باشیم آقایان متفکر این نتیجه جلسات شماست این نظر اکثر شماست؟؟؟؟وای برما که به شما رای دادیم
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۲۱:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
به راستی این بودازآن وعده هایی که می دادید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اقای جهانگیری لطفا تمام مناظر دوره انتخابات را دوباره گوش کن .یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
راستی از دلار ۴۲۰۰ تومنی چه خبر؟
Iran (Islamic Republic of)
هوشنگ
۲۰:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
می خواهیم با تدبیر دولت بی تدبیر ونا امید به عقب بر گردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
یاد دلار ۴۲۰۰ ایشون بخیر که عجب تحول عظیمی در اقتصاد مملکت به جا گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مثل‌دلار۴۲۰۰تومانی‌نباشه‌اقای‌جهان‌گیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بسته حمایتی زیر سه میلیون درآمد چه شد
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۹:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
چنان رونق اقتصادی ایجاد کنیم که کشور به چهل سال پیش برگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
همه می دونیم اولیه ترین نیاز انسان غذاست،وقتی انسان مجبور باشه برای تامین نیاز اولیه اش بجنگه،دیگه به هیچ چیز دیگه ای فکر نمیکنه.دولت مسئول تامین نیاز مردمه وباید قبل از هرچیزی نیازهای اولیه رو تامین کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ماشین اقتصادی دست ساز دولت رو روشن کردین،فقط براش دنده عقب گذاشتین،تخته گاز دارید میرید ها
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۹:۱۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
داریم به ۲۰ ، ۳۰ سال پیش برمیگردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
این دولت نا امیدی بود نه تدبیر و امید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
این بود رونق اقتصادی تون ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
اگه با کوپن و سهمیه بندی وگرونی میتوانید قدم مثبتی بردارید که بسم الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ملت شریف ایران ... ما به عقب بر نمی گردیم .... این حرف ها یادمان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بهترین راه آزاد کردن اقتصاد است یارانه پنهان را بصورت نقد به مردم بدهند واسطه ها از بین برود من نمی خوام دولت برای من گوشت بخرد ویا کالای دیگری بگیرد دولت باید تمام یارانه ها را چه پنهان چه آشکار به مردم بدهد وبه بازار نظارت کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
صد در صد موافقم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
بله چقدر هم ۴۵۵۰۰ تومان را راحت می دهند و حتی یک ریال هم نمی تونند افزایش دهند منتظر یارانه ۵۰۰ هزار تومانی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
البته مثل الان نظارت قوی داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
سعید گراوند
۱۸:۴۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
کوپونی کردن خیلی هم بده و نشون میده که اون کالا دیگه در بازار وجود نداره و یا اگه وجود داره خیلی کمه و این جوری به دست همه نمیرسه .پس میان کوپونیش میکنند تا همه داشته باشند و این رو من یکی خیلی دوست ندارم البته یه راه حله خوبه اون در شرایط کنونی .ولی کاش اجرا نشه چون نشونه خوبی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
برادر من شما هم دولت راکوچک گردهاید یعنی نظارتها راحذف کرده اید وهم بیت المال را به نام خصوصی سازی به افرادی خاص واگذار کرده اید فقط مانده اعمال مدیریت شما خدابه ما رحم کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مردم روز بروز بیچاره تر و بد بخت تر از دیرز
البته خود کرد رو تدبیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
کوپنی کردن عالیست مشروط براینکه کالاهای بسیاری راشامل شود واکثرفروشکاهها قابل دریافت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
برادرشی ایا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
شما همونی نیستی که میخواستی به عقب بر نگردی ایا
حاال دیگه کوپنی شدن عالی شده؟
خدا شفا بده
آخرین اخبار