عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: در مرکز نجوم ادیب اصفهان در حال رصد هلال ماه هستیم اما به دلیل وجود ابر غلیظ در افق احتمال مشاهده هلال ماه مبارک رمضان در اصفهان در شامگاه امروز (یک شنبه) بسیار ضعیف است.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عمران مرادی عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان اظهار داشت: هلال ماه رمضان امسال بحرانی است و به همین دلیل احتمال مشاهده آن در شامگاه یک شنبه با چشم غیرمسلح بسیار کم است.

وی با اشاره به ویژگی‌های هلال ماه بحرانی بیان داشت: رصد مناسب هلال ماه به پارامتر‌هایی مانند فاصله ماه تا خورشید، جدایی زاویه‌ای ماه و خورشید و طول کمان، ضخامت هلال ماه، ارتفاع ماه از افق و مدت مکث ماه پس از خورشید در آسمان بستگی دارد و در صورت کمرنگ بودن هر یک از این ویژگی‌ها امکان رؤیت هلال ماه نو سخت می‌شود.

عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه در این میان ضخامت هلال ماه از جمله فاکتور‌های مهم رؤیت است، بیان داشت: گاه ضخامت به اندازه‌ای کم است که به هلال بحرانی معروف می‌شود که این هلال با چشم غیر مسلح و گاه حتی مسلح نیز قابل رؤیت نیست.

وی ادامه داد: سن هلال که از لحظه تولد ماه تا زمان غروب خورشید (زمان رصد هلال ماه نو) سنجیده می‌شود نیز از پارامتر‌های مهم در این امر محسوب می‌شود که خود در میزان ضخامت هلال تأثیرگذار است.

مرادی با بیان اینکه هنوز نمی‌توان به شکل قطعی در ارتباط با ۳۰ روزه شدن ماه شعبان نظر داد، بیان داشت: هم اکنون در مرکز نجوم ادیب اصفهان در حال رصد هلال ماه هستیم، اما به دلیل وجود ابر غلیظ در افق احتمال مشاهده هلال ماه مبارک رمضان در اصفهان در شامگاه امروز (یک شنبه) بسیار ضعیف است.

وی اضافه کرد: هلال ماه رمضان در شمال شمال غرب و شمال شرق غیرممکن است، اما هرچه به سمت جنوب برویم احتمال رصد بیشتر می‌شود، اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر هم در این نقاط رصد ممکن باشد تنها با چشم مسلح خواهد بود.

عضو مرکز نجوم ادیب اصفهان بیان داشت: در ساعات پایانی شب گزارش‌های گروه‌های رصدی مختلف از سرتاسر کشور جمع بندی می‌شود و حلول ماه مبارک رمضان و یا ۳۰ روزه شدن شعبان به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/م

 

آخرین وضعیت رویت هلال ماه رمضان در اصفهان

برچسب ها: رمضان ، اخبارخواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.