یک عضو گروه استهلال ماه در اصفهان به بررسی دلایل رؤیت نشدن هلال ماه رمضان در شب گذشته پرداخت.

عمران مرادی از اعضای رصد استهلال ماه مبارک رمضان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: در زمان آغاز ماه قمری جدید که به آن ماه نو گفته می‌شود، خورشید و ماه به لحاظ ظاهری و نگاهی که از روی زمین به آن‌ها داریم بسیار نزدیک به یکدیگر و در یک راستا قرار گرفته اند و نور خورشید مانع از دیده شدن ماه می‌شود و قابل رؤیت نیست.

وی با بیان اینکه در آغاز ماه نو، ماه و خورشید با یکدیگر طلوع و غروب می‌کند ، افزود: از آنجایی که ماه در حال چرخش به دور زمین است امشب مقداری از خورشید فاصله می‌گیرد و به همین دلیل امشب قابل رؤیت است.

این عضو مرکزنجوم ادیب اصفهان با توجه به رؤیت نشدن هلال ماه رمضان در شب گذشته گفت: به دلیل ضخامت کم هلال ماه، نزدیکی آن به خورشید و ضعیف بودن معیار‌های رصدی آن، وجود غبار و از همه مهم‌تر ابری بودن آسمان در افق غرب در خیلی از مناطق استان اصفهان که در اصطلاح به آن ماه بحرانی گفته می‌شود رصد سختی در پیش بود و با وجود تلاش‌های چند ساعته‌ی گروه‌های استهلال، ماه نو رؤیت نشد و همه گی این دلایل از عوامل مهم در رصد هستند.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در رصد ماه نو، مدت زمان غروب ماه بعد از غروب خورشید است که به آن مدت مکث می‌گویند و در کنار دلایلی که رصد ماه نو رمضان سال جاری را برای ما سخت کرد، مطلوب نبودن و کوتاهی مدت مکث میان غروب خورشید و ماه بود که فرصت رصد را از ما گرفت.

مرادی بیان کرد: در کنار مرکز رصدخانه، گروه‌هایی به مناطق کوهستانی و ارتفاعات خارج از شهر اصفهان اعزام شدند که آن‌ها هم با مشکل وجود غبار و ابر در ارتفاعات مواجه شدند و قادر به رؤیت ماه در آسمان نشدند.

وی تاکید کرد: در بحث رصد شب گذشته رویت ماه در مناطق شمالی کشورغیر ممکن بود و هر چقدر که از شمال کشور به سمت مناطق جنوبی‌تر و جنوب غربی پیش می‌رفتیم، احتمال رؤیت ماه بیشتر می‌شود.

تخصصی‌ترین شیوه‌ی استهلال در منطقه/ اصفهان مجهز به بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌ها

این منجم در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت رؤیت ماه در برخی کشور‌های همسایه مانند عراق و ایران گفت: ساز و کار استهلال و رصد در کشور‌های دیگر با ایران متفاوت است، اما ما در کشور ایران علمی‌تر و تخصصی‌تر در این زمینه فعالیت میکنیم، در کشور ما استدلال به دست ستاره شناسان صورت می‌گیرد و این‌ها به مباحث علمی کاملا مسلط هستند.
وی با بیان اینکه مراجع دیگر در کشور‌های همسایه معتمدانی دارند که رصد به دست آن‌ها انجام می‌شود، افزود: این در حالی است که این افراد تخصص نجوم ندارند.

مرادی با بیان اینکه مراجع ساکن در کشور‌های همسایه فتوا به رؤیت هلال با چشم غیر مسلح داده اند، تصریح کرد: درباره‌ هلال شب گذشته رصد کردن با چشم غیر مسلح یعنی بدون دوربین و تلسکوپ کاری بعید و غیر ممکن بود در حالی که ما در اصفهان مجهز به بزرگترین و قوی‌ترین تلسکوپ‌ها هستیم.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: رمضان ، هلال ماه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.